Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Understellsbehandling av Leaf

Startet av ellen40, søndag 06. november 2011, klokken 14:03

« forrige - neste »

ellen40

Er i tvil om behov for ytterligere understellsbehandling av Nissan Leaf. Vår bil har fått standardbehandlingen fra importøren. Så vidt vi kan se så inkluderer dette førlgende:
* Innvendig behandling av 4 dører, bakluke og panser foran
* Behandling av hjulbuer og hjuloppheng
* Behandling av "bakside" av kanalene

Bunnen av kanalene er ikke sprøytet. Det ser også ut som om undersiden av karosseriet inn mot plastplata / batteripakka? ikke er sprøytet så nøye.

Kikket på en bil som hadde fått full behandling. Da var bla. hele undersiden av plastik plata under bilen sprøytet. Dette er vel unødvendig?

Noen som har fått info om hva full behandling innebærer? Hvilke fordeler dette har?
Er reduksjon av hjulstøy et av argumentene? (Etter vår mening så er hjulstøyen i Leaf ikke sjenerende) 
2011 Norsk Nissan Leaf, nr. 1 lev. i Kr.sand. Ca. 85000 km. (solgt)
2013 USA Leaf S, 6,6KW - 23000 km (solgt)
2015 USA Leaf S, 6,6KW - 12000 km
Think 2010 med Zebra batteri (felles "riksebil" på jobb, ca. 38000 km)
TVR TUCAN V8, 1970. Rigget for historisk racing.
Porsche 944
Pontiac Fiero 2.8 V6 - 4 speed
Rotax Max med Dino ramme :-)

elektrolux

Prøv å unngå understellsmasse da den er klissete og ekkel når batterikasse og ledninger må ned.

Hulromsbeskyttelse er derimot greit.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Kallagtunet

#2
Plast trenger vel ikke mye understellsbehandling nei... Merkelig prioritering, kan ikke helt tenke meg at dette er klarert med de japanske teknikerne i hvite frakker... Det er vel mer en understellsbehandler på autopilot... Vi får håpe det ikke gjør batteri reparasjoner enda dyere...

Merkelig at de rustsikrer dørene og panser ekstra i Norge, de er av aluminium....

dissern

Sitat fra: ellen40 på søndag 06. november 2011, klokken 14:03
Er i tvil om behov for ytterligere understellsbehandling av Nissan Leaf.

Er denne understellsbehandlingen gjort hos forhandler eller hos Nissan? Altså, blir alle Leaf levert med denne type understellsbehandling, eller kun fra enkelte forhandlere? Ifølge vår forhandler blir ikke Leaf levert med understellsbehandling, dette kommer som ekstra.
Hvit Leaf - 2011
Model S 75D - 2017 *solgt*
Model X100 - 2017
Model 3 - 2021

Blip

I kristiansand er det nissan-forhandler som ordner dette. Hvem som faktisk gjør jobben vet jeg ikke.

Lagt til fra min fantastiske mobiltelefon!

  • Rød Nissan Leaf (lev. 19. des. 2011, solgt 2019)
  • Tesla Model X res. #178 (avbestilt)
  • Blå Tesla Model S 90D (2016 CPO før facelift)
  • Grå Tesla Model 3 LR (2019 med krok)
Varmepumpe-nerd

ellen40

Vi har ikke betalt noe ekstra for den understellsbehandlingen som er gjort på vår bil. Fortstod det slik at dette var gjort av Nissan sentralt, før bilen ble sendt til Kristiansand.
Den andre Leafen som jeg kikket under, og som hadde fått "full behandling", hadde fått denne ekstra jobben utført i kristiansand. Forstod dette kostet ca. kr. 2900,- i tillegg. Det er dette jeg er usikker på om vi skal gjøre med vår bil.

Det var nytt for meg at både dører, panser og bakluke var i aluminium??. Hvor fremkommer opplysninger om dette? 
De er vitterlig voksbehandlet på innsiden og det drypper fortsatt litt voks i dørlarmene og på støtfangeren bak.

Jeg har spurt om de hadde oversikt over hvilke deler av karosseriet som var galvanisert, men fikk til svar at Nissan ikke gav ut opplysninger om dette. Noen som har mer opplysninger om galvanisering?   
2011 Norsk Nissan Leaf, nr. 1 lev. i Kr.sand. Ca. 85000 km. (solgt)
2013 USA Leaf S, 6,6KW - 23000 km (solgt)
2015 USA Leaf S, 6,6KW - 12000 km
Think 2010 med Zebra batteri (felles "riksebil" på jobb, ca. 38000 km)
TVR TUCAN V8, 1970. Rigget for historisk racing.
Porsche 944
Pontiac Fiero 2.8 V6 - 4 speed
Rotax Max med Dino ramme :-)

Kallagtunet

Bakdøren er ikke aluminium. Det er bare de fire "vanlige" dørene og panser og lade luke som er av aluminium, kan verifiseres med magnet i følge:

http://nissanleafwiki.com/index.php?title=Body/Appearance_-_Exterior

Hva lokale helter gjør av rustbeskyttelse er nok som jeg tidligere sagt mer av gammel vane enn sjekket ut med de med hvite frakker i Japan....

ellen40

Er nå ikke lenger i tvil. Leafen er sendt på full understellsbehandling i dag.
Byttet selv dekk på bilen og drøftet ekstra understellsbehandling med verkstedet. Følgende er erfart:
* Nissan har kun gjort en enkel behandling under bilene. INGEN TING er demontert, heller ikke hjulene. På min bil var bremserør på begge sider bak helt uten behandling. Deler av hjulopphenget bak på begge sider var heller ikke behandlet. Det var sølt understellsbehandling inni alle felgene.
* Nissan har sprøytet voks inni dører, bakluke og panser på alle bilene. Det er ikke behov for ytterligere behandling av disse i følge verkstedet.
* Kanalene er ikke behandlet inni. Dette gjøes ved full behandling (de tar ut plast propper og sprøyter inni med spesialutstyr) Verkstedet snakket også om noen andre hulrom.
* Det demonteres stort plast deksel foran og bak samt innerskjermer foran. Disse får behandling bak ved full behandling.
* Det er instruks fra Nissan om at områder med høyspentledninger ikke må behandles, selv om jeg forstod de mente enkelte av disse områdene ideelt sett burde behandles.
* De sprøyter hele plata under biler da det reduserer støy/resonans i biler. Etter min mening var Leafen svært stillegående men det var frem til jeg byttet dekk. Gamle dekk på nyinnkjøpte brukte vinterfelger ga betydelig mer veistøy enn original dekkene.

Anbefaler alle å gjøre full understellsbehandling. Bare ta en kikk inn bak bakhjulet så ser man hvorfor. 
2011 Norsk Nissan Leaf, nr. 1 lev. i Kr.sand. Ca. 85000 km. (solgt)
2013 USA Leaf S, 6,6KW - 23000 km (solgt)
2015 USA Leaf S, 6,6KW - 12000 km
Think 2010 med Zebra batteri (felles "riksebil" på jobb, ca. 38000 km)
TVR TUCAN V8, 1970. Rigget for historisk racing.
Porsche 944
Pontiac Fiero 2.8 V6 - 4 speed
Rotax Max med Dino ramme :-)

Aspiranten

Hvilken forretning var dette?

Jeg hadde krevd pengene tilbake av den forhandleren via forbrukerrådet, da med begrunnelse og kvittering fra det nye verkstedet. Legg ved bildebevis (håper du tok.)

Hvorfor? Fordi vi betaler flere tusen kroner for at forhandleren vår skal gjøre det vel. Da skal de også gjøre en god jobb.
Nissan Leaf

ellen40

Ser ikke noe grunn til å klage. Nissan i Kristiansand opplyste at det var en enkel/begrenset understellsbehandlig som var gjort fra Nissan sentralt i Norge (uten demontering). Videre at alle som kjøper bil bør vurdere å bestille en full understellsbehandling i tillegg.

Det er ikke nødvendig å gjøre ekstra behandling i forhold til Nissan sin rust garanti. Antar Nissan Norge sin vurdering har vært at denne enkle behandlingen er tilstrekkelig i forhold til den rustgarantien som Nissan gir på Leaf.

For vår del, som har planer om å ha bilen i mange år, har vi valgt å bestille full behandling. Koster litt under kr. 3.000,- inkl. mva. og vil anbefale alle som får Leaf å bestille dette. Tror spesielt hulromsbehandlingen er bra, spesielt om man ser mange år fremover (en del moderne biler får "plutselig rusthull" når de blir en del år gamle). Får også da "sertifikat" og mulighet for etterbehandlinger hvis man vil følge opp den rustgarantien som Mercasol gir.   
2011 Norsk Nissan Leaf, nr. 1 lev. i Kr.sand. Ca. 85000 km. (solgt)
2013 USA Leaf S, 6,6KW - 23000 km (solgt)
2015 USA Leaf S, 6,6KW - 12000 km
Think 2010 med Zebra batteri (felles "riksebil" på jobb, ca. 38000 km)
TVR TUCAN V8, 1970. Rigget for historisk racing.
Porsche 944
Pontiac Fiero 2.8 V6 - 4 speed
Rotax Max med Dino ramme :-)

daggad

#10
Les nøyere de to innleggene over Aspirant... ;)

Edit: der svarte Ellen40 selv. Jeg har også bestilt full rustbeskyttelse.
Ålesund
TM3 LR AWD 2020
Leaf 24kW 2011

Aspiranten

Sitat fra: ellen40 på onsdag 16. november 2011, klokken 00:55
Ser ikke noe grunn til å klage. Nissan i Kristiansand opplyste at det var en enkel/begrenset understellsbehandlig som var gjort fra Nissan sentralt i Norge (uten demontering). Videre at alle som kjøper bil bør vurdere å bestille en full understellsbehandling i tillegg.

Ah.

Jeg spurte vår forhandler om dette og han sa at det var unødvendig fordi det var inkludert i klargjøringskostnadene. Full behandling altså.

Rimelig spesielt dette forhandler "nettverket" til Nissan  ::)
Nissan Leaf

dissern

Veldig merkelig dette - jeg ble tilbudet understellsbehandling av Leaf av forhandler i Bergen til 1600 kr som skulle utføres i Drammen.

Er dette den samme understellsbehandlingen som andre her får opplyst er inkludert i klargjøring?
Hvit Leaf - 2011
Model S 75D - 2017 *solgt*
Model X100 - 2017
Model 3 - 2021

daggad

Aner ikke dissern. Jeg betalte 2800,- i Sandnes for "Mercasol komplett understellsbehandling". Ifølge kontrakten er dette "lokalmontert" ekstrautstyr
Ålesund
TM3 LR AWD 2020
Leaf 24kW 2011

Aspiranten

Sitat fra: dissern på onsdag 16. november 2011, klokken 09:13
Veldig merkelig dette - jeg ble tilbudet understellsbehandling av Leaf av forhandler i Bergen til 1600 kr som skulle utføres i Drammen.

Er dette den samme understellsbehandlingen som andre her får opplyst er inkludert i klargjøring?

Jeg vet ikke dissern. Men nå vet jeg èn ting: Jeg skal kryssforhøre min selger om denne rustbeskyttelsen.  :D
Nissan Leaf

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA