Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Bilfoliering/vedlikehold av lakk

Startet av Kris_TM3, mandag 31. desember 2018, klokken 20:54

« forrige - neste »

olavxxx

Sitat fra: anorway på onsdag 02. januar 2019, klokken 19:52
Jeg har i utgangspunktet valgt Pearl white.

Men er på tanken å switche over til svart og foliere. Når prisen på foliering er omtrent lik som Pearl white lakken...
Hvis du vil ha hvit bil, kjøp hvit bil.
Jeg kjørte X i 1 år og den var like strøken etterpå.

Da tok jeg å vasket jevnlig, samt ikke gnikk hvis dne er inngrodd! Ikke kjør i maskin.
Må også polere osv.

Hvit holder seg finest, siden man blir "blendet" av lakken.
Lys sølv holder seg enda bedre, men den er ikke mulig å velge p.d.d., samt lys sølv hra dessverre blitt litt oppbrukt av Toyota.

Magnus Hansen

Vel.. det kommer jo an på hvor man kjører og hvor langt osv. Men er selv såpass forskrekket over antall små steinsprutskader jeg har plukket opp i løpet av et år at jeg går for folie. Og kostnaden dekkes til stor grad ved å kjøpe sort bil.

Klykken

Folien får jo også steinsprutskader, riper etc. Og er du skikkelig uheldig får du en "flenge" fra f.eks steinsprut.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Balrog

Noen som har foliert kun "utsatte steder" på bil og kan gi en pekepinn på hva sånt koster? Vi har også fått en del steinsprut på panseret ila 5 år med model S..
Tesla S P85 2013, Tesla Model S 75D 2017, VW E-Up 2020, Renault Zoe 2017, Hyundai Kona 2021
Energica Experia elektrisk MC 2023, Zero SR elektrisk MC 2017

noGas

Jeg folierte min TMX90D på front fanger, panser, lykter, speil, 4 innsteg og 4 seterygger til 15k hos scandinano. Knallbra resultat. Hexis Bodyfence folie.

Tom

Bestilt svart bil og går for plastidip.

Shadow Black (Performance Series) fra www.dipyourcar.com.

olavxxx

jeg folierte bakdører på Xen, ingen ting annet.
Men kjører lite grus da, kjører jeg bak en lastebil på grus holder jeg litt avstand osv :P samme hvis det er en lastebil med stein fra sprenging, da bør man ikke kjøre 5 meter bak, hold da gjerne god avstand.

Videre bør man ikke gi bånn gass på grus med sving osv :P (siden man da spinner opp grusen).
Jeg vil vurdere å foliere kanalene på model 3 + bakdører foran hjulbuen, tror ikke jeg tar noe mer. Samt jeg kommer til å ta bagasjen i "åpnignen", samt i tillegg dørkarmene til baksetene.

En del av det gjør jeg selv, precut folie.

noGas



o_l

Har fått pris på delfoliering av utsatte områder som front fanger, panser, begge skjermer foran, speilhus, stripe på bakfanger og noen striper rundt kanalene, samt at resten av bilen får coating dobbelt lag for kr 20000,- Høres det fornuftig ut både prismessig og med tanke på å ta litt vare på en sort Model 3 med utgangspunkt i at bilene så langt har blitt byttet med ca 3-4 års intervall?

18650

En ting er ihvertfall helt sikkert: du får ikke igjen pengene dine hvis eneste formål er å bevare bilen for eier nummer 2.

Dette hysteriet om foliering og «ceramic coating» har tatt helt av. Er vel slikt som skjer når massene hjernevasker hverandre på forumene mens man venter på en bil i drøye 2 år.  ;) Minner meg om tilstandene mens folk satt og ventet på Scion FRS/Subaru BRZ.

Klart, parkerer du kun utendørs i Oslo, har lite tilgang på sted å pleie bilen samt kjører mye på hengerfestet til bilen foran deg i regnvær, har det kanskje noe for seg. Eller hvis du har spesielt uforsiktige barn/samboer. Det beste, og billigste du kan gjøre er å drive gjevnlig vedlikehold og generelt ta vare på bilen. Da holder du bilen fin både for nestemann og deg selv. Men selvsagt, folk må gjøre som de selv vil.

Skvettlapper derimot, det hadde hatt noe for seg.

olavxxx

Sitat fra: o_l på fredag 04. januar 2019, klokken 18:39
Har fått pris på delfoliering av utsatte områder som front fanger, panser, begge skjermer foran, speilhus, stripe på bakfanger og noen striper rundt kanalene, samt at resten av bilen får coating dobbelt lag for kr 20000,- Høres det fornuftig ut både prismessig og med tanke på å ta litt vare på en sort Model 3 med utgangspunkt i at bilene så langt har blitt byttet med ca 3-4 års intervall?
for under 20.000 kan du folioere hele bilen i farge :P
klart det ikke lønner seg mtp salg, jeg mener personlig da man er bedre tjent med annen farge enn sort + foliering bare mot steinsprut og ev innstegningslister osv. SÅ jhar du en forsikring hvor du får dekket 1 gratis skade i året uten bonustap, med lav egenandel :)

o_l

Takk for all input. Litt av problemet er at jeg liker godt sort på biler. Har alltid hatt den fargen også og er nok glad i å prøve å ta vare på det for min egen del, men ikke på noe fanatisk måte :) Tilbakemeldingen jeg har fått på folie med farge er at denne ikke kan sammenlignes med gjennomsiktig hva gjelder motstand mot steinsprut, riper o.l. En del av de kommentarene en hører på den sorte lakken deres kan jo skremme fanden på flat mark  :P Jaja, god tid å gruble videre på enda.

olavxxx

Sitat fra: o_l på fredag 04. januar 2019, klokken 21:11
Takk for all input. Litt av problemet er at jeg liker godt sort på biler. Har alltid hatt den fargen også og er nok glad i å prøve å ta vare på det for min egen del, men ikke på noe fanatisk måte :) Tilbakemeldingen jeg har fått på folie med farge er at denne ikke kan sammenlignes med gjennomsiktig hva gjelder motstand mot steinsprut, riper o.l. En del av de kommentarene en hører på den sorte lakken deres kan jo skremme fanden på flat mark  :P Jaja, god tid å gruble videre på enda.
Hvis du tar en lakkrens+polering et par ganger i året, vasker den jevnlig og helst kontaktløst, er du langt på vei til å holde bilen bra. Men viktig å foliere fra steinsprut ved bakdører som sagt, ellers er jo typisk at folk setter beina i "dørken" når de skal inn/ut. Fremme er innstegningslister, ikke bak. ellers er jo fangeren utsatt ved bagasje inn/ut, særlig da eventuell barnevogn osv.

Men å bruke 20.000 på folie er bare tull synes jeg, særlig når du snakke rom å beholde bilen 4-5 år.
Du kan jo få lakket fanger+panser for den prisen :P og forsikringer som dekker 1 skade gratis i året (med egenandel på 4k) vil jo uansett gi deg en del parkeringsskader for samme summen.

Så jeg sier: dont do it :P

Men klart at jeg vet hvordan det er å parkere gatelangs og tenke på Teslaen :P

Magnus Hansen

Har egentlig planlagt hvit bil ved å kjøpe sort og foliere hvit med en gang. Tanken er var at prisen Tesla tar for hvit lakk finansierer farget folie. Som ville gi mer slitesterk overflate. Men begynner å bli usikker. Vil vel tåle noe mer steinsprut enn lakken, men hvis man får en litt dyp skade og ødelegger folien, så blir det jo stygt. Og man kan ikke polere opp småtteri eller bruke mikrolakk. Noen som har praktisk erfaring med fsrget folie?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA