Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Tester og medieomtaler av EQC

Startet av daktari, søndag 30. desember 2018, klokken 23:04

« forrige - neste »

Electric cars in Norway

#165
mathis :+1: :+1: ja jeg så den saken jeg også. Jeg stusset litt på begrunnelsen da. "strategiske hensyn". Men så leste jeg en annen nyhet (lenke under) om at MB har tapt veldig markedsandel her i Norge. Det er jo da bra at vi får flere av EQC. Jeg elsker den bilen og har laget en drøss med videos fra mine kjøreturer. Lenke dit nederst.

https://www.nettavisen.no/livsstil/to-bilmerker-er-nesten-halvert-i-2019/3423897359.html

Trond.m

At EQC går klart kortest av i-pace, e-tron og EQC var vel egentlig litt skuffende i forhold til de tidlige testene som Tesla Bjørn gjorde. e-tron som den ble testet mot var også den «gamle» modellen uten optimalisert drivverk og redusert buffer. Ref. Motor.no

daktari

Litt overrasket også. Men de startet med kaldt batteri. Noen som vet om EQC forvarmer batteriet? Iflg mange varmer e-tron ikke batteriet nå om dagen.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Øyvind.h

#168
Jeg synes også EQC har gjort det overraskende dårlig i de to siste testene (både den britiske og den her).

Dagbladets test og enkelte andre tester har gitt motsatt resultat.

Nesten så jeg får lyst til å dobbeltsjekke at de ikke har gjemt bort mer buffer-kapasitet ift hva bilen er solgt med (80kWh netto).

Nettavisen viste nettopp til at bilen trekker 8,4kW stillestående. Hvor mye av dette som går til batteriet er vanskelig å si.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

kajaaen

Mon tro om alle som tester har dette klart og tar det med i vurderingen?  En kjapp oppklaringsrunde avdekker at Mercedes fortsatt kjører samme forbrukspolicy som med B-klasse: Bilen viser ikke det reelle forbruket under kjøring, men inkluderer et estimert ladetap på 15 %.

Trond.m

Sitat fra: kajaaen på onsdag 29. januar 2020, klokken 20:23
Mon tro om alle som tester har dette klart og tar det med i vurderingen?  En kjapp oppklaringsrunde avdekker at Mercedes fortsatt kjører samme forbrukspolicy som med B-klasse: Bilen viser ikke det reelle forbruket under kjøring, men inkluderer et estimert ladetap på 15 %.
Etter langkjøring-test kan jeg ikke si at jeg har denne erfaringen. Jeg vil snarere si at jeg har motsatt erfaring med at EQC viser lavere forbruk enn endringen av SOC skulle tilsi. Det kan også tyde på at netto kapasitet ikke er 80 kWh. I starten oppga Mercedes 80 kwh brutto, men endret dette senere i prislisten til 80 kwh netto. Uansett ser det i testene ut til at reell rekkevidde er kortere enn forventet, og da betyr det ikke noe hvordan forbruket oppgis.

Øyvind.h

#171
Her er bilde fra Bjørns EQC test. 400km med forbruk 192Wh/km. Gir forbruk på 76,8kWh.
Bilen oppgav da 19km restkapasitet, noe som skulle tilsi ca 80,5kWh utnyttbar kapasitet.

Det jeg tenker har noe å si er hvorvidt 80kWh er nettotall. Når en test kan vise 420km kjørelengde og en annen ikke spesielt tøff runde gir 307km får jeg inntrykk av at noe kan være justert ift netto kapasitet.
Alternativt kjører Mercedes en veldig agressiv oppvarmingsfilosofi for batteriet...
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

geear

Testen til motor.no er nok tøffere enn den omtales som i tråden om testen. Det viser resultatene de fikk på flere av de andre bilene også.

daktari

Ja, Motors test var jo med sludd eller regn hele dagen, sludd fra 170 moh. Men relativt vindstille.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Øyvind.h

#174
Ikke uenig i et den er litt tøffere. Men det er jo flere eldre tester som har konkludert med at eqc har ca 10% lenger rekkevidde enn E55. Nå er det kommet to på rappen hvorav en 10% kortere. Det er såpass store utslag at noe virker galt. Utslaget i negativ retning er uforholdsmessig stort for eqc. Jeg ville naturligvis ikke forventet 400+ i rekkevidde i denne testen. Men den burde matchet Etron. Altså minst 10% lenger.

Skal høre med forhandler etter hvert hva de mener om testen.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

daktari

Kan det være noen defekte battericeller på den testbilen? Eller hadde de en pause som sugde mye varme ut av bilen med dertil tilhørende tap? Uansett er det en ganske IRL-realistisk test i mine øyne, selv om farten var lav.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Øyvind.h

Ja testen i seg selv synes jeg var fin. Hverken best eller worst case. En må bare sørge for å lese tallene opp mot ting som slutthøyde osv. Biler stoppet vel på alt fra 2-300moh. til 1000moh.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Egil Fonn

Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 29. januar 2020, klokken 22:37
Ikke uenig i et den er litt tøffere. Men det er jo flere eldre tester som har konkludert med at eqc har ca 10% lenger rekkevidde enn E55. Nå er det kommet to på rappen hvorav en 10% kortere. Det er såpass store utslag at noe virker galt. Utslaget i negativ retning er uforholdsmessig stort for eqc. Jeg ville naturligvis ikke forventet 400+ i rekkevidde i denne testen. Men den burde matchet Etron. Altså minst 10% lenger.

Skal høre med forhandler etter hvert hva de mener om testen.

Testen ble kjørt fra fulladet til full stopp, ved oppgitt forbruk burde det være mulig å beregne batteriets  tilgjengelige energimengde. Unntaket er om klimatisering av kupe er benyttet under pauser. Da vil det forbruket ikke regnes med i trippteller forbruk.
BMW IX 40 fra sept.2022
Mercedes EQC fra 31.03.20
Jaguar I-Pace HSE 2019 ( Solgt 24.04.20)
BMW i3 94ah Rex 2017 (solgt 31.07.20)
BMW i3 94ah 2017 fra 02.02.17(solgt 31.05.19)
Tesla P85+ 2014(solgt 24.10.16)
Mercedes B Electric Art 2015 (solgt 01.2018)

turfsurf

Sitat fra: Egil Fonn på torsdag 30. januar 2020, klokken 06:25
Unntaket er om klimatisering av kupe er benyttet under pauser. Da vil det forbruket ikke regnes med i trippteller forbruk.
Vet det er sånn på Tesla, men er det sånn på de andre og?
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Egil Fonn

Sitat fra: turfsurf på torsdag 30. januar 2020, klokken 06:48
Sitat fra: Egil Fonn på torsdag 30. januar 2020, klokken 06:25
Unntaket er om klimatisering av kupe er benyttet under pauser. Da vil det forbruket ikke regnes med i trippteller forbruk.
Vet det er sånn på Tesla, men er det sånn på de andre og?

Jaguar I-Pace og BMW I3 også
BMW IX 40 fra sept.2022
Mercedes EQC fra 31.03.20
Jaguar I-Pace HSE 2019 ( Solgt 24.04.20)
BMW i3 94ah Rex 2017 (solgt 31.07.20)
BMW i3 94ah 2017 fra 02.02.17(solgt 31.05.19)
Tesla P85+ 2014(solgt 24.10.16)
Mercedes B Electric Art 2015 (solgt 01.2018)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA