Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Norges mest nyttige bil...?

Startet av Burg, tirsdag 01. januar 2019, klokken 02:19

« forrige - neste »

Burg

Fornøyd med min Leaf 2015. Kunne ikke vært bedre? Står i min garasje og lades billig. Trenger ikke lang rekkevidde, og alt fungerer. Bruker lanolin mot rust, som er topp. Jeg kan ikke finne et bedre bilkjøp i dag. Har prøvekjørt ny Leaf, men det er ikke poeng å bytte min 2015-modell. Det finnes ikke grunner for annet enn å beholde denne utrolige bil så lenge som mulig.... :)

Godt år!

Trekkoppbil

#1
Ja, det er ett flott framkomstmiddel til sitt bruk.

Dersom du unngår å la den stå for mye med fullada batteri, og heller ikke med tomt batteri, og hvis du unngår høye temperaturer, så kan batteriet vare i mange år.

Det er typisk på langtur at man kjører batteriet varmt, så ved småkjøring bør det være gode muligheter til å holde det svalt, så det varer lenge.

daggad

Fikk min i november 2011 og den tusler og går fint enda. 188000km har den lagt bak seg. Mistet 2 streker på batteriet men det er ikke så mye i faktisk redusert kjørelengde føler jeg.
Hadde den på første service, ellers bare tatt det som har vært selv. I grunn bare bremser og 12v batteriet som gikk i vinter. Venstre vindusheis står også.
Dette har vært en fantastisk bil. Men en vet jo aldri når det store måtte komme. Har jo sett på nyere biler men det er litt deilig å bare vente å se nå når utvalget øker. Tror Tesla kommer til å gjøre mye godt for oss kjøpere når de kommer med masse Model 3. Da blir konkurransen om kundene skjerpet.
Ålesund
TM3 LR AWD 2020
Leaf 24kW 2011

EV-FTW

Er også fornøyd med min. Kjørt snart 70 000 km. En rimelig og billig bil. Ikke veldig spennende, men fornuftig.

Men ja, rett før  garantien er ute, blir den nok solgt.
Synes fortsatt det er skummelt med elbil i forhold til dyre feil.

Andre fossilbiler jeg har hatt, har jeg kjørt over 300 000 km.
Clutcher og registerreimer byttet, og vanlige servicer. Utover det, lite.
Joda, motorer kan ryke og girkasser, men dette er det ofte mye brukt av man kan få tak i.

Det blir sikkert mer brukte deler til elbiler også, men ser bare det blir virkelig dyrt når vesentlige deler blir ødelagt
Huyndai Ioniq 2019
Hyundai Ioniq 2020

Trekkoppbil

Normalt synes jeg det er trygt nok å kjøre Leaf 24 uten garanti. Det er jo en bil som bare går og går, og bilen er blitt så kurrant at det skulle være enkelt å få tak i brukte eller nye deler.

Det som betyr noe, er tilstanden på batteriet:
Kapasitetsgarantien er gull verdt, hvis man får nytt batteri. I Norsk klima er det sjeldent batteriet taper seg så mye i garantitida på 100 000km/5 år, at man får nytt batteri. Klue er at man må passe på å kjøpe en bil med høy SOH, og deretter bør man være forsiktig så batteriet ikke får høy temperatur, eller unødvendig høy eller låg SOC. Hvis man ikke er forsiktig, så ser det ut som at kapasiteten kan bli vesentlig redusert når bilen er over 5 år. For biler som er gått i varme strøk, kan kapasitetsgarantien være svært viktig.

Leaf 30, ville jeg være redd for å ha uten garanti.  Det flotte med disse batteriene er kapasitetsgarantien på 160 000km/8 år. Til å begynne med viste brukererfaringer ute i verden at disse batteriene tapte seg i snitt 10% i året. Antakelig har fjorårets softwareoppdatering har gjort batteriene bra, men jeg stoler ikke helt på dem, og jeg tipper svært mange Leafer kommer ned på 8 barer innen 8 år.

Det er visse faremomenter:
Blandt de første årgangene, var det enkelte biler hvor ptc-varmeren og en sikring i DC/DC-konverten røyk. De siste åra har det vært sjeldent å høre om tilfeller, og jeg antar det er enkelt å få brukte deler nå.
Når det gjelder andre feil på Leaf, så var det en mekaniker som fortalte meg at det er sjelden komponenter ryker. Det som er faren er ledningsnettet hvor det kan bli irr i kontakter, hvis man ikke holder bilen tørr, og det er et problem for bilister som bruker A/C for lite. Jeg føler meg ganske trygg hvis jeg parkerer innendørs eller under tak til vanlig, og gjerne med vinduene på gløtt, så evnt fuktighet kommer ut av bilen. Hvis man parkerer utendørs om vinteren, kan man ta en kjapp gjennomlufting først, for å få tørr luft inn.



EV-FTW

Er også skeptisk til batteriet på min 30. Etter SW oppdatering er SOH på rett under 94 prosent. Den er nå snart 3 år og kjørt ca 70 000.
Jeg er også skeptisk tll Leaf 40 sitt batteri. Så lenge det ikke er noen form for temperaturstyring på batteriet, er jeg redd for det blir for mye svingninger i temperatur, som ødelegger batteriet.

Godt med 8 år garanti, men jeg selger nok bilen etter 5 år. 
Huyndai Ioniq 2019
Hyundai Ioniq 2020

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA