Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Flyplass THINK ?

Startet av OneMore, søndag 06. november 2011, klokken 20:59

« forrige - neste »

OneMore

Heisan, har vel nevnt "Flyplass Think" før, men her er konseptet!

Jeg har en prototype think stående, fra pre serien!
Men se for dere en normal Think som skal ribbes men likevel brukes,
Hva trenger vi "onboard" ??

Det jeg tenker er:

Ribbe det meste og sette opp noe slik: (stikkord)

THINK + - !

- Ta vekk lader, lade fra vegg som en truck. (hvilken lader?)
- Lithium med 10-40 Ah.(Trenger ikke mer en 20km range)
- Har en drøss SAFT men gidder ikke sølet!
- Trenger heller ikke park lock, lære å sette inn annet program i motorstyring ?

Til BMS vurderes den Alternativ Energi bruker i Grimstad.
Kjøper ikke av di p.g.a. di ikke selger/røper hvilken det er :-)


Alle kjekke innspill settes pris på!


OneMore
Har blitt noen THINK ja, vil gjerne bytte til meg 5 dørs SAXO. Utfører batteritesting!
Skrur også på 2 stk Cruzin Coolers!

El rayo

Fast lader i garasjen har jeg tenkt å bruke til Ginetta konverterings-prosjektet. Ginetta-en har ikke mer enn 700 kg tillatt totalvekt og jeg velger å bruke all vekta til batteri.

Utkobling av park lock kan gjøres ved å sette den i fri og trekke ut kontakten til park lock motoren. En 2-veis bryter (på-på) i stedet for endestopp-bryterne må brukes for å få startet bilen. Dette fungerer også som tyveribeskyttelse.

Elektrolux her på forumet har kontakt med noen i Tyskland som kan bytte program i motorstyringen. Det er også noen her i landet som har begynt å se på omprogrammering.

Hvis tanken med å ribbe det meste er å spare vekt, så finnes det lettere, luftkjølte DC/DC omformere.

Har gått glipp av beskrivelsen av "flyplass Th!nk", men skal gjøre et søk. Kommer eventuellt tilbake mer fler ideer.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

El rayo

Sitat fra: El rayo på onsdag 09. november 2011, klokken 20:12
Har gått glipp av beskrivelsen av "flyplass Th!nk", men skal gjøre et søk. Kommer eventuellt tilbake mer fler ideer.
Fant ikke ut hva OneMore legger i "flyplass Th!nk". Tipper at det er en uregistrert Th!nk til bruk på lukket område. Korriger meg om jeg tar feil.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

Caspar

Sitat fra: El rayo på onsdag 09. november 2011, klokken 20:12
Hvis tanken med å ribbe det meste er å spare vekt, så finnes det lettere, luftkjølte DC/DC omformere.

Orginal DC/DC i Think veier ca. 2 kilo, skal du bytte ut den for å spare vekt så bør du barbere deg og klippe neglene også  ;D
Remind me later..........
Toppåsveien, rett ved Kolbotn

elektrolux

#4
Tyskerene har også en komplett powerbox som inneholder lader, BMS og batteri med kontaktor til nettopp slik bruk.

Plugges til bilen for å drive den, plugges i 220V stikk for å lade den. Kobler automatisk ut om den skulle bli kjørt tom for strøm.

Bildene viser en 50V powerbox til bruk i solaranlegg med inverter

Kan også brukes som range extender sammen med NiCd batteriene. Ved slik bruk vil aldri strømmen ut av NiCd batteriet overstige 170A, og er på den måten med på å forhindre overbelastning av dette. Range extenderen lades da sammen med NiCd batteriet.

Pris ca 3000 Euro
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

OneMore

Heisan, kjekt å få noe svar på denne tråden.

Det stemmer det, Flyplass Thinken min er en uregistrert Think. En prototype Think faktisk.
Ønsker å bruke den til transport og service på innsiden av portene på Stavanger Lufthavn.

Skal utstyre den med starthjelp for fly/helikopter, Dette utstyret har jeg og virker helt uavhengig
av bilen sine systemer.

Jeg ønsker å bruke ekstern lader mest pga. og kunne selge den originale pluss Lithium batterier 20Ah x 44/46.
Har lyst til å teste ut en BMS fra Australia, veldig enkel. Og er godt beskyttet mot støv/fukt.
Og ribbe den er for å ha minst mulig som kan gå feil, også er den nokså ribbet fra før av  ;D

Har svært lyst til å forsøke og omprogramere motorstyring selv, og hadde sist kontakt med crackerene igår.
Men strengt tatt trenger jeg jo ikke det til dette prosjektet.

OneMore



Har blitt noen THINK ja, vil gjerne bytte til meg 5 dørs SAXO. Utfører batteritesting!
Skrur også på 2 stk Cruzin Coolers!

elektrolux

Sitat fra: OneMore på torsdag 10. november 2011, klokken 10:26
Lithium batterier 20Ah x 44/46.

I følge tyskerene klarer ikke 20 Ahr litium celler å levere den strømmen en Think trenger. Du kan selvfølgelig forigle den slik at den trekker maks 100A. Det betyr i praksis at du hele tiden kjører i sparebluss modus. Benyttet dette da fatteren skulle låne Thinken min, og fikk den tilbake med alle cellene i behold ;)

Ellers kunne du jo vurdert NiMh batteri fra en Vectrix. Det bør tåle full Think strøm, og har rette spenningen. Vurderer litium ombygging av min, og da kunne du kjøpt NiMh cellene.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

OneMore

Høres så merkelig ut, men strøm og batterier er noe jeg ikke kan nok om.

Men trodde virkelig at det er spenningen som avgjorde om den ville kjøre ?
Selvfølgelig må det jo være støm også for å holde den i gang. Men ?
Trodde et slikt oppsett ville tilsvare ca. 2 mil rekkevidde ?
Hadde vært kjekt å lært litt mer om grunnene til det.

På BMS siden blir det enten Tyskerne sin eller Australia.


OneMore
Har blitt noen THINK ja, vil gjerne bytte til meg 5 dørs SAXO. Utfører batteritesting!
Skrur også på 2 stk Cruzin Coolers!

El rayo

Sitat fra: OneMore på torsdag 10. november 2011, klokken 12:17
Høres så merkelig ut, men strøm og batterier er noe jeg ikke kan nok om.

OneMore
Som Petter på ElbilNorge/PureMobility sa: "Jo mer man lærer om batterier, desto mer skjønner man at man ikke kan."

Du har rett angående spenningen, men det er flere ting som har betydning, ikke minst for levetiden på batteriet.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

OneMore

Jepp, som med det meste !

Men hadde jo vært fint om vi fikk litt mer bakgrunnsdata,
spesielt når det kommer en opplysning  ???

Tror på det, men hvorfor ?

OneMore
Har blitt noen THINK ja, vil gjerne bytte til meg 5 dørs SAXO. Utfører batteritesting!
Skrur også på 2 stk Cruzin Coolers!

hens

#10
Er det en pre-serie eller prototypebil du har? Classic eller 306.  Se chassinr.
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

elektrolux

Se: http://en.winston-battery.com/index.php/products/power-battery/item/wb-lyp40aha?category_id=176ftp://

Dette er en 40 Ahr celle som tåler maks 120A kontinuerlig. En tilsvarende 20 Ahr celle ville da tålt 60 A.....

Derfor må en bruke minimum 40 Ahr celler.

Forøvrig har Thundergjengen en AX som kjører med 40 Ahr celler. Grunnet den lave vekten på bilen ( ca 600 kg komplett) klarer den nesten 80 km tross de små cellene. ;)
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

OneMore

Takker elektrolux!

Da skjønner jeg :-)

Desverre så koker nok dette prosjektet da ned til ingenting eller di tunge NiCa blokkene igjen,
pga. dobling av batterikost.

Hans, skal ta bilde av chassis nr.

OneMore
Har blitt noen THINK ja, vil gjerne bytte til meg 5 dørs SAXO. Utfører batteritesting!
Skrur også på 2 stk Cruzin Coolers!

PerBear

#13
Hvis du vil leve litt farlig kan du bruke RC Li-po, avhengig av type leverer de fra 5 til 70C kontinuerlig, dvs 150A+ fra en slik: http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__17257__Turnigy_nano_tech_5000mah_10S_35_70C_Lipo_Pack.html De har varehus i Tyskland så det er enkelt å bestille Lipo fra Hobbyking til Norge.   

Med fem slike i serie har du ca 180V, dog kun 5Ah så det blir ikke mange turene før du må lade. Hvis du spanderer to i parallell så får batteriet mindre slitasje og du får høyere spenning under maks strøm.

Husk at slike celler må ha BMS med temperaturovervåking og vifte, og de tåler ikke å lades ved lav temperatur, da må også strømuttak begrenses. Jeg har brukt to slike pakker som reservebatteri på min elsykkel i snart to år med en liten BMS fra Kina.

Hvis du er villig til å handle fra Kina kan du kjøpe billige (og i mine øyne ikke så gode) BMS derfra, f.eks. her: http://www.bmsbattery.com/5-bmspcm
Samme plass får du forresten 15Ah LiFEPO4 celler som er spekket til å kunne trekkes 10C continuerlig (150A). Det er batterier som er mye mindre brannfarlige. De veier 480g, koster 23 daler: http://www.bmsbattery.com/lifepo4-cell/392-40152s-15ah-10c-lifepo4-cylindrical-battery-headway-cell.html Men du bør ha 40-50 av de i serie, gjerne to i parallell også men på samme butikk har de andre celler også.
Sandnes, Norway.
Podbike FRIKAR, TM3 AWD LR

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA