Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

1000 Europeiske VIN nummer registrert i dag 02.01-19 [emoji1][emoji1][emoji1360] NÅ begynner det...

Startet av Counterpointer, onsdag 02. januar 2019, klokken 10:04

« forrige - neste »

Counterpointer

Sitat fra: Tiger123 på onsdag 02. januar 2019, klokken 17:59
Hvor mange biler går det på en båt..? Var det ca 4500 bestilte 3`ere til europa pr 31/12?
Det selskapet som Tesla har avtale med hadde kapasitet på 3000 biler i uka...... sies det!

Autowinder

TMY 2021 LR AWD • BMW i3 2021 120ah FC

Jeg: Unnskyld, men jeg fikk tilbake bilen etter garantiservice hos dere med 30 cm oppkrubbet støtfangerhjørne.
Tesla SC Rud: Alle ansatte skal rapportere inn slikt og det er ikke gjort, så det kan umulig ha skjedd hos oss!
TA ALLTID VIDEO AV HELE BILEN RETT FØR ALL SERVICE, OG SI GJERNE FRA AT DET ER GJORT.

Reflektor

Sitat fra: Tiger123 på onsdag 02. januar 2019, klokken 17:59
Hvor mange biler går det på en båt..? Var det ca 4500 bestilte 3`ere til europa pr 31/12?

Rett i underkant av 15 000 er nok mer korrekt.

Tiger123

Sitat fra: Reflektor på onsdag 02. januar 2019, klokken 19:09
Sitat fra: Tiger123 på onsdag 02. januar 2019, klokken 17:59
Hvor mange biler går det på en båt..? Var det ca 4500 bestilte 3`ere til europa pr 31/12?

Rett i underkant av 15 000 er nok mer korrekt.

Der var bildet jeg så ja, mente Norge selvfølgelig:)

Kris_TM3

Så Norge har ca. 33 % av totalt ant. bestilte M3 til Europa. Er det slik at vi kan forvente en tilsvarende andel av biler som blir sendt til Norge når M3 ankommer Europa, hvor det videre deles ut etter Norges reservasjoner? Eller blir det levert ut fra Europas totale reservasjonsliste?

Reflektor

Grunnen til at jeg antar opp mot 15 000 er at Nederland, Sverige og Spania ikke har oppdaterte tall etter 28.12. Kan også anta at samtlige andre land har bittelitt høyere tall, da det er liten sjans for at det aller høyeste bestillingsnummeret for øvrige land neppe er fanget opp i statistikken. Selv om dato er rett kan andre ha bestilt senere samme dag.

Løve



Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: Løve på onsdag 02. januar 2019, klokken 20:51
Hvordan ligger det an med typegodkjenning? Har noen sett spor av det så langt?
Trenger ikke være på plass før leveransene begynner i februar. Det er mest en formalitet når bilen allerede er typegodkjent i USA.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.


bmw2002

At typegodkjenning bare er en formalitet når bilen er godkjent i USA stemmer nok ikke.

Ifølge en jeg vet av hos BMW i Munchen så er det massevis av forskjeller i biler produsert for USA. Feks at rør til bensintanken er metall i USA og plast i Europa.

Nå har ikke Tesla bensintank, men der var visst veldig mange slike ting.

Uansett så har nok Tesla kontroll på disse kravene siden det fra starten har vært planlagt å selge bilen i Europa.

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: bmw2002 på onsdag 02. januar 2019, klokken 22:08
At typegodkjenning bare er en formalitet når bilen er godkjent i USA stemmer nok ikke.

Ifølge en jeg vet av hos BMW i Munchen så er det massevis av forskjeller i biler produsert for USA. Feks at rør til bensintanken er metall i USA og plast i Europa.

Nå har ikke Tesla bensintank, men der var visst veldig mange slike ting.

Uansett så har nok Tesla kontroll på disse kravene siden det fra starten har vært planlagt å selge bilen i Europa.
Sier ikke at det ikke vil være forskjeller, men som du sier så har nok Tesla veldig god kontroll på dette og da er det formalitetene som gjenstår.

Blant annet må knappene for å løse ut bilbeltene være røde, der de kan være hvilken som helst farge i USA. Tesla valgte å ha røde knapper standard, også i USA. Det er nok masse slike detaljer som man aldri tenker over.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Counterpointer

Skjønner ikke hvorfor det hver gang det er lansering av en ny bilmodell så er det alltid noen som bekymrer seg for typegodkjenning.

Husker godt en fyr i Ampera-E gruppa, han var hardnakket på at han hadde kilder på at bilen ikke ville bli typegodkjent.

Ja ja, lite å få gjort med slike bekymringer.

Tror ikke de 1000 registrerte Vin nummerne er for typegodkjenning. Men noen av dem må vel være det hvis de er de første.

olavxxx

Det går jo bruktimporterte Model 3 i Norge også.
Men Tesla har jo lansert roadster, model s og model x her før, så vil tro de har grei skuring.

Ellers angående forsendelser, kan det godt være de begynte å sende biler for en tid tilbake.
Årsaken for at vi får velge så lite i konfiguratoren er nok at de produserer mest mulig på dne måten og så bare matcher bil med ordre.

Så man må ikke forvente at man får bil først, selv om man bestilte først. Kan tenkes at de med "spesielle" konfigurasjoner får ganske tidlig. Jeg ser feks at hvit/hvit og performance er ganske "sjeldent" på forumet her i det minste. Så siden de da har laget biler i batcher og de fleste velger sort, er det kanskje slik at de har produsert litt for mange hvit/hvit (hvis man er heldig). :P

Handyman

Sitat fra: olavxxx på onsdag 02. januar 2019, klokken 22:45
Det går jo bruktimporterte Model 3 i Norge også.
Men Tesla har jo lansert roadster, model s og model x her før, så vil tro de har grei skuring.

Ellers angående forsendelser, kan det godt være de begynte å sende biler for en tid tilbake.
Årsaken for at vi får velge så lite i konfiguratoren er nok at de produserer mest mulig på dne måten og så bare matcher bil med ordre.

Så man må ikke forvente at man får bil først, selv om man bestilte først. Kan tenkes at de med "spesielle" konfigurasjoner får ganske tidlig. Jeg ser feks at hvit/hvit og performance er ganske "sjeldent" på forumet her i det minste. Så siden de da har laget biler i batcher og de fleste velger sort, er det kanskje slik at de har produsert litt for mange hvit/hvit (hvis man er heldig). :P

Hmmm.....jeg har antatt at bilene først kan produseres etter at Tesla har fått tildelt VIN, men mulig jeg tar feil.
Når det gjelder hvilke biler som produseres først, er det bare Tesla som har svaret. Kan ikke like godt store batcher produseres først?
Tror Tesla først og fremst vil har fokus på å produsere og levere bilene raskest (og enklest) mulig, og at de vil ha mindre fokus på at de som reserverte først får bilene først, så lenge ikke det dreier som om mange uker.
Ser derfor for meg en del baluba og klaging i diverse forum når personer som har bestilt veldig tidlig får bil etter noen som bestilte senere.
Blir helt klart spennende tider fremover!
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA