Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Tester og medieomtaler av EQC

Startet av daktari, søndag 30. desember 2018, klokken 23:04

« forrige - neste »

fonberg

Sitat fra: daktari på fredag 23. august 2019, klokken 16:38
Ang forbruk; EQC er ikke vesentlig mindre enn X, men litt mindre. Parker man e-tron ved siden av X er de ganske så like utvendig. I-pace ved siden av Model 3 derimot er monster vs dverg. At Tesla derimot pakker komponenter så de får mer innvendig plass er noe annet som man kan ønske de kopierer. Audi også.

Mer relevant å se på faktiske mål, enn basere seg på subjektiv opplevelse av størrelsesforhold:
X er 27cm lengre, 19cm bredere og samme høyde som EQC.
X er 14cm lengre, 13cm bredere og samme høyde som e-tron.

Basert på tallene vil jeg si EQC er vesentlig mindre enn X, mens e-tron havner mellom de to førstnevnte.
18 i3 FC | 2017 S90D | 19 Ioniq | 00 Porsche 911 --- Model Y bestilt 31.3.2019, taes ut juni 22.

daktari

Telefonen jeg sitter og skriver dette med er akkurat 15 cm lang, så tja... Vesentlig større? Igjen, stå en meter unna og det er ikke så sabla lett å se forskjell. Stå 10 meter unna og du kan ikke se forskjell.
Men det er ikke tvil om at X er størst utenpå og inni.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

4Matic Fanatic

Sitat fra: daktari på tirsdag 27. august 2019, klokken 20:42
Men det er ikke tvil om at X er størst utenpå og inni.
eTron er vel i hovedsak stor utenpå. Inni følte jeg ingen stor forskjell vs I-Pace, bortsett fra litt mer takhøyde i baksetet...

daktari

Sitat fra: 4Matic Fanatic på tirsdag 27. august 2019, klokken 22:11
Sitat fra: daktari på tirsdag 27. august 2019, klokken 20:42
Men det er ikke tvil om at X er størst utenpå og inni.
eTron er vel i hovedsak stor utenpå. Inni følte jeg ingen stor forskjell vs I-Pace, bortsett fra litt mer takhøyde i baksetet...
e-tron er en del romsligere er min erfaring, både barna har bedre plass i bredde og til bena, jeg har mer plass til knærne foran, mye mer bagasjeplass under gulvet bak og i frunken (når jekken og isopor er tatt ut). Synes forøvrig de kunne laget bagasjerommet vesentlig mer praktisk, altså dypere og bredere, det er i all hovedsak subwoofer som ødelegger for det.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Trond.m

Sitat fra: daktari på tirsdag 27. august 2019, klokken 22:49
Synes forøvrig de kunne laget bagasjerommet vesentlig mer praktisk, altså dypere og bredere, det er i all hovedsak subwoofer som ødelegger for det.
Hvem er «de». Vanskelig å følge en tråd der det snakkes mer om X, e-tron og i-pace enn om EQC som er temaet.

Forslår at denne tråden forbeholdes tester og mediaomtaler.

daktari

Sitat fra: TM på onsdag 28. august 2019, klokken 11:50
Sitat fra: daktari på tirsdag 27. august 2019, klokken 22:49
Synes forøvrig de kunne laget bagasjerommet vesentlig mer praktisk, altså dypere og bredere, det er i all hovedsak subwoofer som ødelegger for det.
Hvem er «de». Vanskelig å følge en tråd der det snakkes mer om X, e-tron og i-pace enn om EQC som er temaet.

Forslår at denne tråden forbeholdes tester og mediaomtaler.
her var det Audi jeg mente
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

mathis

TeslaBjørn ligger i 180kmt nedover motorveien i Tyskland nå og livestreamer. Det er flere ting han påpeker som positivt. Bl.a at bilen er veldig stabil i den hastigheten sammenlignet med tilsvarende biler.
x - Citroen Aircross
x - Hyundai Tucson
- Mercedes AMG EQC (27.07.2020)

Håvar

#112
Stabil og stille. Han anslo (subjektivt så klart) at støynivå i EQC i 180 km/t er omtrent likt TMX i 120 km/t. Forresten var forbruket i 180 ca 490 wh/km
2023 TMY LR Midnight Cherry Red (levert mai 23)
2015 e-Golf

mathis

Det er gjennomført en større test på e-tron, i-Pace, EQC og Model X. Hvor de bl.a. så på kjørelengde, støy og annet snacks. Nå er saken dessverre bak betalingsmur. Har ikke fått lest det selv, men visst nok kommer EQC ganske så godt ut på kjørelengde-testen;
https://www.elbil24.no/pro/rekkevidde-forbruk-og-ladehastighet---her-er-testen-som-gir-deg-svaret-pa-alt/71573376?fbclid=IwAR1GJwtCmVUJLagkvUVvTUvP-c_FhLkG9Cq2XmwBKrhY29BchIQQJs24hzU

EQC ble kjørt 426km før den stoppet. i-Pace og e-tron stoppet mye tidligere, Tesla gikk over 500 km.
x - Citroen Aircross
x - Hyundai Tucson
- Mercedes AMG EQC (27.07.2020)

mathis

x - Citroen Aircross
x - Hyundai Tucson
- Mercedes AMG EQC (27.07.2020)

el-sprell

Sitat fra: mathis på mandag 09. september 2019, klokken 14:45
Det er gjennomført en større test på e-tron, i-Pace, EQC og Model X. Hvor de bl.a. så på kjørelengde, støy og annet snacks. Nå er saken dessverre bak betalingsmur. Har ikke fått lest det selv, men visst nok kommer EQC ganske så godt ut på kjørelengde-testen;
https://www.elbil24.no/pro/rekkevidde-forbruk-og-ladehastighet---her-er-testen-som-gir-deg-svaret-pa-alt/71573376?fbclid=IwAR1GJwtCmVUJLagkvUVvTUvP-c_FhLkG9Cq2XmwBKrhY29BchIQQJs24hzU

EQC ble kjørt 426km før den stoppet. i-Pace og e-tron stoppet mye tidligere, Tesla gikk over 500 km.

EQC gjorde det absolutt bra i denne testen.
At I-pace og E-tron stoppet mye tidligere kan vel diskuteres.
Model X: 536km (20")
EQC: 426km (20")
E-tron: 387km (21")
I-pace: 364km (22")

Korrigert for forskjellig størrelse på felger så kom EQC rundt 20km lengre enn E-tron/I-pace. Så ca. 5% bedre rekkevidde på EQC :) :+1:

Her er resultatet av støytest:
DB (AVRUNDET)   AUDI E-TRON 55 (21")   JAGUAR I-PACE (22")   MB EQC 400 (20")   TESLA MODEL X (20")
60 km/t   55   67   61   67
70 km/t   61   69   63   68
80 km/t   63   71   65   70
90 km/t   65   73   67   71
100 km/t   67   75   69   73
X - Audi E-tron 55 Exclusive (2019)
X - Tesla Model 3 SR+ (2020)
X - Tesla Model 3 Performance (2021)
X - Tesla Model Y Performance (2022)
Porsche Taycan GTS Sport Turismo (2022)
Tesla Model S Plaid (2023)
Tesla Model X Plaid (2023)

Trond.m

#116
EQC har kommet utrolig godt ut av alle tester, både når det gjelder sikkerhet, rekkevidde, komfort. Når den da også er klart rimeligst av de 3, så må dette gi et stort salgsvolum. Støytesten viser at EQC er stillegående, men e-tron er hakket bedre selv med 21 tom hjul. Det stemmer med oppfatningen flere har hatt etter prøvekjøring. Dessverre skiller EQC seg negativt ut når det gjelder bakkeklaring, og e-tron er en større og tyngre bil enn i-pace og EQC. Relativt sett synes jeg derfor e-tron kom overraskende bra ut i rekkeviddetesten. Model X er i annen klasse når det gjelder rekkevidde, men også i støytesten og prisklasse. Synes EQC etterhvert framstår som et veldig godt valg for de som egentlig ikke trenger en SUV, men som liker utseende til denne biltypen.

Jeg har ikke fått lest forutsetningene i testen. Hvilke hastigheter ble det kjørt i ? At EQC går lenger enn oppgitt WLTP rekkevidde med 20 « hjul er lovende 👍

Egil Fonn

Synd Eqc får 0 rekkevidde på dårlig vei..
BMW IX 40 fra sept.2022
Mercedes EQC fra 31.03.20
Jaguar I-Pace HSE 2019 ( Solgt 24.04.20)
BMW i3 94ah Rex 2017 (solgt 31.07.20)
BMW i3 94ah 2017 fra 02.02.17(solgt 31.05.19)
Tesla P85+ 2014(solgt 24.10.16)
Mercedes B Electric Art 2015 (solgt 01.2018)

hELgenen

Sitat fra: TM på tirsdag 10. september 2019, klokken 05:58
EQC har kommet utrolig godt ut av alle tester, både når det gjelder sikkerhet, rekkevidde, komfort. Når den da også er klart rimeligst av de 3, så må dette gi et stort salgsvolum. Støytesten viser at EQC er stillegående, men e-tron er hakket bedre selv med 21 tom hjul. Det stemmer med oppfatningen flere har hatt etter prøvekjøring. Dessverre skiller EQC seg negativt ut når det gjelder bakkeklaring, og e-tron er en større og tyngre bil enn i-pace og EQC. Relativt sett synes jeg derfor e-tron kom overraskende bra ut i rekkeviddetesten. Model X er i annen klasse når det gjelder rekkevidde, men også i støytesten og prisklasse. Synes EQC etterhvert framstår som et veldig godt valg for de som egentlig ikke trenger en SUV, men som liker utseende til denne biltypen.

Jeg har ikke fått lest forutsetningene i testen. Hvilke hastigheter ble det kjørt i ? At EQC går lenger enn oppgitt WLTP rekkevidde med 20 « hjul er lovende 👍

Enig, men det finnes vel knapt en person i Norge som IKKE trenger SUV - det er bare å kjøre på en hvilken som helst sidevei i dette landet og en vil treffe på telehiv, feil konstruerte fartshumper osv som gjør at bilen vil slå ned i bakken. Jeg har hatt 10 cm klaring under bilen på en tidligere bil og gud bedre hvor mange ganger denne slo ned i bakken. Først var det feilkonstruerte fartshumper i egen gate, så var det telehiv på riksveier. Tenker som så at en fossilbil kan overleve en slik smell, men en elbil med batterier under er ekstremt sårbar. Jeg vet om personer som har fått en smell under på elbil og opplevd at dette har medført fukt inn i batteripakken med påfølgende gradvis overledning fra batteri til chassis med påfølgende ødelagt batteri. Selvfølgelig skjer ikke dette med alle og enhver, men bare tanken på at det kan skje gjør at jeg ikke vil ha lav elbil. Forøvrig virker EQC til å være en bra elbil

Øyvind.h

EQC har standard omtrent samme bakkeklaring som Passat (14 vs 14,5).
Med den holdningen skulle en tro det stod en Passat fast på hver eneste sidevei  ;D

Klarer du deg med personbil så klarer du deg med EQC.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA