Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hvor varmt vil lading gjøre 62kWh batteriet?

Startet av leafnor, fredag 29. mars 2019, klokken 07:24

« forrige - neste »

Marius Kotsbak

3. lading var mest sannsynlig fremprovosert teoretisk av noe så rart som å starte hjemmefra uten fullt batteri. Man bør jo lade hjemme og borte over natta. Kan man ikke det så bør man heller lade ferdig før man stopper, eller hurtiglade i mellomtiden,feks lørdag på en helgetur fredag til søndag.

Jeg kjørte 32 mil med den nå nettopp uten noe lading underveis, så 2 ladinger ville tatt meg ca 83 mil. Hvem ønsker å kjøre så langt på en dag i Norge?
2018: Leaf 24 kWh MY2013 (solgt)
2019: Leaf e+ 62 kWh Tekna MY2019

Marius Kotsbak

Ang rapidgate så så jeg ikke forhøyet temperatur på turen min, og første hurtiglading ville tatt ca 45 minutter fra 20 til 80%.


Ang. ladefart har du snudd det på hodet. Det er Fortum og Grønn Kontakt som ikke har fått på plass gode nok kabler for Chademo (vannkjølte) for å tillate høyere fart ennå. Førstnevnte sier de jobber med leverandører for å få det til. I Japan lades bilen oppe i 70 kW og skal tillate at den lades opp like fort som 40kWt-utgaven.
2018: Leaf 24 kWh MY2013 (solgt)
2019: Leaf e+ 62 kWh Tekna MY2019

EV-FTW

#17
I forhold til ladefart har jeg ikke snudd noe på hodet. I testen fikk de jo også testet på lynlader, men bilen ladet ikke fortere enn rett rundt 50 KW, selv på dem.

Chademo er ikke prioritet på lynladere, derfor er det tull av Nissan å ikke satse på CCS.

Men, får håpe for de som eier Leaf at det kommer noen lynladere med CHademo.

For meg spiller det ingen rolle, da min 2016 Leaf ikke kan lade på annet en hurtigladere uansett, men du verden så flott det var å kjøre langtur med Ioniq og kunne lade på Ionity laderne. Mens det var full ladekø på alle hurtigladere, var det alltid ledig på Ionity sine ladere. Den ladet også med hastighet rett under 70 KW, så gikk greit unna.
Huyndai Ioniq 2019
Hyundai Ioniq 2020

Marius Kotsbak

#18
Lynlader er det bare på CCS, siden det bare er der de har kabler som takler nok strøm (vannkjølt). Er ikke bilen sin feil at ladekablene bare takler 125A og teoretisk maks 62,5kW og ikke minst 100kW. Samme bil lader jo med høyere fart i Japan.

Det med Chademo sitter nok langt inne hos Nissan siden de står bak den og satser på bil til hus/strømnett/annen bil. Men så lenge det bare er de og Tesla som selger volumer så er det nok et viktig kundegrunnlag i Norge iallefall.

Jeg hadde gode marginer etter ca 20 mil i dag, men testet likevel litt hurtiglading. Fikk 44 kW konstant i de 19 minuttene jeg prøvde (13,9kW). Altså så rask lading man kan forvente på en vanlig hurtiglader. Endte selvfølgelig med 16 mils margin hjemme (burde AC-ladet eller droppet).
2018: Leaf 24 kWh MY2013 (solgt)
2019: Leaf e+ 62 kWh Tekna MY2019

automat

Hvorfor kan ikke Nissan bare følge den europeiske ladestandarden på biler til Europa. Så hadde hele problemet med treg chademo vært løst.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Marius Kotsbak

2018: Leaf 24 kWh MY2013 (solgt)
2019: Leaf e+ 62 kWh Tekna MY2019

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA