Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Tester og medieomtaler av EQC

Startet av daktari, søndag 30. desember 2018, klokken 23:04

« forrige - neste »

boppus

Sitat fra: jevel på onsdag 27. januar 2021, klokken 19:39
Har du prøvd å bruke stemmeaktivering på noe av dette for å veie opp for knappefobien? ;)
Selvsagt, og det fungerer bare sånn passe. Mye raskere da å gå knapperunden.
Har forøvrig ingen kjente fobier.

Blir interessant å se om det neste fra MB på dedikert elbilplattform adresserer noe av dette.

Mercedes-Benz EQE SUV, 2023
Mercedes-Benz EQC 400, 2020
Tesla Model S 75D, 2018
Tesla Model S 85D, 2015

4Matic Fanatic

Sitat fra: boppus på onsdag 27. januar 2021, klokken 20:48
Blir interessant å se om det neste fra MB på dedikert elbilplattform adresserer noe av dette.
Kanskje EQS? Det blir vel i tilfelle den første som faktisk bygges fra grunnen av?
Ellers har jo Daimler bare vist fancy konseptbiler og etter lang tid endt opp med å putte batteri i et gammelt karosseri.

Trond.m

Inntil videre er det kanskje ikke så dum strategi å gjenbruke så mye som mulig av modeller de har suksess med. MBW gjør jo nå det samme med X3 og fokuserer i stedet på en effektiv elektrisk drivlinje. EQC er klart den elbilen jeg har vært mest fornøyd med så langt. EQS ser spennende ut, men jeg frykter at den vil få mange barnesykdommer og blir kostbar å vedlikeholde etter 5 år. Skulle gjerne likt å vite hva det vil koste å bytte det gigantiske displayet og jeg vil nok kjøpe bilen med normale skjermer hvis det blir mulig.

Øyvind.h

Sitat fra: boppus på onsdag 27. januar 2021, klokken 18:59
Godt skrudd bil men fortsatt bakpå med software og detaljrikdom. Svakt forvirrende infotainment, for mye knapper, unødig startknapp, må låse selv, dårlig kartbase, svak app. Hver kjøretur starter med å trykke på en masse knapper, inkl. sete, rattvarme og regen. Hvis dette er best, hvordan er de andre? Livet var enklere i Model S, synes jeg.
Tesla har en forbilledlig strømlinjeformet løsning for hverdagsbruk med den omfattende automatiserte profilknytningen og ingen startknapp.
Men - det er også mye Tesla er dårlig på. Og det er mange av de fysiske knappene i EQC`en jeg merker at er mer effektive og enklere å bruke enn tilsvarende funksjon i Teslaen. Eksempelvis bytte mellom regen-moduser gjøres veldig enkelt uten å løfte hånda fra rattet. Slå av/på selvkjøring og justere parameterne på denne synes jeg også er enklere i EQC`en. Rattvarmen sitter kjapt tilgjengelig, selv om den stort sett har slått seg på automatisk sammen med setevarme fordi jeg alltid starter forvarming i appen for å slippe kald bil.
Så jeg opplever ikke forskjellene som så sort/hvitt som du skriver.

Startknappen har den fine fordelen at jeg nå kan parkere inntil husveggen uten av bilen skrur seg av og på og av og på fordi nøklene er for nære. Og når jeg skal ut og lufte hunden på kvelden går jeg ofte forbi den parkerte bilen. Nå låser den seg ikke opp og igjen bare jeg går forbi. Bilen låser seg bare automatisk opp når jeg tar i dørhåndtaket. Å trykke på dørhåndtaket når jeg forlater bilen, eller på låsknappen i bakluka istedenfor lukke-knappen gjøres på refleks.
Listen over ting som er bedre i EQC`en er ganske så lang.  Hadde Mercedes løftet infotainment og profilautomatikken hadde det blitt en sekser. Klart - skulle en gått all in kunne den sikkert hatt enda bedre rekkevidde og enda bedre ladehastighet, men jeg merker at jeg da er helt på fordel i cornercase for å hente ut noen gevinst.

Jeg tipper mange av EQC kjøperne bare vil ha en bra bil som er elektrisk.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Trond.m

Det kan da aldri bli for mye fysiske knapper 😏. Jeg har aldri forstått fordelen med å peke på en skjerm for en bruker, men det er jo klart billigere for leverandøren. Det gir jo også muligheten til å forandre utseendet på menyer etc. Savner fortsatt brukervennligheten fra BMW, så det gir grunn nok til å vurdere å gå over til iX3. Tror nok jeg er i mindretall på elbilforum med denne holdningen, men neppe hvis man spør vanlige bileiere 😉

Øyvind.h

Synes det er bra med både og jeg :) Stor moderne skjerm, men alle hyppig og relativt hyppig brukte funksjoner kan gjerne ha fysisk betjening. Jeg skulle gjerne hatt skjermen fra forrige bil, men kombinert med noen av de fysiske knappene i EQC.

Og ja - "folk flest" foretrekker nok mer i retning av tradisjonelt god bil. Yngre kjøpere foretrekker nok i større grad den mer skjermbaserte tilnærmingen, og jeg liker den jeg og. Men merket jeg kjørte tidligere klarte innimellom å gjøre skikkelige brølere på plassering og brukervennlighet, så det er enkelte ting de har tapt seg på siden 2013 (og forbedret andre naturligvis).
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

turfsurf

Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 28. januar 2021, klokken 08:38
Startknappen har den fine fordelen at jeg nå kan parkere inntil husveggen uten av bilen skrur seg av og på og av og på fordi nøklene er for nære. Og når jeg skal ut og lufte hunden på kvelden går jeg ofte forbi den parkerte bilen. Nå låser den seg ikke opp og igjen bare jeg går forbi. Bilen låser seg bare automatisk opp når jeg tar i dørhåndtaket. Å trykke på dørhåndtaket når jeg forlater bilen, eller på låsknappen i bakluka istedenfor lukke-knappen gjøres på refleks.
Her har man jo ett valg i Tesla. Hadde man kunnet velge så hadde det jo vært greit.

Startknappen har foresten ikke noe med automatisk låsing/åpning å gjøre. Ellers opplever jeg stadig å finne både I-Pacen og i3en ulåst, det er ikke bare meg som bruker bilen...
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

turfsurf

Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 28. januar 2021, klokken 09:11
Synes det er bra med både og jeg :) Stor moderne skjerm, men alle hyppig og relativt hyppig brukte funksjoner kan gjerne ha fysisk betjening. Jeg skulle gjerne hatt skjermen fra forrige bil, men kombinert med noen av de fysiske knappene i EQC.
For meg handler det ikke så mye om fysisk eller ikke, bare de er plassert så man slipper å senke synet. Knapper i midtkonsollet er jo direkte idiotisk, hvis de ikke er til å ta feil av da. Og så er det jo kjekt at typisk instillenger som man gjør en sjelden gang i blant kan gjemmes...
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Øyvind.h

Sitat fra: turfsurf på torsdag 28. januar 2021, klokken 09:13
Her har man jo ett valg i Tesla. Hadde man kunnet velge så hadde det jo vært greit.

Startknappen har foresten ikke noe med automatisk låsing/åpning å gjøre. Ellers opplever jeg stadig å finne både I-Pacen og i3en ulåst, det er ikke bare meg som bruker bilen...
Men om du slår av at bilen skal respondere på nøkkelen, så må du vel trykke på nøkkelen for å låse opp? Det blir jo bare mer klønete å måtte finne frem den? Eller har de kommet med et valg hvor bilen låser seg opp når man trykker på håndtaket i X`en? Hadde bare passive entry valget i min, og det løser jo ikke problemet.

Om EQC`en ikke låses får jeg pushvarsel på telefonen etter noen sekunder, så den står aldri ulåst. Kona tenker motsatt - hun liker at hun må berøre håndtaket når hun går ut av bilen for å låse. Da vet hun at den er låst. Jeg likte nok automatisk lås best, og det kunne fint vært kombinert med slik bilen virker i dag. Dvs at den låser seg automatisk opp som i dag når en drar i håndtaket, og låser seg automatisk når en går.

En annen fordel jeg merker er jo at når noen sitter i bilen trenger de ikke trykke på noe for å holde den i gang. Og dobbelttrykk på nøkkelen holder bilen låst ved vask osv.

Sitat fra: turfsurf på torsdag 28. januar 2021, klokken 09:16
For meg handler det ikke så mye om fysisk eller ikke, bare de er plassert så man slipper å senke synet. Knapper i midtkonsollet er jo direkte idiotisk, hvis de ikke er til å ta feil av da. Og så er det jo kjekt at typisk instillenger som man gjør en sjelden gang i blant kan gjemmes...
Ja jeg synes EQC`en har en god løsning for dette :) Mye som er enklere og bedre enn det var i Teslaen. Temperatur kan en stille i blinde. Vifte likeså. Det samme med regenerering, kjøremoduser etc. Og hvis en aller helst vil justere klimainnstillinger på skjerm dukker de opp med stort bilde høyt oppe på midten.
Og HUD gir info om hastighet, fartsgrense, navigasjon, avstandsinnstilling mm så det er sjelden en trenger kikke på noen av de andre skjermene. Tryggere og bedre enn forrige bil.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

turfsurf

Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 28. januar 2021, klokken 09:33
Men om du slår av at bilen skal respondere på nøkkelen, så må du vel trykke på nøkkelen for å låse opp? Det blir jo bare mer klønete å måtte finne frem den? Eller har de kommet med et valg hvor bilen låser seg opp når man trykker på håndtaket i X`en? Hadde bare passive entry valget i min, og det løser jo ikke problemet.
Nei, man må vel låse opp med nøkkelen. Men det er jo ikke en grunn til at Mercedes ikke kan ha det som ett valg. Hos oss er ikke nøkkelen i nærheten av bilen, så opplevde aldri problemer med automatisk låsing / opplåsing.

Sitat
Om EQC`en ikke låses får jeg pushvarsel på telefonen etter noen sekunder, så den står aldri ulåst. Kona tenker motsatt - hun liker at hun må berøre håndtaket når hun går ut av bilen for å låse. Da vet hun at den er låst. Jeg likte nok automatisk lås best, og det kunne fint vært kombinert med slik bilen virker i dag. Dvs at den låser seg automatisk opp som i dag når en drar i håndtaket, og låser seg automatisk når en går.
Klart, pushvarsel er jo nice, men litt å fikse symptomet. Uansett, fritt valg både på låsing og opplåsing ville vært best. Ser egentlig ingen grunn til at bilen ikke skal låses automatisk når ingen er i den og bilen ellers er avslått.

Sitat
Mye som er enklere og bedre enn det var i Teslaen. Temperatur kan en stille i blinde. Vifte likeså. Det samme med regenerering, kjøremoduser etc. Og hvis en aller helst vil justere klimainnstillinger på skjerm dukker de opp med stort bilde høyt oppe på midten.
Og HUD gir info om hastighet, fartsgrense, navigasjon, avstandsinnstilling mm så det er sjelden en trenger kikke på noen av de andre skjermene. Tryggere og bedre enn forrige bil.

Hovedskjermen til X og S er ikke optimalt plassert. Mye bedre på 3/Y og nå S/X refresh. HUD har jeg dog aldri likt. Prøvd mange biler med, og hatt leiebil med det. Slår det alltid av.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Øyvind.h

Etter å ha brukt bilenen stund synes jeg i hvert fall ikke ulempen er særlig stor mtp berøring av håndtak for å låse, samtidig som det har enkelte fordeler. Så jeg klarer meg fint :) Hverken Tesla eller Mercedes leverer perfekt, dessverre. Begge mangler noe tilpasning på det området for perfekt virkemåte for meg og min bruk.

HUD hadde jeg selv ingen erfaring med før jeg fikk det i EQC`en. Nå kommer jeg ikke til å kjøpe bil uten, eller hvor det ikke kan ettermonteres. Trygt, enkelt og moderne. Med justeringsmuligheter for innhold, plassering og intensitet/lysstyrke har jeg funnet en bra plassering som ikke forstyrrer, samtidig som jeg slipper å ta blikket bort fra veien for å sjekke hastighet mm. Rett og slett genialt etter justering og tilvenning. I S/X er hastighet plassert høyt og stort, så der går det "greit" å se ned for å sjekke hastighet. I 3/Y må en se ned og til siden, noe som er rimelig klønete for noe så banalt som hvilken hastighet en holder. Blir HUD i Y`en om jeg tar den ut.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

No-name

Sitat fra: Trond.m på torsdag 28. januar 2021, klokken 08:50
Det kan da aldri bli for mye fysiske knapper 😏. Jeg har aldri forstått fordelen med å peke på en skjerm for en bruker, men det er jo klart billigere for leverandøren. Det gir jo også muligheten til å forandre utseendet på menyer etc. Savner fortsatt brukervennligheten fra BMW, så det gir grunn nok til å vurdere å gå over til iX3. Tror nok jeg er i mindretall på elbilforum med denne holdningen, men neppe hvis man spør vanlige bileiere 😉

+1

Counterpointer

Sitat fra: No-name på torsdag 28. januar 2021, klokken 13:39
Sitat fra: Trond.m på torsdag 28. januar 2021, klokken 08:50
Det kan da aldri bli for mye fysiske knapper . Jeg har aldri forstått fordelen med å peke på en skjerm for en bruker, men det er jo klart billigere for leverandøren. Det gir jo også muligheten til å forandre utseendet på menyer etc. Savner fortsatt brukervennligheten fra BMW, så det gir grunn nok til å vurdere å gå over til iX3. Tror nok jeg er i mindretall på elbilforum med denne holdningen, men neppe hvis man spør vanlige bileiere

+1
Hvilken telefon er det dere har Regner med det er en med mye knapper!

Øyvind.h

Sitat fra: Counterpointer på torsdag 28. januar 2021, klokken 14:10
Hvilken telefon er det dere har Regner med det er en med mye knapper!
Du skjønner jo selv at du er helt på jordet i sammenligningen, men jeg har en liten stack av forskjellige telefoner da jeg blant annet kvalitetssikrer apper :)
Siste er Note20 Ultra.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Trond.m

Sitat fra: Counterpointer på torsdag 28. januar 2021, klokken 14:10
Hvilken telefon er det dere har Regner med det er en med mye knapper!
Sånne innlegg burde man vel egentlig ikke kommentere.

Man kunne hatt virtuelt skjermbasert ratt eller touchkontroll med piler til venstre og høyre også hvis digital betjening alltid var fordelaktig 😉

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA