Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Tester og medieomtaler av EQC

Startet av daktari, søndag 30. desember 2018, klokken 23:04

« forrige - neste »

Stikkkontakt

Sitat fra: 4Matic Fanatic på tirsdag 10. september 2019, klokken 13:39
Sitat fra: Håvar på tirsdag 10. september 2019, klokken 12:56
Tydelig at noe skurrer ja, når i-Pace har oppgitt nettokapasitet på 84,7 kWh og har ladet 0-100% og fått tilført 81,9 kWh før tap..
Hvordan vet vi at I-Pace er blitt ladet til 100% da? Grafen viser jo 25kW der den stopper - tenker de gikk lei og ikke ventet til bilen stoppet ladingen...

I-Pace kan tilføres minst 2 kwh etter at den indikerer 100% og den har minst 2 kwh igjen når den viser 0%.

Håvar

Jeg trodde de kjørte til bilene stoppet? Og det burde vært en selvfølge at de lader til bilen stopper ladingen selv, noe annet ville jo vært fullstendig useriøst. Jeg får dessverre ikke lest artikkelen siden den ligger bak betalingsmur, kanskje noen andre kan bekrefte/avkrefte?
2023 TMY LR Midnight Cherry Red (levert mai 23)
2015 e-Golf

el-sprell

Fra artikkelen: "Alle bilene ble ladet til 100 prosent, helt til laderen og bilen avsluttet samarbeidet".
X - Audi E-tron 55 Exclusive (2019)
X - Tesla Model 3 SR+ (2020)
X - Tesla Model 3 Performance (2021)
X - Tesla Model Y Performance (2022)
Porsche Taycan GTS Sport Turismo (2022)
Tesla Model S Plaid (2023)
Tesla Model X Plaid (2023)

Øyvind.h


Å regne inn bruk under 0 er for spesielt interesserte og risikosport. Men av alle bilene er det vel kun EQC som ikke er testet under 0 pt.
Ny Model X100D har 4kWh under 0.
Ipace 2kWh?
E-Tron stopper når den når 0, men du kan restarte og kjøre noen hundre meter et par ganger.
EQC – ukjent.

Det føles tryggere å bruke batteriet ned til 0 om man vet at den uansett kan flyttes litt eller kjøres et stykke under 0. Men det virker variabelt, også innenfor samme modell, hvor mye en faktisk har tilgjengelig. Så da blir det eneste riktige å fokusere på 100% til 0%, så får vi entusiaster som pusher grenser leke med potensialet utenfor intervallet bilen oppgir :)
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Thomas Parsli

Sitat fra: Håvar på tirsdag 10. september 2019, klokken 13:51
Jeg trodde de kjørte til bilene stoppet?

Hvorfor skulle de det?

Normal bruk er å kjøre til bilen sier 0km/0% eller rett før.
Og de som har kommet til en ødelagt hurtiglader med tomt batteri gjør ikke det flere ganger og passer alltid på å ha nok strøm til å rekke et alternativ.
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

Håvar

Jeg leste en test elbilforeningen gjorde av 9 modeller tidligere i høst/sommer. Der kjørte de til bilene ikke ville gå lenger. Tenkte de kanskje gjorde det her også, men jeg vet ikke. Får som sagt ikke lest testen.
2023 TMY LR Midnight Cherry Red (levert mai 23)
2015 e-Golf

el-sprell

De kjørte til bilen viste 0%. Å kjøre til de stopper er kun nyttig for å finne ut eksakt forbruk. Som Øyvind.h sa, så blir det risikosport for hvermannsen å basere seg på å kjøre videre selv om bilen viser 0% SoC.
X - Audi E-tron 55 Exclusive (2019)
X - Tesla Model 3 SR+ (2020)
X - Tesla Model 3 Performance (2021)
X - Tesla Model Y Performance (2022)
Porsche Taycan GTS Sport Turismo (2022)
Tesla Model S Plaid (2023)
Tesla Model X Plaid (2023)

Egil Fonn

Skal de teste hvor mye nyttbar energi det er i batteriet må  bilene kjøres til de stopper.
For eier er det nyttig å vite hva bilen har i buffer under 0%.
For Jaguar I-Pace regner jeg ca 3,7kw/t under 0% = ca 20km (sommer)
BMW IX 40 fra sept.2022
Mercedes EQC fra 31.03.20
Jaguar I-Pace HSE 2019 ( Solgt 24.04.20)
BMW i3 94ah Rex 2017 (solgt 31.07.20)
BMW i3 94ah 2017 fra 02.02.17(solgt 31.05.19)
Tesla P85+ 2014(solgt 24.10.16)
Mercedes B Electric Art 2015 (solgt 01.2018)

hELgenen

Sitat fra: Egil Fonn på onsdag 11. september 2019, klokken 07:02
Skal de teste hvor mye nyttbar energi det er i batteriet må  bilene kjøres til de stopper.
For eier er det nyttig å vite hva bilen har i buffer under 0%.
For Jaguar I-Pace regner jeg ca 3,7kw/t under 0% = ca 20km (sommer)

Å utnytte denne delen vil også medføre at batteriet degraderes fortere...

Håvar

Sitat fra: el-sprell på onsdag 11. september 2019, klokken 00:00
De kjørte til bilen viste 0%.

Aha, takk. Da er det ikke så rart bilenes oppgitte forbruk i testen avviker fra det som ble regnet ut over her.
2023 TMY LR Midnight Cherry Red (levert mai 23)
2015 e-Golf

el-sprell

Sitat fra: Håvar på onsdag 11. september 2019, klokken 07:56
Sitat fra: el-sprell på onsdag 11. september 2019, klokken 00:00
De kjørte til bilen viste 0%.

Aha, takk. Da er det ikke så rart bilenes oppgitte forbruk i testen avviker fra det som ble regnet ut over her.

Nåja, virker som det er en del kjørecomputere som underrapporterer forbruket.
X - Audi E-tron 55 Exclusive (2019)
X - Tesla Model 3 SR+ (2020)
X - Tesla Model 3 Performance (2021)
X - Tesla Model Y Performance (2022)
Porsche Taycan GTS Sport Turismo (2022)
Tesla Model S Plaid (2023)
Tesla Model X Plaid (2023)

Håvar

Ja, det er en gjennomgående trend. Men avvik blir ikke like stort som det som ble regnet ut

Sitat fra: el-sprell på tirsdag 10. september 2019, klokken 11:43


105kWh er det Ionity laderen rapporterte som levert energi, så det er med tap. Det var en Raven de testet.
Her er forbrukstall uten ladetap (hvis man deler nettokapasitet på kjørelengde).

      Forbruk kjørecomp. (Wh/km)    Faktisk forbruk (Wh/km)   Batterikapasitet netto (kWh)   Avvik
E-tron            208                                           216                                   83,6                           3,9 %
I-Pace            219                                           233                                   84,7                           6,3 %
EQC              184                                         188                                    80,0                             2,1 %
Model X        168                                          183                                    98,0                               8,8 %


F.eks synes jeg nesten 9% som på TMX ville vært uakseptabelt, men i realiteten er det jo endel mindre.
2023 TMY LR Midnight Cherry Red (levert mai 23)
2015 e-Golf

geear

#147
Men det stemmer jo ikke, 100 har ikke 98kWh tilgjengelig mellom 100 og 0. Selv på 75-pakken er det 6-7kWh borte i buffer og under 0%, så det må være minst like mye på 100-pakken (som er 102kWh totalt). Det snakkes om tall fra ladeskjermen, som er før tap, men ikke bare er det før tap, det er også inkludert energien bilen bruker til varme og kjøling av både kupé og batteripakke, så det blir bingo å oppgi slike tall, alt etter hva slags ladeeffekt bilene fikk (økt effekt = mer varme som må bort), hvilken batteritemp de kom inn med, om dørene har stått oppe med klimaen på, hvor lang tid bilen bruker på å fullade (f.eks e-tron vil tjene stort på tall fra laderen siden den har stor buffer i topp og lader med god fart helt til 100%, mens de andre balanserer mot slutten og bruker lenger tid på å fullade, lenger tid med klima i bilen og/eller temperering av batteripakken). X viser tall inne i bilen for tilført energi til batteriet, det gjør sikkert noen av de andre bilene også?

Chimp

Sitat fra: hELgenen på onsdag 11. september 2019, klokken 07:13
Sitat fra: Egil Fonn på onsdag 11. september 2019, klokken 07:02
Skal de teste hvor mye nyttbar energi det er i batteriet må  bilene kjøres til de stopper.
For eier er det nyttig å vite hva bilen har i buffer under 0%.
For Jaguar I-Pace regner jeg ca 3,7kw/t under 0% = ca 20km (sommer)

Å utnytte denne delen vil også medføre at batteriet degraderes fortere...

Neppe særlig stor fare for det, da bufferet jaguar har under 0 er i tillegg til det som ligger beskyttet i bunn og topp, da er det i så fall like farlig som å kjøre andre biler på rundt 3-4 % batteri.
Jaguar har 84,7 kWh hvorav de fleste kun har klart å utnytte drøye 82, fordi det ligger noe under 0 som de ikke har turt å kjøre til bilen stopper. Jaguar burde selvsagt hatt noe som audi med stopp på 0, jeg er ikke fan av løsningen med 20 km rekkevidde du "ikke ser". Den burde ligget over 0% da 0 gir angst. MEN det er like fullt en del av utnyttbar kapasitet ergo tilhørerende til rekkevidden. Rekkeviddeberegning er matematisk og ikke i en perfekt verden, så er det mulig å utnytte de km - ja da skal de være med. Ellers burde rekkevidde på min bil vært sløyfet alt under 10 %, siden jeg får noia med så lavt batteri og alltid lader. Var vågal på norgesferie da vi siste stykket hjem til mål gamblet med å ha igjen 7 % på telleren da vi kom hjem, selvsagt vel vitende om at det er 1 milliard ladere i nærheten av oslo.
Oppsummert er noen tøffere enn andre og tørr å bruke de under 0 hvis det trengs.

Vil også skyte inn at den testen det linkes til er helt på jordet, tester 22 " jag og 21" audi mot resten som har 20 ". Hvorfor ikke alle på 20 " så kunne man hatt litt vitenskap i dette?
Men det er greit, jeg skal gi ut min egen test hvor jaguar har 18 " og alle andre 21 " og si at jaguar er den nye rekkeviddekongen på haugen. Latterlig journalistikk

hELgenen

Sitat fra: Chimp på torsdag 12. september 2019, klokken 12:19
Sitat fra: hELgenen på onsdag 11. september 2019, klokken 07:13
Sitat fra: Egil Fonn på onsdag 11. september 2019, klokken 07:02
Skal de teste hvor mye nyttbar energi det er i batteriet må  bilene kjøres til de stopper.
For eier er det nyttig å vite hva bilen har i buffer under 0%.
For Jaguar I-Pace regner jeg ca 3,7kw/t under 0% = ca 20km (sommer)

Å utnytte denne delen vil også medføre at batteriet degraderes fortere...

Neppe særlig stor fare for det, da bufferet jaguar har under 0 er i tillegg til det som ligger beskyttet i bunn og topp, da er det i så fall like farlig som å kjøre andre biler på rundt 3-4 % batteri.

Jo lengre ned og oftere du tapper ned batteriet, jo fortere blir det degradert. Uansett buffer eller ei - sånn er det bare. Skulle det virkelig hatt noe å si burde de hatt 50% buffer, men det er det jo ingen som har

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA