Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Har Rapidgate blitt løst???

Startet av mdeekay, onsdag 02. januar 2019, klokken 11:24

« forrige - neste »

MrOtto

#135
Sitat fra: hemi på søndag 03. februar 2019, klokken 23:58
hva er langtur?!

jeg var akkuratt TR oslo moss i i3 120ah.

Samme tur i samme fart i leaf 40 er NOGO!  uten lading. imho er ikke dette en spesielt lang tur, hadde kveldsmøte i 2 timer før jeg turet hjem. ( så bilen ble kald og måtte varmes igjen)

Langtur for meg, er om fossilbil haddde måttet ha fuelstop.

116 km går ikke i Leaf40?

Uansett så har i3 120ah større batteri og lengre rekkevidde, så det er ikke merkelig at du kan kjøre lenger i denne, uansett type tur med tilhørende forbruk.

Det er heller ikke merkelig denne bilen har lavere forbruk da det er en mindre bil.

MrOtto

#136
Sitat fra: hemi på lørdag 02. februar 2019, klokken 23:07
men leaf 40 skal jo gå 35 mil uten lading...? :D ref WLTP

Nei, 27 mil. Har du kjørt Leaf40? Forøvrig nok snakk om i3 nå som starter på 320 000 kr og såvidt har plass til 3-4 handleposer (260l bagasjerom), ikke kan ha taklast og dekker på langt nær samme bruksområde som en Leaf. Det er en mindre bil der de fleste eierne kjører et eller annet dieseldrevet i tillegg på sine helgeturer.

Joltus

#137
Syns det er helt topp at hemi har skaffet seg den fantastiske i3 som er meget bra til sitt bruk.

At eg ikke hadde tatt en i3 om eg fikk den engang (såfremt eg ikke kunne solgt den) er jo fordi eg ikke kan bruke den engang. Den dekker ingen behov hos oss. Overhodet.

Hvorfor klarer ikke bmw lage 5 seter engang. Alle andre klarer det jo.....

hemi

e-tron ryktes bli bra, og lader på 150KW, det er ca 125KW mer enn leafen stortsett :p

den har 5 seter

ellers kommer visst ix3 med 5, og eqc.

Litt pussig med antall seter og i3, er enig, har dog ikke 3 barn så løser seg.

Joltus

Ja og prisforskjellen er veldig liten på både etron og ix3 (gjetter vilt på siste....)

hemi

egolf 300 ? men den er visst bedre på langtur desverre

Løve

Hadde jeg hatt pengene hadde jeg gått for E-Tron. Uten tvil den beste elbilen til salgs i dag.

EV-FTW

Jeg er enig der. Hadde jeg hatt pengene, hadde jeg gått for eTron.
Ok, ladenettverket er ikke som Tesla sitt, men det er under god utbygging.
Utover det virker bilen veldig bra. Og den ser bra ut.
Huyndai Ioniq 2019
Hyundai Ioniq 2020

automat

Sitat fra: Joltus på mandag 04. februar 2019, klokken 07:15
Så greit. Eg kjører aldri dit. Hvorfor skal eg da klage? Må være lov å akseptere at noen ikke trenger hurtiglade. For de er rapidgate noe de aldri kommer til å bry seg med.
Kan jo påvirke annenhåndsverdien da. Hvis Leaf får et allment rykte på seg for å være skikkelig kjip å hurtiglade.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

EV-FTW

Sitat fra: automat på mandag 04. februar 2019, klokken 19:32
Sitat fra: Joltus på mandag 04. februar 2019, klokken 07:15
Så greit. Eg kjører aldri dit. Hvorfor skal eg da klage? Må være lov å akseptere at noen ikke trenger hurtiglade. For de er rapidgate noe de aldri kommer til å bry seg med.
Kan jo påvirke annenhåndsverdien da. Hvis Leaf får et allment rykte på seg for å være skikkelig kjip å hurtiglade.

For å ta den litt i forsvar, skikkelig kjip å hurtiglade er vel å ta litt i. Etter 3 lading synker hastigheten en del. Men holder seg fortsatt over 30KW. Og en har kommet ganske langt på 3 ladinger.

Men ja. Den skulle klart å kjøre uten å rapidgate.
Huyndai Ioniq 2019
Hyundai Ioniq 2020

Joltus

Med den nye software er det hvertfall svært lite som skulle til for å forhindret det. Bare litt bedre sirkulasjon rundt batteriet og det hadde nokså sikkert holdt lading etter lading.

automat

Sitat fra: Øystein K på mandag 04. februar 2019, klokken 20:06
Sitat fra: automat på mandag 04. februar 2019, klokken 19:32

Kan jo påvirke annenhåndsverdien da. Hvis Leaf får et allment rykte på seg for å være skikkelig kjip å hurtiglade.

For å ta den litt i forsvar, skikkelig kjip å hurtiglade er vel å ta litt i. Etter 3 lading synker hastigheten en del. Men holder seg fortsatt over 30KW. Og en har kommet ganske langt på 3 ladinger.

Men ja. Den skulle klart å kjøre uten å rapidgate.

Slike rykter behøver ikke være rasjonelle. En rettsak med negativ mediaomtale kan skade ryktet.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Tiger123

Sitat fra: Løve på mandag 04. februar 2019, klokken 18:37
Hadde jeg hatt pengene hadde jeg gått for E-Tron. Uten tvil den beste elbilen til salgs i dag.

Skulle jeg hatt stor elbil hadde jeg tatt en X100. Må ha bedre rekkevidde en e-tron, og sånn generelt synes jeg e-tron virker kjedelig.

hemi

For å være saklig, før jeg kjøpte leaf 40 hadde jeg hatt 6 elbiler, maaaaaange km i elbil, og en erfaren elbilist.

Det absolutt høyeste jeg noen gang så var 43-44KW, og det kun en kort stund. Da var alle planetene på linje, og kjøttkaker til middag.

Jeg opplevde helt ned i 22KW i snitt fra 3 til 75%, da hadde jeg ikke hurtigladet på 4 uker, men lav SOC. Jeg hadde også kjørt rolig for å ikke få varmt batteri når jeg skulle lade.

Dette var ikke ting jeg hadde trodd var mulig på en 2018 bil med 40kwh batteri. Dette er ikke noe som ble opplyst om av nissan, at den hadde treigere lading, enn 5 år gamle biler med 5 år gammel teknologi.

At den nye 40'en skulle bruke vesentlig mer per km, enn gamle modellene, var heller ikke noe jeg trodde var mulig, men det var nå engang slik.

Når jeg som erfaren bilist, og erfaren elbilist, over middels oppegående på elektronikk/strøm/batteri teknologi blir lurt, hvor mange andre blir det? Det er først nå man ser dette diskutert og belyst, importøren svarte bare med å øke tidene og gjøre de mer diffuse.

Sånn for å "add to insult" som yanksa sier, så er jo onboard ladern også ganske trist, allerede ved 90% begynner den throttle ned, så siste 10% tar LANG tid, den faller fra 32 til 28A ganske umidelbart der, fra 94% ca var vi nede på 16A.

Dette er ikke normalt, og skjer ikke på noen andre elbiler av de 6 jeg har hatt, leaf tar vesentlig lenger tid å lade, og du trenger/vil ha 100% siden rekkevidden ikke akkuratt er 27 mil wltp, eller 378km nedc... 

leafnor

Mulig jeg tar feil, men at den bruker lang tid p åsiste 10% kan vel komme av at den er en av få, kanskje enste, som lader cellene opp til 4,2V. Gen 1 lader til 4,1V og derfor egentlig ikke til 100%.
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA