Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Nyere brukt TMX 90/100

Startet av Maartensommer, tirsdag 01. januar 2019, klokken 18:32

« forrige - neste »

Maartensommer

Hei,
Da har jeg kjørt fossilt i 1,5 år siden jeg endelig klarte å bli kvitt min problematiske P85.  Savnet til elbil har meldt seg hardt den siste tiden og jeg ønsker derfor å bytte ut bilen med en nyere brukt TMX 90 eller 100.  Har ikke fulgt med så mye den siste tiden så jeg tar gjerne i mot tips på utstyr, klassiske svakheter med bilen jeg bør være obs på når jeg nå leter etter ny bil.
Første spørsmål jeg har er hva er forskjellen på AP2 og AP2,5......

daktari

Ap2.5 har en ekstra grafikkprosessor, noe mer kapable kameraer, en annen radar og noen ekstra småsaker i ledningsnettet. TMC-Amerikanerne spekulerer i om bare ap2.5-biler kan få den nye egenutviklede HW3-prosessoren og FSD.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Maartensommer


z4rd

Sommeren 2017. Mener å huske at biler bestilt fra juni/juli begynte å komme med 2.5.
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

Piero

Hei, jeg kan kommentere på noe da jeg gått gjennom samme prosess og akkurat kjøpt en brukt MX 90D.

- Utstyr er ikke dumt med tanke på den dagen du skal selge bilen. Det handler selvfølgelig også om ditt behov her og nå, men personlig ville jeg aldri valgt en Tesla uten aktiv AP - uansett versjon.
- Går du for en brukt 100D kan det se ut å være ingen eller svært liten prisforskjell jamført med å kjøpe ny inventory-bil på Teslas kampanjerente.
- Merk samtidig at en ny Tesla vil ha mange forbedringer kontra en tidligere modell. I praksis kan det bety langt færre besøk til Teslas Service Center.
- Bortsett fra at du kan spare noe på en brukt bil, synes jeg det er en bonus at flere av de har fri tilgang til Supercharger. Det er normalt ikke all verdens utgift, men har du tenkt deg ut på flere langturer i Europa er det helt klart en fordel.
- Sjekk ellers lakk, spør etter skader og hva som er blitt gjort av utbedringer. Service er ikke obligatorisk for å opprettholde garantier, men det er helt klart en fordel. Uansett har du fortsatt garanti og rettigheter på det meste med mindre bilen kjørt lenger enn 100k km.
- Foreløpig har jeg registrert den kjente vibrasjonen (aka "acceleration shudder") man opplever når bilen akselererer samtidig som "air suspension" står på noe høyere enn Medium. Dette ønsker jeg utbedret. I tillegg ser jeg at den ene FWD ikke er i linje med passasjererdøren (aka "alignment issue"). Dette varierer fra bil til bil, og synes ikke med mindre man leter etter forskjeller.

jkirkebo

Sitat fra: daktari på tirsdag 01. januar 2019, klokken 18:49
Ap2.5 har en ekstra grafikkprosessor, noe mer kapable kameraer, en annen radar og noen ekstra småsaker i ledningsnettet. TMC-Amerikanerne spekulerer i om bare ap2.5-biler kan få den nye egenutviklede HW3-prosessoren og FSD.

Hmm, jeg har AP2.0 og FSD. Mulig de oppgraderer bilen til AP2.5 da? Jeg hadde likt å fått dashcam-funksjonen...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Maartensommer

Takk for flotte svar. 
Denne gangen har jeg lagt budsjettet til kr. 800´og betaler kontant.  Ser for meg en 2017 mod hvor 90D er mest realistisk.  Helst ikke mer enn 40´km på telleren og 6/7 seter.  Jeg hadde en TMS som stod flere dager på SC enn i min egen garasje de 3,5 årene jeg slet med den (det er ikke kødd!!), så jeg er fullstendig klar over at "jo nyere dess bedre" gjelder :) 
Alignment på FWD har jeg fått med meg, men "acceleration shudder" var nytt.  Det kan jo være aktuelt å prøve å fremprovosere dette under prøvekjøring.

turfsurf

Sitat fra: Maartensommer på tirsdag 01. januar 2019, klokken 21:51
Alignment på FWD har jeg fått med meg, men "acceleration shudder" var nytt.  Det kan jo være aktuelt å prøve å fremprovosere dette under prøvekjøring.
Dette gjelder vel samtlige Model X. Det skal ha kommet en forbedring, vår var inne i begynnelsen av oktober for utbedring. Dessverre kom det tilbake (i mindre grad) etter tre uker. Skal inn i morgen hvor de sier at de kun skal gjøre en «height adjustment» for at det skal bli bra. Hvis de bare setter bilen i low blir jeg litt grinete...
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

daktari

Sitat fra: Maartensommer på tirsdag 01. januar 2019, klokken 21:51
Takk for flotte svar. 
Denne gangen har jeg lagt budsjettet til kr. 800´og betaler kontant.  Ser for meg en 2017 mod hvor 90D er mest realistisk.  Helst ikke mer enn 40´km på telleren og 6/7 seter.  Jeg hadde en TMS som stod flere dager på SC enn i min egen garasje de 3,5 årene jeg slet med den (det er ikke kødd!!), så jeg er fullstendig klar over at "jo nyere dess bedre" gjelder :) 
Alignment på FWD har jeg fått med meg, men "acceleration shudder" var nytt.  Det kan jo være aktuelt å prøve å fremprovosere dette under prøvekjøring.
Rett før julaften fikk jeg "tilbud" på ny lagerført X75 til 800k - men dette var 5-seter. Hva rekkeviddeforskjellen til X90 er i praksis vet jeg ikke.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

o.b.lix

Sitat fra: Maartensommer på tirsdag 01. januar 2019, klokken 18:32
Første spørsmål jeg har er hva er forskjellen på AP2 og AP2,5......

Som er blitt sagt, fikk AP2.5 en ekstra prosessor, for AP2.0 viste seg for svak til FSD (full selvkjøring=kjøring uten sjåfør). Nå viser det seg at AP2.5 også er for svak, og de holder på å teste ut AP3.0 i disse dager, og alle som har betalt for FSD skal få dette ettermontert uten kostnad. Om dette skjer og hvordan er blir, vet ingen, men du får ikke lengre FSD på nye biler, så sånn sett er en brukt "bedre" enn en ny?
AP2.5 kan i alle fall bruke bilens kamera foran som dashcam, det kan ikke AP2, der må man montere ekstrernt kamera.

En annen forskjell på gamle og nye X er gammel og ny MCU (senterskjerm). Ny MCU er kjappere og kan spille Atari-spillet Pole Position og med ekstra håndkonsoll koblet til usb, det kan ikke gamme MCU.

Men gammel X har fri superlading i bilens levetid, det er deilig å ha (selv om de færreste vil lade for mer en 2-3000 i året om de må betale for superlading)
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

geear

Og siden du vurderer 6/7-seter så kan det være greit å vite at det samtidig med AP2.5 også kom ny 7-seter som har nedleggbar 2. seterad, likt som i 5-seteren, noe som gjør at du får svært lasterom med flatt gulv, dersom du har behov for det. Parkettpakker på 220cm gikk rett inn hos meg.

Ser noen nevner at AP2.5 kom med bestillinger fra juni/juli '17, men mener det finnes biler bestilt i august som har AP2.0. Min ble produsert i september '17 og fikk endret kode til AP2.5 mens den stod på båt. Radaren er ikke bare "ny", men den er også dobbel/redundant kontra AP2.0. Foreløpig virker det ikke som om det er noen praktisk forskjell under bruk av autopiloten..? (med unntak av dashcam)

Omtrent samtidig med seteløsningen/AP2.5 ble også en del funksjoner standardisert, ambientbelysning, "adaptive" lys (gir kun mening i krappe svinger i lav fart, ikke som svingelys på andre merker), hengerfeste, vinterpakke og stereo ble inkludert i premiumpakken.

Maartensommer

Takk for nyttig info.

Jeg har fått tilbud om en tysk importert TMX.  Hvordan stiller man seg til imorterte biler?  Bilen er vel i utgnagspunktet lik, men hvordan håndterer Tesla Norge en bil som ikke er solgt gjennom dem?

o.b.lix

Det går nok helt fint bortsett for;
- Biler solgt i Europa (og ikke i Norge) har 80.000 km garanti og ikke 100.000 som i Norge
- Biler solgt i Europa (og ikke i Norge) har vel heller ikke 5 års reklamasjonsfrist mot fabrikasjonsfeil
- Tysk UMC (ladekladd) virker ikke i Norge, så dermå du passe på å få en norsk UMC. (Norske virker i Tyskland).
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

boppus


Mercedes-Benz EQE SUV, 2023
Mercedes-Benz EQC 400, 2020
Tesla Model S 75D, 2018
Tesla Model S 85D, 2015

turfsurf

Sitat fra: o.b.lix på onsdag 02. januar 2019, klokken 10:37
men du får ikke lengre FSD på nye biler, så sånn sett er en brukt "bedre" enn en ny?
Dette stemmer ikke, det er en «off menu» item, som en del annet.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA