Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Bestille LR eller vente på MR/SR

Startet av HCO, torsdag 03. januar 2019, klokken 10:13

« forrige - neste »

HCO

Sitat fra: hELgenen på søndag 06. januar 2019, klokken 19:33
(...) min erfaring er at det aldri lønner seg å kjøpe den dyreste modellen. (...) Jeg har brent av mye kroner på mest utstyr og dyreste modell en haug av ganger, men det har aldri vært god butikk.

Jeg er i utgangspunktet enig med deg, men jeg tror ikke de samme "naturlovene" gjelder for rekkevidde som for utstyr og motoreffekt. Om noen år tror jeg det kan bli vanskelig å få god pris for biler med (vinter)rekkevidde som kun dekker pendling og de daglige handleturene.
2019 Tesla Model 3 LR AWD
2022 Zero SR/F

S4e

Sitat fra: HCO på mandag 07. januar 2019, klokken 09:34
Sitat fra: hELgenen på søndag 06. januar 2019, klokken 19:33
(...) min erfaring er at det aldri lønner seg å kjøpe den dyreste modellen. (...) Jeg har brent av mye kroner på mest utstyr og dyreste modell en haug av ganger, men det har aldri vært god butikk.

Jeg er i utgangspunktet enig med deg, men jeg tror ikke de samme "naturlovene" gjelder for rekkevidde som for utstyr og motoreffekt. Om noen år tror jeg det kan bli vanskelig å få god pris for biler med (vinter)rekkevidde som kun dekker pendling og de daglige handleturene.

Enig.
Stort batteri skiller seg fra øvrig komfort utstyr.  Ikke bare gir det større rekkevidde før en må lade, men også kjappere ladning, bedre garanti og større fleksibilitet i hverdagen.
Tesla Model 3 LR AWD FSD Hengerfeste
Ecolite ladestasjon

olavxxx

Sitat fra: Tunk på søndag 06. januar 2019, klokken 20:28
Historisk har det vært tilvalg som har gjort en modell attraktiv på bruktmarkedet og mangel på tilsvarende har gjort den nesten uselgelig. Dette er AC, Automat, Stasjonsvogn/sedan og 4x4. Det riktige utstyret har i praksis vært gratis for første eier(samt at eier har hatt glede av det). Rene luksusversjoner, ekstreme motorer etc. har generelt vært den raskste måten å tape penger på. Leasingfirmaer er generelt flinke til å velge komboer som gjør at verditapet blir minst mulig.

Jeg tror at rekkevidde og muligens autopilot vil være en slikt tilvalg som kan gi lavere verditap. Performance, dyrere interiør, felger etc. vil nok ikke være så økonomisk smart, men kan selvfølgelig gi 1. eier stor glede.

Har nå kjørt 20 000 km med den nyeste Leafen(eneste bil) og det er rekkevidde som gjør at jeg bytter den i en model 3 LR/FSD. (Har blitt vant til autopilot på Leafen.).
Til dels enig, ikke helt :P
Årsaken er at performance er litt som BMW M3. Ser du på en gammel M3, ligger den gjerne på 100-150.000. tilsvarende BMW 325 ligger på ca 5000. Det er samme bil, men større motor, bremser osv. Samme gjelder performance, det er model 3 sin "M3" og det for bare 90.000 ekstra.

Så jeg tror nok den blir veldig populær brukt, det er første serieproduserte, gatelovlige elbilen som kan ta mange fossile på bane med svinger.

hawK

Sitat fra: olavxxx på mandag 07. januar 2019, klokken 12:38
Sitat fra: Tunk på søndag 06. januar 2019, klokken 20:28
Historisk har det vært tilvalg som har gjort en modell attraktiv på bruktmarkedet og mangel på tilsvarende har gjort den nesten uselgelig. Dette er AC, Automat, Stasjonsvogn/sedan og 4x4. Det riktige utstyret har i praksis vært gratis for første eier(samt at eier har hatt glede av det). Rene luksusversjoner, ekstreme motorer etc. har generelt vært den raskste måten å tape penger på. Leasingfirmaer er generelt flinke til å velge komboer som gjør at verditapet blir minst mulig.

Jeg tror at rekkevidde og muligens autopilot vil være en slikt tilvalg som kan gi lavere verditap. Performance, dyrere interiør, felger etc. vil nok ikke være så økonomisk smart, men kan selvfølgelig gi 1. eier stor glede.

Har nå kjørt 20 000 km med den nyeste Leafen(eneste bil) og det er rekkevidde som gjør at jeg bytter den i en model 3 LR/FSD. (Har blitt vant til autopilot på Leafen.).
Til dels enig, ikke helt :P
Årsaken er at performance er litt som BMW M3. Ser du på en gammel M3, ligger den gjerne på 100-150.000. tilsvarende BMW 325 ligger på ca 5000. Det er samme bil, men større motor, bremser osv. Samme gjelder performance, det er model 3 sin "M3" og det for bare 90.000 ekstra.

Så jeg tror nok den blir veldig populær brukt, det er første serieproduserte, gatelovlige elbilen som kan ta mange fossile på bane med svinger.

Nå vet jeg om de tallene du viser til er kroner, eller hva det er, men å sammenligne en BMW M3 med 325 blir ikke det samme som Model 3 P mot LR.

kc

Joa, men P`en kan også bety mer slitasje pga grisekjøring og hyppige og harde forbikjøringer :D

hawK

Ja, men tror samtidig P blir oftere kjøpt av entusiasten som tar godt vare på bilen sin, mens LR blir en modell for alle mulig folk. Men hvem vet...

TeslaK

Har en M3 reservasjon. Er det noe poeng å beholde denne nå? Gir det noen fordel når SR kommer?
2019 Tesla Model S Performance
2022 Tesla Model 3 RWD

hawK

Sitat fra: TeslaK på mandag 07. januar 2019, klokken 17:12
Har en M3 reservasjon. Er det noe poeng å beholde denne nå? Gir det noen fordel når SR kommer?

Det sies så ja.. og det gir jo mening.

olavxxx

Sitat fra: TeslaK på mandag 07. januar 2019, klokken 17:12
Har en M3 reservasjon. Er det noe poeng å beholde denne nå? Gir det noen fordel når SR kommer?
Det tror jeg, ingen vits å kaste den.

olavxxx

Sitat fra: hawK på mandag 07. januar 2019, klokken 15:37
Ja, men tror samtidig P blir oftere kjøpt av entusiasten som tar godt vare på bilen sin, mens LR blir en modell for alle mulig folk. Men hvem vet...
Ja, vanskelig å si. Jeg tenker jo også at folk ser an, ser bilen strøken ut, er den mest sannsynlig bra.
Ser den ut som et toalett på innsiden og utsiden, er det mest sannsynlig samme tilstand andre steder.
Og det gjelder jo litt uavhengig av motorstørrelse.

Sånn sett hadde jeg vært mer redd for at en bil som så stygg ut, hadde hatt batteri som var dårlig behandlet.

saphran

Sitat fra: TeslaK på mandag 07. januar 2019, klokken 17:12
Har en M3 reservasjon. Er det noe poeng å beholde denne nå? Gir det noen fordel når SR kommer?

Ifølge dette intervjuet er det absolutt ingen fordel lenger å ha reservasjonen(!). Jeg ble litt forundret over denne da jeg så den og forventet å finne en diskusjon om det her på forumet, men fant ingenting:

https://www.tu.no/artikler/na-kan-alle-bestille-tesla-model-3/454806

Sitat fra artikkelen:

"Det er for øvrig ikke noen ytterligere fordeler ved å ha en reservasjon på  å bestille Model 3 nå. De reservasjonsholderne som ikke bestilte bil i desember, må heretter stille seg i samme kø som alle andre.

– De som er reservasjonsholdere og bestilte bil innen 31. desember får bil først. De som nå bestiller vil bli prioritert basert på blant annet leveringssted og utstyr, sier Roland."

Isåfall er det jo bare å få tilbake de 10 000...jeg hadde opprinnelig tenkt å sitte på reservasjonen til innstegsmodellene kom på bordet fordi jeg da forventet stor kø... :-\

navyelsen

Det kan vel ikke stemme?

Altså har Tesla lovet bil til under 300.000 og tar 10.000 kr reservasjonsgebyr.
Når bilen kommer 3 år senere blir den nesten dobbelt så dyr.

Og de som vil vente på bil til overkommelig pris må stille seg bakerst i køen, selv om de har betalt depositum og ventet i over 3 år? Det høres ut som grensen til svindel!
Kia e-Niro utlevert 15.02.2019

hemi

Du beholder nok plassen i køen på SR/MR tenker jeg.


TU != tesla.

saphran

Sitat fra: hemi på tirsdag 08. januar 2019, klokken 12:28
Du beholder nok plassen i køen på SR/MR tenker jeg.


TU != tesla.

Er Tesla kommunikasjonssjef Roland som er sitert... Så at TU ikke er Tesla er feil sånn sett.

olavxxx

Behold den hvis du skal ha SR, er der det blir kø. Jeg tror de lanserer ila 2019

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA