Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Understellsbehandling av Leaf

Startet av ellen40, søndag 06. november 2011, klokken 14:03

« forrige - neste »

Bil2

BNH Oslo sier at det kun er kosmetisk antirustbehandling. Det vi si at de sprayer på synlige metalldeler og i hjulbuene. Ingen behandling av kanaler og hulrom. Ligger i summen de på kontakten kaller "omkostninger".
Oslo
Skoda enyaq  IV 80x juli 2023
Kobberfarget Leaf 2018 40 kWh
Blå Leaf 10.02.2012. Solgt

dissern

Sitat fra: Bil2 på onsdag 16. november 2011, klokken 14:23
BNH Oslo sier at det kun er kosmetisk antirustbehandling. Det vi si at de sprayer på synlige metalldeler og i hjulbuene. Ingen behandling av kanaler og hulrom. Ligger i summen de på kontakten kaller "omkostninger".

Dette stemmer med hva jeg ble fortalt av selger i Bergen, det er en enkel behandling med Mercasol.
Hvit Leaf - 2011
Model S 75D - 2017 *solgt*
Model X100 - 2017
Model 3 - 2021

Aspiranten

Så da er det vel best å avbestille den, spare pengene og spandere på løvet en skikkelig omgang først som sist?
Nissan Leaf

dissern

Sitat fra: Aspiranten på torsdag 24. november 2011, klokken 00:24
Så da er det vel best å avbestille den, spare pengene og spandere på løvet en skikkelig omgang først som sist?

Enig, grunnet fremskynding av levering så var jeg for sent ute med å avbestille denne enkle understellsbehandlingen. Jeg overtar bilen i dag og kjører den rett fra butikk til komplett understellsbehandling med Tectyl (omlag 100 meter å kjøre). Denne behandlingen tar 3 dager ekstra så bilen er klar på tirsdag - det smerter, men på en annen side så tenker jeg at det er verdt det :)
Hvit Leaf - 2011
Model S 75D - 2017 *solgt*
Model X100 - 2017
Model 3 - 2021

BE

Jeg er informert om at ingen av bilene som til nå er levert av Ålgård Auto ikke har fått annet enn den lette understellsbehandlingen som utføres i Drammen(?). Grunnen til dette er at de på Ålgård Auto har investert mye penger i å kunne utføre understellsbehandling på biler, men har enda ikke fått svar fra Nissan Japan om hvordan bilen skal understellsbehandles. Når dette er avklart vil alle leverte biler bli tilbakekalt for understellsbehandling, eventuelt vil vi få tilbakebetalt kosten for understellsbehandlingen.

Normalt ville jeg da ikke bestilt med understellsbehandling, men ventet og betalt når dette var avklart. Problemet er da at ved etterbestilling vil det tilkomme merverdiavgift på behandlingen.

Jeg er bekymret for at dersom du leverer bilen inn til en tilfeldig leverandør av denne tjenesten, så vil det bli sprøytet griseri i alt de finner av hulrom på bilen. Dette er ikke nødvendigvis heldig, og kan føre til fremtidige problemer med f.eks. utførelse av service eller lignende. Dører og panser er utført i aluminium, samt at hele undersiden av batteripakken har jeg forstått er i plast, dette er et eksempel på området hvor en ikke trenger understellsbehandling.
---------
21 CN-SR+
21 ID3 1st Max
---------

daggad

Sitat fra: dissern på torsdag 24. november 2011, klokken 09:32
Sitat fra: Aspiranten på torsdag 24. november 2011, klokken 00:24
Så da er det vel best å avbestille den, spare pengene og spandere på løvet en skikkelig omgang først som sist?

Enig, grunnet fremskynding av levering så var jeg for sent ute med å avbestille denne enkle understellsbehandlingen. Jeg overtar bilen i dag og kjører den rett fra butikk til komplett understellsbehandling med Tectyl (omlag 100 meter å kjøre). Denne behandlingen tar 3 dager ekstra så bilen er klar på tirsdag - det smerter, men på en annen side så tenker jeg at det er verdt det :)

Jeg hadde ville kjørt laaaaaaaange omveier på de 100 meterne.. ;)
Ålesund
TM3 LR AWD 2020
Leaf 24kW 2011

dissern

Sitat fra: BE på torsdag 24. november 2011, klokken 09:50
Jeg er informert om at ingen av bilene som til nå er levert av Ålgård Auto ikke har fått annet enn den lette understellsbehandlingen som utføres i Drammen(?). Grunnen til dette er at de på Ålgård Auto har investert mye penger i å kunne utføre understellsbehandling på biler, men har enda ikke fått svar fra Nissan Japan om hvordan bilen skal understellsbehandles. Når dette er avklart vil alle leverte biler bli tilbakekalt for understellsbehandling, eventuelt vil vi få tilbakebetalt kosten for understellsbehandlingen.

Normalt ville jeg da ikke bestilt med understellsbehandling, men ventet og betalt når dette var avklart. Problemet er da at ved etterbestilling vil det tilkomme merverdiavgift på behandlingen.

Jeg er bekymret for at dersom du leverer bilen inn til en tilfeldig leverandør av denne tjenesten, så vil det bli sprøytet griseri i alt de finner av hulrom på bilen. Dette er ikke nødvendigvis heldig, og kan føre til fremtidige problemer med f.eks. utførelse av service eller lignende. Dører og panser er utført i aluminium, samt at hele undersiden av batteripakken har jeg forstått er i plast, dette er et eksempel på området hvor en ikke trenger understellsbehandling.

Understellsbehandlingen i Drammen er en enkel, overfladisk behandling som Autocenteret i Åsane (Bergen) har gjort valgfri med pris kr 1600,-. Når det gjelder ytterligere behandling med Tectyl, som selvsagt utføres på et kvalifisert verksted, så er jeg ikke bekymret for om det kommer Tectyl inn i hulrom - hulrommene vil jo uansett vært tilgjengelig for annet skitt?
Hvit Leaf - 2011
Model S 75D - 2017 *solgt*
Model X100 - 2017
Model 3 - 2021

dissern

Fikk tatt en kikk på understellsbehandlingen som allerede var gjort og den såpass grei ut at det ble ikke noe Tectyl i denne omgang  :D
Hvit Leaf - 2011
Model S 75D - 2017 *solgt*
Model X100 - 2017
Model 3 - 2021

Lynet

Var under bilen en tur i går kveld, og jeg skal ihvertfall klage på denne behandlingen.
På undersiden av bagasjerommet ligger det en plastplate mellom fangeren og bakakselen. Der er det et tomrom med store hull i plastplata, gjennom disse hullene så jeg store felt med bart metall, eller kanskje litt grunning! Flere steder var bremserørene uten behandling.

Og ikke minst må dere huske at det er ikke på store flater midt under bilen rust starter men i bortgjemte kanter og kroker der skitt samler seg og fukt blir liggende.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Lynet

Tok en prat med en lokal antirustbehandler og han var oppgitt over hvordan bilene blir understellsbehandlet i Drammen. Dette gjelder ikke bare Nissan.
Importørene legger ut behandlingene på anbud og da blir resultatet deretter. Blant annet demonteres ingen plasdeler.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

trondhla

Jeg vil anbefale alle her å understellsbehandle Leafen på ordntlig vis, dvs med Dintrol eller Techtyl. Nissan har alltid hatt tynn galvanisering på karroseristålet. Nissan er videre kjent for å lage utforming av plateskjøter og endestykker under bilene for ikke å unngå fukt og skitt å samle seg. Snarere tvert i mot.
Dette kan dere lese mye om her: http://www.vibilagare.se/test/rost?make=317&model=

Alle Nissan utenom Note som egentlig er en Renault modell får kun 2 av 5 stjerner. Saltlake som ligger å godgjør seg i diverse småsprekker her og der er døden for alle Leaf. En godt korrosjonsbeskyttet Leaf vil derimot leve i mange år.

Nå er dere advart.

Aspiranten

Forhandler lovet meg atter en gang at understellsbehandlingen som er utført er top notch, og at vi ikke trenger å gjøre noe ekstra.

Har vi ingen klagerettigheter dersom det er så dårlig som dere sier der nede på drammen?
Nissan Leaf

Thomas Parsli

- Nye biler rustbehandles ikke for norske forhold
Få nye biler understellsbehandles med antirustmidler før de møter veisalt og sur nedbør. Og rusten kan komme fort!
http://www.dagbladet.no/2011/11/30/tema/motor/klikk/bil/19227402/

Vurderer nesten å påkoste en ordentlig behandling på bilen når jeg får den, ev. vente til sommeren...

Thomas
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

Kallagtunet

Jeg ville uansett ha sjekket at behandlingen er godkjent av Nissan. Det er ikke en helt vanlig bil en spruter guffe under. Jeg forstår at Ålgårds auto fortsatt venter på instruksjoner fra Nissan i Japan om hvordan det skal gjøres og ikke tør å gjøre det før de har fått instruksjoner og GO derfra....

Aspiranten

Jeg satt og leste i brosjyrene og instruksjonsbøkene i går kveld, og kom over garantilappen for understellsbehandlingen bilen vår har fått.

Der står det sort på hvitt "delbehandling". "Denne behandlingen må følges opp med kompletterende behandling innen 24 måneder for at garantien fra Norsk Antirustblabla skal tre i kraft."

Jaja, da vet vi ihvertfall det.
Nissan Leaf

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA