Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Bilder og media

Startet av bmw2002, torsdag 03. januar 2019, klokken 14:50

« forrige - neste »

Ferry

Sitat fra: jkirkebo på torsdag 27. august 2020, klokken 21:37En diger girspak som tar opp en masse plass er ikke akkurat positivt i mine øyne.

Og så går den feil vei... Da jeg prøvekjørte gikk bilen baklengs. Litt stressa fant jeg ikke indikatoren for R-D-P i farta, og dytta spaken forover av gammel vane. Ekkel følelse å rygge uten å mene det. Var klart foran bilen. Heldigvis bak også :)
Kan styre meg for den store midtkonsollen. Liker TM3 og i3 bedre på akkurat det punktet. I i3-en hender det jeg går ut på motsatt side. Og det er plass til et par sko eller ei veske på gulvet mellom føttene.

RJK

Sitat fra: tornaldo på fredag 28. august 2020, klokken 12:50
En annen designmessige uting, og vi går over på veldig subjektiv mening her, er behovet produsenter har for å legge inn noe markant fargeløsning på interiøret av sine "performance" biler. Knallgule setebelter? Whaaat? Rød markant søm i setene etc. Skjønner det på utpreget sportslige biler, ala Lamborghini etc, men ser ikke greia her. Jeg er jo heller ikke den som kjøper de heftigste versjonene, så kanskje det rett og slett er min personlighet som er på kollisjonskurs med kundegruppen som går for dette.

Med Polestar har du jo valget. "kledelig anonymt med standardpakka, litt mer krasj med sportspakken med oransje kalippere, setebelter og vel ettpar steder til. Jeg synes det er kledelig og kult.

Selv vurderte jeg å ta Kona i den limegrønne varianten, men da jeg ikke fikk velge totonet med sort tak, og om jeg forstod det ikke med alle de limegrønne sømmene og setebeltene, så ble det "kjedelig" grå istedet, og heller pyntet opp litt innvendig med lysebrunt her og der.

Full pakke med limegrønt ble rett og slett for mye for min del, men der det står i kontrast med sort, eller grått for den del, så er det knallfint. Det er snakk om balansegang her.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

tornaldo

Ja vi har jo (heldigvis) forskjellig smak, ellers så hadde det fort blitt kjedelig!  :D
Elbilhistorikken: 2015 TMS 70D -> 2017 TMS 75 -> 2022 TM3 RWD -> 2022 TMY LR -> 2023 TMY P

gekko300

Sitat fra: Ferry på fredag 28. august 2020, klokken 13:00
Og så går den feil vei...
Feil vei? Den går samme vei som "alle andre automatkasser". Den står i utgangspunkt i N, så dra den mot deg setter den da i D, skyv den fremover for R. Trykk P-knappen (istedenfor å skyve spaken enda lenger frem) for P.
Ser ikke hvordan det blir "feil vei"?  :)

trykkertor

Sitat fra: gekko300 på fredag 28. august 2020, klokken 16:16
Feil vei? Den går samme vei som "alle andre automatkasser". Den står i utgangspunkt i N, så dra den mot deg setter den da i D, skyv den fremover for R. Trykk P-knappen (istedenfor å skyve spaken enda lenger frem) for P.
Ser ikke hvordan det blir "feil vei"?  :)
Noen er så enkel i hodet at gir fremover er bil fremover, og gir bakover er gir bakover.
Henger sikkert igjen fra hagetraktoren  :D

Ferry

Henger igjen fra i3-en. Og flyet. Og helikopteret. Og RC-bilen. Og trikken. Å skyve  girhendelen framover er like naturlig som å flytte foten framover for å gå framover. Det er tradisjonell automatkasse som er fra bakvendtland.

jlan

Sitat fra: Ferry på fredag 28. august 2020, klokken 16:54
Å skyve  girhendelen framover er like naturlig som å flytte foten framover for å gå framover. Det er tradisjonell automatkasse som er fra bakvendtland.
Jeg tror den opprinnelige grunnen var at bilen ikke skulle hoppe ut av gir ved kraftig akselerasjon.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

LFC

Sitat fra: hELgenen på fredag 28. august 2020, klokken 12:33
Sitat fra: tornaldo på fredag 28. august 2020, klokken 12:24
Fatter ikke at flere ikke kjører giret på/ved rattet. Svært praktisk. 

Enig her - hadde man gjort dette hadde en også fått plass til TO koppholdere akkurat
der de faktisk bør være......Akkurat her så synes jeg Polestar bommet litt og var for opptatt
med å vise frem en ny buttplugg lignende sak med stjerne.....

Du skal ha rimelig god fantasi for å sammenligne gearspaken med en buttplugg, men man ser ting med forskjellige øyne...
Brukte spisepinner «solgt»
Brudekjole «gitt bort»
2 skiver med Nugatti «solgt»
Pent brukt engangsgrill « i bestilling»

hELgenen

Sitat fra: LFC på søndag 30. august 2020, klokken 19:38
Sitat fra: hELgenen på fredag 28. august 2020, klokken 12:33
Sitat fra: tornaldo på fredag 28. august 2020, klokken 12:24
Fatter ikke at flere ikke kjører giret på/ved rattet. Svært praktisk. 

Enig her - hadde man gjort dette hadde en også fått plass til TO koppholdere akkurat
der de faktisk bør være......Akkurat her så synes jeg Polestar bommet litt og var for opptatt
med å vise frem en ny buttplugg lignende sak med stjerne.....

Du skal ha rimelig god fantasi for å sammenligne gearspaken med en buttplugg, men man ser ting med forskjellige øyne...

Mulig - aldri sett en buttplugg live - men tenkte det måtte være noe slikt. Men om du sier det ikke ligner
så tar jeg deg på ordet.....  Savner dog 2 koppholdere - og jeg har heller ikke for vane å sitte å holde
i en gearspak - så 2 fungerende koppholdere hadde vært flott.

CorsoDante

Sitat fra: Ferry på fredag 28. august 2020, klokken 13:00
Sitat fra: jkirkebo på torsdag 27. august 2020, klokken 21:37En diger girspak som tar opp en masse plass er ikke akkurat positivt i mine øyne.

Og så går den feil vei... Da jeg prøvekjørte gikk bilen baklengs. Litt stressa fant jeg ikke indikatoren for R-D-P i farta, og dytta spaken forover av gammel vane. Ekkel følelse å rygge uten å mene det. Var klart foran bilen. Heldigvis bak også :)
Kan styre meg for den store midtkonsollen. Liker TM3 og i3 bedre på akkurat det punktet. I i3-en hender det jeg går ut på motsatt side. Og det er plass til et par sko eller ei veske på gulvet mellom føttene.

Feil vei... Har åpenbart ikke kjørt andre BMW'er, med automat :D
TM3P "FSD"

Tafsern

Sitat fra: hELgenen på søndag 30. august 2020, klokken 19:43
Sitat fra: LFC på søndag 30. august 2020, klokken 19:38
Sitat fra: hELgenen på fredag 28. august 2020, klokken 12:33
Sitat fra: tornaldo på fredag 28. august 2020, klokken 12:24
Fatter ikke at flere ikke kjører giret på/ved rattet. Svært praktisk. 

Enig her - hadde man gjort dette hadde en også fått plass til TO koppholdere akkurat
der de faktisk bør være......Akkurat her så synes jeg Polestar bommet litt og var for opptatt
med å vise frem en ny buttplugg lignende sak med stjerne.....

Du skal ha rimelig god fantasi for å sammenligne gearspaken med en buttplugg, men man ser ting med forskjellige øyne...

Mulig - aldri sett en buttplugg live - men tenkte det måtte være noe slikt. Men om du sier det ikke ligner
så tar jeg deg på ordet.....  Savner dog 2 koppholdere - og jeg har heller ikke for vane å sitte å holde
i en gearspak - så 2 fungerende koppholdere hadde vært flott.

Det er to koppholdere. Dog må armlene være tilbake for at nummer to skal være operativ med noe annet enn en brusboks/ølboks.

Ferry

Sitat fra: CorsoDante på mandag 31. august 2020, klokken 08:47
Sitat fra: Ferry på fredag 28. august 2020, klokken 13:00
Liker TM3 og i3 bedre på akkurat det punktet. I i3-en hender det jeg går ut på motsatt side.

Feil vei... Har åpenbart ikke kjørt andre BMW'er, med automat :D

Har kjørt BMW i3 i seks år...

hELgenen

Sitat fra: Tafsern på mandag 31. august 2020, klokken 12:02
Det er to koppholdere. Dog må armlene være tilbake for at nummer to skal være operativ med noe annet enn en brusboks/ølboks.

Vet det - har jo sittet i den må vite....
Men en løsning som f.eks i3 og Tesla med hendel på rattet hadde gjort mye for den praktiske delen med midtkonsollen. Det er såååååååå fossilt å montere en klump i midtkonsollen. Her skal man ha plass til velvære
produkter som f.eks koppholder, mediastyring og dets like..Men det er kanskje slik at Polestar tenkte å dra
inn fossilkunder til bilen og tenkte at savnet ville bli for stort

hELgenen

Sitat fra: Ferry på mandag 31. august 2020, klokken 12:08
Sitat fra: CorsoDante på mandag 31. august 2020, klokken 08:47
Sitat fra: Ferry på fredag 28. august 2020, klokken 13:00
Liker TM3 og i3 bedre på akkurat det punktet. I i3-en hender det jeg går ut på motsatt side.

Feil vei... Har åpenbart ikke kjørt andre BMW'er, med automat :D

Har kjørt BMW i3 i seks år...

Samme her - fortsatt litt fossil tankesett som gjelder for mange ennå...

CorsoDante

#179
Sitat fra: Ferry på mandag 31. august 2020, klokken 12:08
Sitat fra: CorsoDante på mandag 31. august 2020, klokken 08:47
Sitat fra: Ferry på fredag 28. august 2020, klokken 13:00
Liker TM3 og i3 bedre på akkurat det punktet. I i3-en hender det jeg går ut på motsatt side.

Feil vei... Har åpenbart ikke kjørt andre BMW'er, med automat :D

Har kjørt BMW i3 i seks år...

My point exactly, altså ingen annen erfaring fra BMW-riket.

Hva gjelder girvelger er det en etablert standard at det å trekke spaken til seg setter bilen i Drive, på alt av nyere BMW'er. Selvsagt også iX3. Samme gjelder en rekke andre fabrikanter.

Dette kunne selvsagt vært omvendt på fossil-relaterte girkasser, og dette ergonomiske valget har pent lite med drivlinjen å gjøre.
TM3P "FSD"

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA