Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Brukt elbil, 100-130 tusen.

Startet av oddhap, onsdag 02. januar 2019, klokken 12:18

« forrige - neste »

oddhap

Hei

Er på utkikk etter en brukt elbil til rundt 100-130 tusen. Bilen skal brukes til pendling til jobb (16km hver vei) og ut til hytta en gang iblant (55km en vei, har utvendig stikkontakt 10A på hytta). Har lånt en Nissan Leaf tidligere og ble skuffet over motorkraften. Har derfor sett på Fiat 500E som et mulig alternativ. Har også vurdert VW UP selv om jeg regner med at her blir motorkraft i samme gate som Nissan Leaf. Har ikke behov for stor lagringsplass i bilen.

Er ganske grønn på elbiler og lurer derfor på hva jeg bør være på utkikk etter ved valg av bil.
Hva bør være med av utstyr?
Er hurtiglading et must eller bare noe som er kjekt å ha?
Hva bør inspiseres ved prøvekjøring?
Hvordan ordnes bompenger etter kjøp?

Takk for svar
Leaf 2012 168k km (mistet 2 streker)
VW Polo 2003 (Ventebil)
Opel Corsa-E 2020

bårdk

Jeg ville ha vurdert en relativt ny trilling til den prisen. Hurtiglading handler om bruksmønster og dersom din makslengde er 55 km hadde jeg ikke brydd meg så mye om det. Har selv hatt elbil siden 2005 og har knapt nok ladet andre steder enn hjemme og på hytta. Hadde Mitsubishi iMiew fra 2012 til i fjor og var godt fornøyd med den.

Mr.Elliot

Det er vel smak og behag.
Prøvekjør både trilling og fiat.
Jeg har nå 8 mnd og 14000km i fiat 500 helt uten problemer.
14 Fiat 500E
19 Bmw I3 120Ah

Trekkoppbil

Jeg er overraska over at du er skuffa over motorkraften i Leaf.  Er det mulig du har kjørt i Eco-mode?
Dersom du skal på langtur med Leaf, så er det nyttig å kjøre økonomisk, og da gjelder det å kjøre jevnt uten store strømmer. Eco-mode gjør det tungt å trykke inn pedalen. Det er en ergometrisk innstilling som jeg ikke har sansen for. Når man har behov for å kjøre økonomisk, så kan man kjøre jevnt på andre måter og et triks er å trille mye i Nøytral.
Noen setter kanskje på Eco-modus, for da viser gjettometeret 10% lengre gjenværende rekkevidde.
Hvis du skal kjøre 16 km, så er det normalt ikke gode grunner til å kjøre øknomisk. Det kan være morro å kjøre uøkonomisk på småturer, og det kan være en morsom sport å kjøre økonomisk på langtur for å se hva man kan få til.

2011- og 2012-modellene skal ha litt høyere dreimoment enn 2013-2017. Det er ikke store forskjellen, men hvis man er vandt til den ene bilen, så kan man merke forskjell.


elektrolux

Fiat 500 og e-Up er forbausende like i ytelse til tross for at Fiat har rykte på seg å være sprek. Er du mest opptatt av praktiske egenskaper v.s. design er nok e-Up å foretrekke.

Vi synes fremdeles e-Up er genial, og best til slik kjøring du beskriver, og som ligner vårt kjøremønster.

Har også til gode å hurtiglade uttover for å teste det ut. I praksis lader bilen raskt nok fra Schuko
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

oddhap

Takk for mange gode svar. Heller mer mot Leaf nå etter å ha vært ute å sett på en del forskjellige biler, men har også vurdert å kjøpe en billig trilling og beholde bensinbilen jeg har nå som bil nr 2.
Hvordan er det med batterikapasitet på trillingene? Er det slik at etter 100.000 km så bør det byttes ut eller vil det holde til 200.000 km slik som Leaf?
Ser at noen biler selges med "70% igjen på batteriet", hadde dette vært en telefon hadde jeg skiftet batteri på 70%.
Leaf 2012 168k km (mistet 2 streker)
VW Polo 2003 (Ventebil)
Opel Corsa-E 2020

bårdk

Solgte min iMiew i mars i fjor. Da var den kjørt 60.000 km og ladet fortsatt til 100% som betyr at gjettometeret viste 15 mil på en varm marsdag, men dette kan vel variere både mellom trillingene og mellom individuelle biler.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA