Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Har Rapidgate blitt løst???

Startet av mdeekay, onsdag 02. januar 2019, klokken 11:24

« forrige - neste »

Løve

Har flere steder, som her, hørt at 60kWh versjonen får aktiv luftkjøling:


https://youtu.be/t4oCCdL3KyU (Se fra omtrent 3.50 om du har det travelt)

Det burde jo hjelpe en del, men usikker på hvor mye? Vil det hjelpe nok? Jeg venter nok enda på VW I.D. før jeg oppgraderer bilen min.

ThomasEL

#121
Jeg leste nettopp Bjørn Nylands egne kommentarer til testen Leaf vs Golf:

Han sier testen langt på vei ble ødelagt av opptatte ladere, ladere som stoppet uten grunn, samt en feilnavigering der han måtte kjøre tilbake til en lader. At Leafen kanskje uansett ikke hadde vunnet denne distansen, stemmer nok, men uten ytre problemer kan det virke som de hadde vært rimelig like. Såpass like at Nyland vurderer en omkamp i Østerdalen, der laderne har vist seg mer stabile og med mindre kø.

At Leafen ikke er veldig effektiv i forhold til enkelte andre modeller, og at den burde hatt aktiv temperatureegulering, er for min del hevet over en hver tvil! Men Leafen har andre fortrinn som gjør at den selger så bra. Vi er f eks en familie på fem med to av barna i tenåringsalder. Vi har Leafen som eneste bil. Har hytte på fjellet 20 mil unna. Den ser foreløpig ut til å dekke vårt behov.
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

EV-FTW

Sitat fra: ThomasEL på søndag 03. februar 2019, klokken 09:18
Jeg leste nettopp Bjørn Nylands egne kommentarer til testen Leaf vs Golf:

Han sier testen langt på vei ble ødelagt av opptatte ladere, ladere som stoppet uten grunn, samt en feilnavigering der han måtte kjøre tilbake til en lader. At Leafen kanskje uansett ikke hadde vunnet denne distansen, stemmer nok, men uten ytre problemer kan det virke som de hadde vært rimelig like. Såpass like at Nyland vurderer en omkamp i Østerdalen, der laderne har vist seg mer stabile og med mindre kø.

At Leafen ikke er veldig effektiv i forhold til enkelte andre modeller, og at den burde hatt aktiv temperatureegulering, er for min del hevet over en hver tvil! Men Leafen har andre fortrinn som gjør at den selger så bra. Vi er f eks en familie på fem med to av barna i tenåringsalder. Vi har Leafen som eneste bil. Har hytte på fjellet 20 mil unna. Den ser foreløpig ut til å dekke vårt behov.

Jeg satt å så mye av live streamen, og Bjørn satt med hjertet i halsen grunnet varmen på batteriet, og var sjokket over at den ikke gikk mer ned mellom ladinger. Videre var hm sjokkert over den lave ladehastigheten som kom etterhvert, og på samme tid overrasket at det ikke skjedde med eGolf.
Så med tanke hvor mye tid han brukte på å være overrasket over dette, er det merkelig at han ikke har skrevet om det i oppsummering. I tillegg hadde EGolfen problem med en lader, og bommet på en annen, måtte lete erter den. Så han sa selv i streamen at det nok gikk opp i opp
Huyndai Ioniq 2019
Hyundai Ioniq 2020

Løve

Måtte google og lese litt rundt i forhold til muligheten for viftekjøling på siste Leaf. Det viser seg å være fake news, til og med fra Nissan selv  ::) Det er helt ufattelig at Nissan ikke klarte å få til noen luftkjølt ribber en gang... Nei pokker! Her må en jammen sette sin lit til VW og at VW leverer om 18 måneder.

EV-FTW

Sitat fra: Løve på søndag 03. februar 2019, klokken 09:36
Måtte google og lese litt rundt i forhold til muligheten for viftekjøling på siste Leaf. Det viser seg å være fake news, til og med fra Nissan selv  ::) Det er helt ufattelig at Nissan ikke klarte å få til noen luftkjølt ribber en gang... Nei pokker! Her må en jammen sette sin lit til VW og at VW leverer om 18 måneder.


Skulle til å svare deg, men du fant ut av det selv.

Ja, det er faktisk helt ufattelig at de ikke har gjort noe, ikke lært noe overhodet!
Huyndai Ioniq 2019
Hyundai Ioniq 2020

Løve

De har jo solgt så latterlig bra av 40kWt'en at de regner med de kan gi beng i et par år til? Virker som om de ikke forstår at vi er mange som fraråder folk å kjøpe Leaf nå og heller vente på bedre biler med bedre rekkevidde og raskere lading. Leaf er en hverdagsbil, men skal du langt er den ubrukelig. Tro meg, jeg har prøvd. Over 1700km hjemmefra, én vei.

Joltus

#126
Det nok mange glemmer er at leaf er ikke laget for de som skal kjøre slik de gjorde i går.

Og hvorfor skal folk bruke den såkalte forbrukermakten sin hvis de er fornøyde?

Med denne fiksen blir bilen det eg ble forespeilet. Maks en til to landinger. Lengre turer må vi ha en annen bil grunnet plass.

Slik er det for oss. Og nokså sikkert for svært mange av de tusenvis som er sykt fornøyd med bilen.....

Løve

Joda. Jeg er sykt fornøyd med bilen unntatt når det kommer til rekkevidde, ladehastighet og fjæring (kommer fra Citroën). Fjæring tror jeg dessverre at jeg aldri vil oppleve maken til som i gode gamle Xantia noen sinne igjen. Men rekkevidde og ladehastighet skal være top notch i min neste elbil. det vil si 400km reell rekkevidde og støtte for minst 100kW lading.

EV-FTW

#128
Sitat fra: Joltus på søndag 03. februar 2019, klokken 17:16
Det nok mange glemmer er at leaf er ikke laget for de som skal kjøre slik de gjorde i går.

Og hvorfor skal folk bruke den såkalte forbrukermakten sin hvis de er fornøyde?

Med denne fiksen blir bilen det eg ble forespeilet. Maks en til to landinger. Lengre turer må vi ha en annen bil grunnet plass.

Slik er det for oss. Og nokså sikkert for svært mange av de tusenvis som er sykt fornøyd med bilen.....


Men er eGolf laget for de som skal kjøre slik som i testen?
For den klarer det jo! Hvorfor klarer ikke Nissan det da? Det er jo biler i samme klasse, begge uten aktiv kjøling av batteri! 
Huyndai Ioniq 2019
Hyundai Ioniq 2020

tuono

Det er flere måter å forholde seg til problemer på. Bl.a benektelse, bortforklaring og ignorering eller å gå åpent ut og si at her er det noe som ikke stemmer. Vi tar tak i problemet.

Et sjeldent eksempel på det siste: https://www.hyundai.no/a-eie-en-hyundai/problemer-med-ladeluke-pa-kona-electric samt tekstmelding/mail til alle kundene.


Løve

Som igjen gjør at en gjerne anbefaler folk Hyundai, men ikke like lett sier at det er helt greit å kjøpe seg en Leaf.

Joltus

Sitat fra: Øystein K på søndag 03. februar 2019, klokken 20:51
Sitat fra: Joltus på søndag 03. februar 2019, klokken 17:16
Det nok mange glemmer er at leaf er ikke laget for de som skal kjøre slik de gjorde i går.

Og hvorfor skal folk bruke den såkalte forbrukermakten sin hvis de er fornøyde?

Med denne fiksen blir bilen det eg ble forespeilet. Maks en til to landinger. Lengre turer må vi ha en annen bil grunnet plass.

Slik er det for oss. Og nokså sikkert for svært mange av de tusenvis som er sykt fornøyd med bilen.....


Men er eGolf laget for de som skal kjøre slik som i testen?
For den klarer det jo! Hvorfor klarer ikke Nissan det da? Det er jo biler i samme klasse, begge uten aktiv kjøling av batteri!
Vet ikke. Og eg personlig bryr meg ikke så mye om det siden leaf klarer seg vel så godt på turer som er aktuelle for meg.

Men skjønner jo at langtur med leaf blir tungt..... Hadde ikke giddet det. Heldigvis er det for min del uaktuelt med mindre eg er alene i bilen på langtur. Sist det skjedde var til kr sand. Det klarer leaf vel så godt som golf.

hemi

hva er langtur?!

jeg var akkuratt TR oslo moss i i3 120ah.

Samme tur i samme fart i leaf 40 er NOGO!  uten lading. imho er ikke dette en spesielt lang tur, hadde kveldsmøte i 2 timer før jeg turet hjem. ( så bilen ble kald og måtte varmes igjen)

Langtur for meg, er om fossilbil haddde måttet ha fuelstop.

EV-FTW

Langtur for meg er de gangene jeg kjører fra Sandnes (Rogaland) til Kongsvinger og inn i Finnskogen. Et tur som blir gjort ca 4 ganger i året. Og i sommer kjørte jeg rett i underkant av 3000 km på ferietur.
Dette i en Leaf 30, og det gikk, men absolutt ikke noe jeg gjør på ny. Den lader jo som bare det, men temperaturen på batteriet blir skyhøy.

Min neste bil skal kunne kjøre 60-70 mil, uten problemer med lading. Helst vil jeg den skal klare den distansen med 1 ladestopp. ( vinterstid 2)
Huyndai Ioniq 2019
Hyundai Ioniq 2020

Joltus

Så greit. Eg kjører aldri dit. Hvorfor skal eg da klage? Må være lov å akseptere at noen ikke trenger hurtiglade. For de er rapidgate noe de aldri kommer til å bry seg med.

Dette gjelder nok den store hærskare av leaf eiere. Og derfor slipper Nissan så billig unna.

Dessverre.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA