Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Tester og medieomtaler av EQC

Startet av daktari, søndag 30. desember 2018, klokken 23:04

« forrige - neste »

jevel

Spørs om de vekter pris tungt og går ut fra mye hjemmelading da? Står det ikke noe om forutsetningene for testen?


Sent from my iPhone using Tapatalk Pro

z4rd

Står ikke noe om det. Er egentlig ikke så mye utfyllende tekst fra selve testen. Men de oppsummerer det slik:

SitatTopp komfort, svært godt tilrettelagt førermiljø, lekre designdetaljer og «god» pris. Har noe mindre bagasjeplass enn de større konkurrentene, og vi savner frunk til kabelsalaten.

Lite vekting på forbruk, rekkevidde og lading for EQC. Dette mener jeg er essensielt for elbiler som skal fungere som bil nummer 1. De sier jo at plassen er dårligere enn konkurrentene, men trekker ikke noe for det. Det synes jeg blir litt snedig. Men for all del - bilen er jo tipp topp for den som føler at behovene blir dekket.
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

jevel

Spørs ja. Men som du sier; litt useriøst å ikke ha lagt grunnlaget for vekting.

Når det er sagt så er vi vel der at rekkevidde og plass er innafor på alle disse for «medelsvensson». Hadde bare vært mer ryddig om de hadde angitt at dette er basert på gjennomsnitt sånn og sånn med x antall personer osv.


Sent from my iPhone using Tapatalk Pro

Counterpointer

Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 18. februar 2020, klokken 19:24
Sitter folk virkelig med bena så tett inntil hverandre at tunnelen er krise?
Det er gjennomførbart for de fleste, men skal like å se den personen som ville valgt tunnel om en kunne få flatt gulv

jevel

Som førstegangs elbilkjøper var ikke dette noe jeg tenkte over i det hele tatt. Ble litt overrasket over hvor mye plass (pun intended) dette tar både i tester og i diskusjoner her inne. :-)


Sent from my iPhone using Tapatalk Pro

4Matic Fanatic

Sitat fra: jevel på tirsdag 18. februar 2020, klokken 20:46
Som førstegangs elbilkjøper var ikke dette noe jeg tenkte over i det hele tatt. Ble litt overrasket over hvor mye plass (pun intended) dette tar både i tester og i diskusjoner her inne.
Du vil nok finne ut at det er mye som tar plass i tester og diskusjoner som den jevne elbil-BRUKER knapt tenker på i det daglige, og som mange av oss overhodet ikke vektlegger ved kjøp.

jevel

Jo, begynner å innse det.


Sent from my iPhone using Tapatalk Pro

Øyvind.h

Frunk er et godt eksempel. Når den gir reell solid utvidelse av bagasjeplass, slik som 190 liter i Model X, er den et salgsargument. Da er det nyttig og en solid utvidelse av plass.

Er det derimot som i IPace, Etron, Polestar etc blir det så smått at det ikke har spesiell verdi. Greit til kabel og litt spylevæske, men ikke akkurat noe viktig salgsargument. Enten må det være skikkelig størrelse som i X, ellers kan de like greit droppe det.
Mercedes har vel valg manuell spak i fotbrønn for å åpne frunk, så det er like udugelig upraktisk som konkurrenter, minus Tesla. Kan ikke åpnes med nøkkel eller app.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

daktari

I-pace har liten frunk, men e-tron sin er ganske så romslig når man fjerner jekken/isopor til jekken i bunn.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Stikkkontakt

Sitat fra: daktari på onsdag 19. februar 2020, klokken 00:03
I-pace har liten frunk, men e-tron sin er ganske så romslig når man fjerner jekken/isopor til jekken i bunn.

Viktig for mange at det er en frunk som har plass til ladekabel.
Veldig greit å ha den der kontra å ha den under et fullstappet bagasjerom.

jevel

Hatt ladekabelen under bagasjerommet i seks år på min plugin. Det der er virkelig enkelt å komme seg rundt.


Sent from my iPhone using Tapatalk Pro

4Matic Fanatic

Sitat fra: jevel på onsdag 19. februar 2020, klokken 16:18
Hatt ladekabelen under bagasjerommet i seks år på min plugin. Det der er virkelig enkelt å komme seg rundt.
Ja for all del - kjøp en bil som ikke trenger å lades, så går sånt av seg selv  ;)

jevel

Hehe. Har nok ladet denne over alt hvor det har vært mulig. Men skjønner hva du mener.


Sent from my iPhone using Tapatalk Pro

Øyvind.h

EQC har rom for kabel på ene siden i bagasjerommet, tilgjengelig uten å måtte ta ut alt. Men jeg har fast kabel både hjemme og på hytta så jeg trenger ikke lete frem kabel fra bagasjerom mer enn et par ganger i året.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

jevel

Helt off topic her, men har du bestilt MY også, @Øyvind.h?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA