Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Tester og medieomtaler av EQC

Startet av daktari, søndag 30. desember 2018, klokken 23:04

« forrige - neste »

boppus

Sitat fra: jevel på onsdag 11. mars 2020, klokken 16:47
Når ble den bestilt?

Husker faktisk ikke lenger, men hadde reservasjon på 600-tallet. Vet den er ferdig produsert, men ikke om den er i transport.

Mercedes-Benz EQE SUV, 2023
Mercedes-Benz EQC 400, 2020
Tesla Model S 75D, 2018
Tesla Model S 85D, 2015

mathis

Fant veien til denne her;
https://www.daimler.com/company/news/further-measures-covid-19-pandemic.html

På facebook snakkes det om at det er ny båt på vei med flere biler. Likevel vil nok de fleste av oss som har ventet måtte vente enda lenger. Veldig forståelig, samtidig som at det er frustrerende at Mercedes ikke har klart å levere flere biler. Audi er oppe i over 2600 biler bare i år.. til Norge.
x - Citroen Aircross
x - Hyundai Tucson
- Mercedes AMG EQC (27.07.2020)

mathis

I følge denne artikkelen så sier Daimler de tar opp igjen produksjonen fra 20 april. Vi får håpe det betyr at nye EQC er på vei til Norge fremover. Leser også på facebook at en del regner med å få biler nå til uken da en lastebåt er på vei oppover. :)

https://blog.mercedes-benz-passion.com/2020/04/antriebswerke-starten-zum-20-april-ein-schicht-betrieb/?fbclid=IwAR0PZd26DM9x906YZ1zwlUJNhwBak3PX3uR3WzbFlndeU5Dd6Ou6TwyW9lE
x - Citroen Aircross
x - Hyundai Tucson
- Mercedes AMG EQC (27.07.2020)

mathis

Leser en litt interessant greie her;
https://jesmb.de/1911/

"Die Lieferzeiten liegen derzeit bei Ende 2020. Im Herbst soll der derzeitige 2-phasige 7,4 KW AC On-board-Lader durch einen 3-phasigen 11 KW Lader ersetzt werden. Dann reduziert sich die Ladezeit von 11h auf 7,5h."

Hva betyr dette? Skal de oppgradere ladingen på EQC til høsten?
x - Citroen Aircross
x - Hyundai Tucson
- Mercedes AMG EQC (27.07.2020)

jevel

Min skoletysk er noe haltende kjenner jeg, men ved hjelp av litt Google translate så tolker jeg den dit hen ja.

Men velger å ta dette for det det er inntil videre; en artikkel på en blogg.

mathis

#230
Enig at en skal ta dette med en klype enn så lenge. Det er blitt sendt en epost (ikke av meg) til Mercedes Benz Norge for å se hva de har å si om denne saken.

Forøvrig har jeg tatt kontakt med bloggeren for å høre om han kan referere til en sikker kilde på denne informasjonen. Vi får se hva han har å si. :)
x - Citroen Aircross
x - Hyundai Tucson
- Mercedes AMG EQC (27.07.2020)

mathis

Jeg fikk et litt interessant svar fra Mercedes Benz Tyskland akkurat nå. Deres offisielle sosiale media konto;
Du kan ikke vise dette vedlegget.
x - Citroen Aircross
x - Hyundai Tucson
- Mercedes AMG EQC (27.07.2020)

mathis

"Bloggeren" har svart på spørsmål om kilde;
Du kan ikke vise dette vedlegget. .
Basert på svar fra både Mercedes og denne nettsiden så tror jeg det er hold i opprinnelig artikkel.

Løsningen Mercedes B. refererer til er jeg nok redd handler om å få utsatt produksjon av bil. Spørsmålet er da hvorvidt det er verdt å vente?
x - Citroen Aircross
x - Hyundai Tucson
- Mercedes AMG EQC (27.07.2020)

jevel

Høres logisk ut at det betyr utsettelse om man skal ha ny løsning, ja. I daglig bruk betyr det vel at den som lader 20 -> 80 % SOC går ned fra ladetid på 7,5 timer til 4,5 timer. Spørsmålet da er om man har bruksmønster der man går under 20 % SOC / må lade > 80 % SOC ofte. Da kan det vel være verdt det.

Jeg for min del kommer nok ikke til å bry meg om dette med mitt kjøremønster.

Øyvind.h

Hmm. På den ene siden er 11kW det naturlige nivået i denne klassen, og 7,5kW er under det en forventer.

På den annen side har jeg 7,4kW hjemme i dag og det er egentlig mye mer enn jeg trenger. På hytta har jeg 11kW, men der er jo 10A schuko strengt talt nok.
Kort oppsummert kommer jeg ikke til å utsette levering, for det har nøyaktig 0 praktisk betydning. Hadde vi snakket 3,6 til 11kW hadde saken vært annerledes.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

boppus

7,4 kW hjemme høres mer enn tilstrekkelig ut, ja. Selv lader jeg med 2,8 kW fra en Tesla ladeboks, og det har jeg gjort i fem år. Har begrenset laderen til 13 A, og stilt inn EQC-en til "maks". Null stress.
Antar også at puselading er bedre for batteriene.

Mercedes-Benz EQE SUV, 2023
Mercedes-Benz EQC 400, 2020
Tesla Model S 75D, 2018
Tesla Model S 85D, 2015

daktari

Jeg tenker 11 kW (3-fas) er mest viktig på bilferie eller langtur der man har 2-3 timer på et kjøpesenter og kan fylle på 30-40%.
Men viktigst: På bilferie der man kanskje har 10-12 timer hvile/ladetid er det kjipt å bare få 1-fas, dvs 16A (3,6 kW) på mange ladere som kunne gitt en 3-fas 11 kW. Da må det nødvendigvis bli mer hurtiglading. Dog ikke relevant for alle.

7 kW enfas hjemme er rikelig.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Øyvind.h

Hadde en slik tur for 6 år siden. Da verdsatte jeg at jeg hadde 22kW og ikke 11kW. Tror det er siste gang saktelading underveis på en tur utgjorde noe annet enn nice to have.
Ellers går det bare i lading hjemme, på destinasjoner og på hurtiglader. Taper jeg en time om noen år lever jeg greit med det kjenner jeg. Men jeg kjører bare 25k i året så jeg har jo ikke det største behovet.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Mao

Ettersom EQC selv med 7,4 kW OBC støtter 3-fase lading, ser jeg ikke noe stort behov for oppgradering til 11 kW. Du får 7,4 kW også på 400V/16A.

https://ev-database.org/car/1135/Mercedes-EQC-400-4MATIC#charge-table
MB EQC, grå (2020)
S100D, rød (2019)
Kia Soul EV Exclusive, sort/rød (2016)
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Solgt: P85+ Signature (2013), P85D Ludi (2015), S100D (2017), Hyundai Kona (2019), Kia e-Niro (2019)
Reservert: Model Y, Enyaq, Mach-e

boppus


Mercedes-Benz EQE SUV, 2023
Mercedes-Benz EQC 400, 2020
Tesla Model S 75D, 2018
Tesla Model S 85D, 2015

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA