Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Bilder og media

Startet av bmw2002, torsdag 03. januar 2019, klokken 14:50

« forrige - neste »

Ferry

Mener du at i3 ikke er en "ekte" BMW da? Jeg har forøvrig kjørt tradisjonell automat fra andre fabrikanter enn BMW. Og mange ulike kjøretøy med varierende løsning på betjening. Fotbrekk, rattgir, blinklysbryter for å nevne noe.

CorsoDante

#181
Sitat fra: Ferry på torsdag 03. september 2020, klokken 17:19
Mener du at i3 ikke er en "ekte" BMW da? Jeg har forøvrig kjørt tradisjonell automat fra andre fabrikanter enn BMW. Og mange ulike kjøretøy med varierende løsning på betjening. Fotbrekk, rattgir, blinklysbryter for å nevne noe.

Ekte nok, men neppe noen ''Ultimate Driving Machine''  :D

Premisset var at i3, som skal ha all mulig honnør for å være et gjennomført og banebrytende produkt, ikke kan brukes som et sannhetsvitne for hva som er ''riktig vei'', ikke minst når BMW'er for øvrig (herunder nyere elbiler enn i3, dvs. iX3) har Drive i samme retning som Polestar.

Du kan jo notere deg at i4 Concept også har D ''bakover''.
TM3P "FSD"

Tafsern

First world problems:

er D frem eller tilbake på girvelgeren


Erre mulig 😂😂😂😂😂😂😂😂

Electric cars in Norway

#183
Flott Polestar/Volvo artikkel og video på CNN i dag.
https://amp.cnn.com/cnn/2020/10/09/business/volvo-polestar/index.html

Contango

#184
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

Tellus

Hadde kanskje ventet noe mindre forskjell på landeveiskjøring. Motorveistrekningen er ikke overraskende. Husk at CD må multipliseres med frontarealet på bilen. Arealet på Polestar 2 er nok en god del større enn på Model 3. Landeveistrekningen er dessverre i korteste laget til å gi gode svar på forbruket. At 300 kg og 20 tommer hjul utgjør en en forskjell på rullemotstanden er selvfølgelig opplagt. 300 kg alene øker rullemotstanden med i overkant av 15%. Man kommer ikke utenom fysikken. Dekkene kanskje ytterligere 5%.

Elelel

Er skeptisk til rekkevidden på ps2 når vinteren kommer. Her må de kjappe seg å få på plass varmepumpe- noen som har hørt noen mer om når dette kommer?

Tafsern

Sitat fra: Elelel på søndag 18. oktober 2020, klokken 12:33
Er skeptisk til rekkevidden på ps2 når vinteren kommer. Her må de kjappe seg å få på plass varmepumpe- noen som har hørt noen mer om når dette kommer?

Rekkevidden øker ikke hinsides mye, man tjener noe. Allikevel koster det mer i form av høyere vekt. I løpet av 2021 er eneste kjente utsagn.

turfsurf

Sitat fra: Tellus på søndag 18. oktober 2020, klokken 11:06
Husk at CD må multipliseres med frontarealet på bilen. Arealet på Polestar 2 er nok en god del større enn på Model 3.
PS2 er så vidt jeg kan se 4cm høyere og 5cm smalere enn TM3. Dvs rimelig like stort frontareal, kanskje noen prosent i forskjell grunnet forskjell i utforming.

Det er nok Cd som gjør utslaget, hele 22% større.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Electric cars in Norway

#189
Sitat fra: Elelel på søndag 18. oktober 2020, klokken 12:33
Er skeptisk til rekkevidden på ps2 når vinteren kommer. Her må de kjappe seg å få på plass varmepumpe- noen som har hørt noen mer om når dette kommer?

Vi vet ikke noe mer nå om når varmepumpe kommer, enn det vi visste i våres. Jeg snakket med en på Volvo her om dagen om PS2 og han sa at de på Volvo vet heller ikke noe mer om PS2. Tror det er sant, eller så holder de kortene tett til brystet. Jeg vet ikke....

Lenken er fra en tidligere info om varmepumpe.

https://elbilforum.no/index.php?topic=50416.0

Contango

Synes ikke varmepumpe skal få for stor oppmerksomhet. Ikke helt uviktig men mye viktigere på de bilene som har lite batteri. I denne bilen blir ikke forskjellen i rekkevidde stor og Polestar bør fokusere på å effektivisere fremdriftsforbruket fremfor varmeapparatet.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

turfsurf

Sitat fra: Contango på søndag 18. oktober 2020, klokken 16:17
Synes ikke varmepumpe skal få for stor oppmerksomhet. Ikke helt uviktig men mye viktigere på de bilene som har lite batteri. I denne bilen blir ikke forskjellen i rekkevidde stor og Polestar bør fokusere på å effektivisere fremdriftsforbruket fremfor varmeapparatet.
Hvis man ser på forskjellen i rekkevidde mellom sommer og vinter på TM3 som og ikke har varmepumpe før nå, så er det ganske drastisk stor forskjell. Jeg vil tro forskjellen er ganske lik på Polestar, da vil man sitte igjen med ganske lav vinterrekkevidde.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

hELgenen

Også fått med meg de store forskjellene mellom sommer og vinterrekkevidde på TM3 uten varmepumpe som rapporteres fra brukere som kjører i kaldt vinterlandskap... Tesla leker ikke butikk og de ville nok vurdert å droppe varmepumpe helt om de ikke betydde noe særlig. Men nå er den med på siste versjon. P2 tror jeg også vil merke denne mangelen på VP godt. Tipper under 300 km på vinter vil være normen dessverre. Spennende tider kommer...

CorsoDante

#193
Sitat fra: hELgenen på søndag 18. oktober 2020, klokken 18:29
Også fått med meg de store forskjellene mellom sommer og vinterrekkevidde på TM3 uten varmepumpe som rapporteres fra brukere som kjører i kaldt vinterlandskap... Tesla leker ikke butikk og de ville nok vurdert å droppe varmepumpe helt om de ikke betydde noe særlig. Men nå er den med på siste versjon. P2 tror jeg også vil merke denne mangelen på VP godt. Tipper under 300 km på vinter vil være normen dessverre. Spennende tider kommer...

hELGenen! Ikke visste jeg at dette var Tesla-delen av forumet. Ikke visste jeg at det var rekkevidde-tråden heller, som du har oppfordret folk til å bruke hva gjelder rekkevidde-diskusjoner.

Hva gjelder forbruk så merket jeg ikke store forskjellen på vinterstid på Teslaen min. Par mil i manko? Utgjorde nøyaktig ingen forskjell i det daglige, eller de ytterst sjeldne gangene man la ut på en litt lengre tur. Men med VP kan (bør) de med den kjipe Model 3-versjonen vurdere å kjøre uten disse ekstremt stygge hjulkapslene som overraskende mange kjører rundt med (antageligvis de samme som henger seg opp i rekkevidde-diskusjoner). Hører med til historien at jeg sjeldent anstrengte meg for å kjøre spesielt effektivt.

P.S. Hadde ærlig talt forventet en reaksjon fra deg på forbruks-testen som min bedre halvdel foretok (i 7 grader), men skal vurdere å la henne ta en vinter-test for deg også, siden temaet først er bragt opp!
TM3P "FSD"

CorsoDante

Sitat fra: Elelel på søndag 18. oktober 2020, klokken 12:33
Er skeptisk til rekkevidden på ps2 når vinteren kommer. Her må de kjappe seg å få på plass varmepumpe- noen som har hørt noen mer om når dette kommer?

Sunn skepsis!

Du kan jo vurdere å lese deg opp her; https://www.tu.no/artikler/sa-mye-betyr-varmepumpe-for-elbilen/457717

VP kommer ''etter hvert''. Avventer du bestilling? Hva kjører du nå?
TM3P "FSD"

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA