Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Noen som har bestiltFSD "off menu" til X, S eller 3?

Startet av Sulle, mandag 31. desember 2018, klokken 12:28

« forrige - neste »

vegardg

Vi vet hva Tesla-uker betyr. Når de da skriver "very far away" og "not be able to use it for a very long time" tenker jeg at de som bestiller FSD nå betaler for noe neste eier kanskje får glede av.

Lygren

Sitat fra: vegardg på tirsdag 08. januar 2019, klokken 22:28
Sitat fra: Lygren på lørdag 05. januar 2019, klokken 14:58
Slik Tesla ruller ut denne type oppgraderinger og ikke minst har avduket HW3 som for øvrig er i aktiv test nå, tror jeg det med relativt stort grad av sikkerhet kommer egne FSD funksjoner i løpet av 2019.
OK.


Ja, er hun oppriktig og ikke opptatt av å unngå liability / tap for upgrade til HW3 som muligens har blitt beregnet til langt mer kostbart enn tidligere er det jo selvsagt kanskje lurt å følge dette rådet... ;) Tesla kjører en hårfin balanse mellom corporate og mer eksistensielle motiver; og ikke minst - hvor sterk er du i trua på eureka-momentet Musk og Tesla definitivt fremdeles til en viss grad er avhengige av?? Mye som tyder på at dette er 'umulig' å få til, men velger allikevel å ha trua i lys av mitt teknoglade vesen og stor respekt for oppfinneren Elon (selv med en rev i munnviken), men er selvsagt fullt klar over at det er mange skjær i sjøen... :)


Sent from my iPhone using Tapatalk

turfsurf

Poenget er vel at FSD ikke er enten/eller. Det hun skriver om FSD tillatelse er riktig, men som jeg har forstått det er det mange funksjoner som kommer til å kreve HW3. Bl.a lyskryss og rundkjøringer. Det er disse tingene som gjorde at jeg bestilte FSD på vår 2017 X.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

z4rd

#18
vegardg, fint å ikke legge ut representanten fra Tesla sitt signatur/kontaktinfo på et offentlig forum, da mailen har en disclaimer som beskriver slikt.

Fra en annen mail fra Tesla:

The content of this message is the proprietary and confidential property of Tesla Motors, and should be treated as such. If you are not the intended recipient and have received this message in error, please delete this message from your computer system and notify me immediately by reply e-mail. Any unauthorized use or distribution of the content of this message is prohibited. Thank you.
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

erlendboe

Sitat fra: turfsurf på onsdag 09. januar 2019, klokken 06:48
Det hun skriver om FSD tillatelse er riktig

Nei det er det definitivt ikke.
Autonom kjøring er lovlig i Tyskland, men ikke i USA!
Audi A8 har det allerede, men ikke for USA

sinhal


turfsurf

Sitat fra: erlendboe på onsdag 09. januar 2019, klokken 07:25
Nei det er det definitivt ikke.
Autonom kjøring er lovlig i Tyskland, men ikke i USA!
Audi A8 har det allerede, men ikke for USA
Nå tenkte jeg mere på biten med "legal aspects" og "far away".

Nå tviler jeg vel på at man kan sette seg i en A8 i Tyskland i passasjersetet uten andre i bilen og be om å bli kjørt til Berlin...
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

erlendboe

Sitat fra: turfsurf på onsdag 09. januar 2019, klokken 08:38
Nå tenkte jeg mere på biten med "legal aspects" og "far away".

Nå tviler jeg vel på at man kan sette seg i en A8 i Tyskland i passasjersetet uten andre i bilen og be om å bli kjørt til Berlin...

Systemet til Audi er Level 3, og Audi sier at det ikke er tilgjengelig i USA på grunn av lovgivningen- på dette området er lovgivingen Tyskland kommet lenger enn i de fleste andre land.

Forøvrig forventes det at Porsche Taycan også får det samme systemet som Audi A8.

turfsurf

Sitat fra: erlendboe på onsdag 09. januar 2019, klokken 09:22
Systemet til Audi er Level 3, og Audi sier at det ikke er tilgjengelig i USA på grunn av lovgivningen- på dette området er lovgivingen Tyskland kommet lenger enn i de fleste andre land.
Lovgivningen i USA er vel avhengig av hvilken stat man er i. Level 3 er vel langt unna FSD (mål), og ikke det som damen fra Tesla skriver om. Audi level 3 er vel og begrenset til 60km/t så ikke mye mere enn en kø-assistent.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

erlendboe

Sitat fra: turfsurf på onsdag 09. januar 2019, klokken 09:58
Lovgivningen i USA er vel avhengig av hvilken stat man er i. Level 3 er vel langt unna FSD (mål), og ikke det som damen fra Tesla skriver om. Audi level 3 er vel og begrenset til 60km/t så ikke mye mere enn en kø-assistent.


Poenget mitt var at Audi kan levere Level 3 i Tyskland men ikke i USA på grunn av lovgivingen, så da er det som Tesla sier direkte feil eller i beste fall misvisende.
(FSD inkluderer Level 3, og ikke engang Level 3 er tillatt I de fleste statene i USA)

Øggen

Electrek har også tatt saken.

Personlig hadde ej ikkje kjøpt denne pakken enda. Sannheten e vel at det mangla både hardware og software for å få dette til, ikkje berre godkjenninger. Begge deler blir ikkje løyst med det første.


https://electrek.co/2019/01/09/tesla-self-driving-package-buyers-regulations/
P85, pearl white,  Solgt
S85D Mid.grå, Grå Next gen, Alle ekstra...Avgått med døden
S85D  Titanium, Grå Next gen foran og bak, matt obeche,+++  Solgt
X75D Med alt......
Model YP quicksilver/hvit, FSD
CyberTruck TriMotor/FSD reservert.

turfsurf

Sitat fra: erlendboe på onsdag 09. januar 2019, klokken 11:01
Poenget mitt var at Audi kan levere Level 3 i Tyskland men ikke i USA på grunn av lovgivingen, så da er det som Tesla sier direkte feil eller i beste fall misvisende.
(FSD inkluderer Level 3, og ikke engang Level 3 er tillatt I de fleste statene i USA)
Nja, ikke enig. I USA kan man allerede bestille selvkjørende taxier og transport går med selvkjørende biler visse steder.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

HKS

Det er bra Tesla har blitt mer ærlige på dette...

Ser at enkelte bruker "gratis retrofit" av HW3 som en grunn til å betale for FSD, men Tesla kommer neppe til å tilby noe retrofit før ting er klart, og når de sier det er "far away" så snakker vi en 3-5 år frem i tid tenker jeg.

Allerede nå snakker man også om HW 3.5 på Model Y, med flere kameraer og et egenprodusert radarsystem.

Er villig til å vedde ganske mye på at dagens Model S og X med HW 2.0 og 2.5 aldri kommer til å kunne "kjøre på egenhånd" i Norge.

Beste option de som har betalt for FSD har er å få refundert pengene sine.
Tesla Model 3 Long Range

Motorwatt

Jeg kjøpte FSD etter kraftig anbefaling fra selger. Mail sendt med kontonummeret mitt
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Lygren

Sitat fra: HKS på onsdag 09. januar 2019, klokken 13:14
Det er bra Tesla har blitt mer ærlige på dette...

Ser at enkelte bruker "gratis retrofit" av HW3 som en grunn til å betale for FSD, men Tesla kommer neppe til å tilby noe retrofit før ting er klart, og når de sier det er "far away" så snakker vi en 3-5 år frem i tid tenker jeg.

Allerede nå snakker man også om HW 3.5 på Model Y, med flere kameraer og et egenprodusert radarsystem.

Er villig til å vedde ganske mye på at dagens Model S og X med HW 2.0 og 2.5 aldri kommer til å kunne "kjøre på egenhånd" i Norge.

Beste option de som har betalt for FSD har er å få refundert pengene sine.

Joa, men mangler fysisk hardware som ikke lar seg retrofitte vil jo Tesla være liable som det heter om de først har solgt FSD (Full Self Driving), men ikke sikkert en gidder å krangle om en 'bare' får refundert heller... :) Som nevnt; eurekamomentet kan nok lett heller bli til 'aha'-momentet atter igjen hva angår krav til både hardware og software ala den nye HW3 chippen de plutselig fant ut at de trengte... :) Time Will Show!


Sent from my iPhone using Tapatalk

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA