Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Understellsbehandling av Leaf

Startet av ellen40, søndag 06. november 2011, klokken 14:03

« forrige - neste »

Fossilen

Å herre gud detta var mye å diskutere. Det er farlig å kjøre bil også det er opptil flere stykker som har dødd av det så vær forsiktig. :D :D :D :D :D


koffeld

Drar opp denne igjen...

Fikk full understellsbehandling med Mercasol på Kampen Antirustsenter forrige uke.  Tok to dager og kostet ca 3500. Timen bestilte jeg i slutten av august, så det er stor pågang.  Men da er i alle fall rustgarantien aktiv og gjelder i to (eller tre?) år før jeg må ta oppfriskende behandling. 
Tesla X90D 2017
Nissan Leaf 2012

Runex

Betyr det at det finnes klare retningslinjer for de som skal gi full behandling, eller er det fortsatt bare de uavhengige verkstedene som tør å sprøyte inn guffe både der de kommer til og der de ikke ser hvor den havner?
Jeg ba Nissanforhandleren spesielt om pris på full behandling når jeg skulle få tilbud på Leaf for en måned siden, men de svarte (etterhvert) at det ikke var lov pga. fare rundt batteriet (høyspent osv.).
Tesla Model S85 sept 2013 (solgt)
Tesla Model S85D juni 2015
Tesla Model X #96 (2015?)

vangli

Leaf eier fra 24/1-2012

el nino

Hei, jeg har lest gjennom denne tråden, da jeg i desember får min nye Leaf. Jeg har også en stålbåt fra -86, og har god erfaring med å sprøyte Owatrol rustolje i kroker og kriker hvor rust kan oppstå. Jeg bruker en høytrykksprøyte og dusjer et tynt lag, som penetrerer inn i metall og rust, og stopper videre utvikling. :o Denne metoden har jeg også brukt på min MGB 68 mod. Oljen får etter noen dager en fast overflate, som så kan males/lakkeres. Jeg tror jeg vil bruke denne metoden på Leafen, hvis det viser seg at den obligtaroriske behandlingen er mangelfull. Oljen er så tynn at den også kan sprøytes inn i hulrom og kanaler. Fordelen med denne oljen, er at man kan følge med om rusten utvikler seg, da den er transparent. 8)

corvy

Ble tectyl på Rud for oss rett før vinteren :)
Tesla Model S85, 2013 (10.12.2013)
Nissan Leaf, hvit 2012 modell (09.06.2012)

"hel-elektrisk familie med slekt på vestlandet ... det går fint!"

gbzdoc


corvy

Mener det var ca 5000 ... ikke stjelbillig men han har tatt så mange leaf da han er nærmeste nabo til bnh så det føltes veldig trygt. :)

Sent from my GT-N7100 using Tapatalk 2

Tesla Model S85, 2013 (10.12.2013)
Nissan Leaf, hvit 2012 modell (09.06.2012)

"hel-elektrisk familie med slekt på vestlandet ... det går fint!"

kjekk

Fått tectylbehandling på Rud jeg også.  Ser bra ut, lite eksponert metall og MYE bedre enn det som var der før.

timingbeltkiller

#70
De fleste bilfabrikkene og importørene påstår det er unødvendig med full rustbehandling av kanaler, hjulhus, dører, understell mv. Dette kan de gjøre fordi de rustgarantiene gir, er så fulle av liten skrift at de krangler fra seg det meste av ansvaret når rustskadene kommer. Og det gjør de garantert med mindre du bor i Arizona der det er så tørt at bilkjøperne demonterer vindusviskerne når de henter sine nye biler.

Sjekk http://www.vibilagare.se/ og se hva de skriver om de enkelte bilmodellene.

Nissan scorer meget dårlig på Autoindex. Og det er tydelig nissen følger med på flyttelasset når en fossilbilfabrikant utvider modelrekken med en eller noen elbiler.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

Noel

Når det gjelder valg av hvem som utfører understellsbehandlingen, er det bare å velge en fra mittanbud.no, eller tror man det er verdt å bruke en som har tatt noen Leafer før?

Jeg ser at Rud og Kampen blir nevnt i tråden her, med pris på 3500 og 5500.
Nissan Leaf 2012 SL (US)
48674km

Fundiver

Noen som har erfaring med understellsbehandling av Leaf i Bergensområdet?

Tenker å få tatt en behandling nå mens bilen er ny, og det stadig er kaldt nok om nettene til at veivesenet kan finne på å strø lit Natriumklorid på veiene våre...

Bilen er jo ikkje kjøpt igjennom Nissan forhandler, så "forhandler standarden" innen understellsbehandling har me jo ikkje fått med på vår bil.

Blip

Gjør behandling så raskt som mulig. Jeg tenkte at "alt" er bedre enn "ingenting" (Nissan-standard fra Sandefjord = "ingenting"). Det var Nissan-forhandler i Kristiansand som håndterte dette for meg. De brukte et eksternt firma til å gjøre selve jobben).

  • Rød Nissan Leaf (lev. 19. des. 2011, solgt 2019)
  • Tesla Model X res. #178 (avbestilt)
  • Blå Tesla Model S 90D (2016 CPO før facelift)
  • Grå Tesla Model 3 LR (2019 med krok)
Varmepumpe-nerd

Steinar_h

Sitat fra: Noel på lørdag 20. april 2013, klokken 23:00
Når det gjelder valg av hvem som utfører understellsbehandlingen, er det bare å velge en fra mittanbud.no, eller tror man det er verdt å bruke en som har tatt noen Leafer før?


Dette lurer eg også på. Er det like greit å gå rundt til ulike verkstader å få den beste prisen på understellsbehandling, eller bør dette gjeres på merkeverkstad, i forhold til garanti etc?

Bilen min vart bruktimportert frå Frankrike i desember i fjor (kun demokjørt), og den har gjerne ikkje gjennomgått den behandlinga som ein bør ha for norske forhold? Den plastplata som dekker undersida av bilen skulle vel også ta av for ein del skulle ein tru. Er det hovedsakleg hjulopphenga osv som er viktige å få tatt?
Bergen - Blå Nissan Leaf 2012,  bruktimport (250 km) frå Frankrike

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA