Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Tester og medieomtaler av EQC

Startet av daktari, søndag 30. desember 2018, klokken 23:04

« forrige - neste »

Egil Fonn

BMW IX 40 fra sept.2022
Mercedes EQC fra 31.03.20
Jaguar I-Pace HSE 2019 ( Solgt 24.04.20)
BMW i3 94ah Rex 2017 (solgt 31.07.20)
BMW i3 94ah 2017 fra 02.02.17(solgt 31.05.19)
Tesla P85+ 2014(solgt 24.10.16)
Mercedes B Electric Art 2015 (solgt 01.2018)

1000kwh

Sitat fra: Egil Fonn på mandag 19. august 2019, klokken 22:25
Fin gjennomgang av bilen :+1:
https://www.youtube.com/watch?v=OkT2E0e-r8M
Flott bil! Enig med TB om at Mercedesn sin girvelger er det enkleste og beste systemet!

Gleder meg til å prøvekjøre EQC. Det er noe spesielt med Mercedes :D

Egil Fonn

#92
Pene forbrukstall 18,2kw/100km i 90km/t og 27,0kw/100km i 120km/t.
BMS er i ulage på denne bilen og prosent raser ut av batteriet når det kommer under 44% soc. sier Bjørn.
Får bare ca 50kw/t ut av batteriet sier han. Rekkevidde på test blir bare 281km/86%=327km.
Dersom forbruket stemmer og bilen har 80kw/t disponibelt som Mercedes hevder vil rekkevidde bli 80kw/0.182kw=440km
Jeg tror forbrukstall er riktig. Sammenligner med min I-Pace som jeg har testet til 17,7kw/100km i 80km gps fart. ikke testet i 90km/t men tipper over 19/kw/100km på I-Pace da.

https://www.youtube.com/watch?v=_EfKlY61yw8
BMW IX 40 fra sept.2022
Mercedes EQC fra 31.03.20
Jaguar I-Pace HSE 2019 ( Solgt 24.04.20)
BMW i3 94ah Rex 2017 (solgt 31.07.20)
BMW i3 94ah 2017 fra 02.02.17(solgt 31.05.19)
Tesla P85+ 2014(solgt 24.10.16)
Mercedes B Electric Art 2015 (solgt 01.2018)

Øyvind.h

Må si jeg synes dette ser greit ut ja. Med 80kWh netto kommer du faktisk 30 mil i 120 og 44 mil i 90km/t. Det virker som Mercedes har jobbet bra med drivlinje og luftmotstand.
Jeg får en følelse av at dette kanskje er bedre enn Model X eller i hvert fall fullt på høyde. Kanskje ikke så imponerende mtp hvor mye større Model X er, men jeg fryktet mye verre.

Det som var positivt var at han så at ca 10% i toppen tilsvarer en nettokapasitet på ca 80kWh, akkurat som offisielle tall sier. Det er bra og en god indikasjon selv om batteriet var ødelagt. Også skryt for å være ekstremt stillegående, kanskje den mest stillegående av alle. For min del betyr dette at 20 mil til hytta som i fremtiden blir stort sett 100-110 sone går bra, selv med takboks og mye stigning og vinter.

Det jeg synes er litt negativt er at selvkjøringen ikke virker veldig bra. Jeg håper den er bra nok for min bruk, men ble litt skeptisk. Også litt negativt at den ikke husker hvilken pedalmodus en foretrekker. Tipper jeg vil kjøre primært i D- - for å slippe fossilbilfølelsen, men det virker som en må vippe på spaken hver gang for å få rett modus.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

boppus

Sitat fra: Egil Fonn på torsdag 22. august 2019, klokken 07:13
Pene forbrukstall 18,2kw/100km i 90km/t og 27,0kw/100km i 120km/t.
BMS er i ulage på denne bilen og prosent raser ut av batteriet når det kommer under 44% soc.

Da BMS er i ulage på denne bilen kan vi vel strengt tatt ikke stole på noen av de presenterte verdiene?
Bjørn ønsker å gjøre en ny test med en frisk bil/BMS, så foreløpig kan forbrukstallene tas med en klype salt.

Mercedes-Benz EQE SUV, 2023
Mercedes-Benz EQC 400, 2020
Tesla Model S 75D, 2018
Tesla Model S 85D, 2015

boppus

Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 22. august 2019, klokken 09:09
Det jeg synes er litt negativt er at selvkjøringen ikke virker veldig bra. Jeg håper den er bra nok for min bruk, men ble litt skeptisk. Også litt negativt at den ikke husker hvilken pedalmodus en foretrekker. Tipper jeg vil kjøre primært i D- - for å slippe fossilbilfølelsen, men det virker som en må vippe på spaken hver gang for å få rett modus.

Synes ikke selvkjøring på noen biler er god nok - eller testet godt nok - til at jeg slapper av ved bruk av det, så akkurat den funksjonen tillegger jeg liten vekt. Men det er meg.

Ang. pedalmodus er jeg enig. Der ønsker jeg meg noe mer deterministisk, som en set-and-forget innstilling på Tesla. Tilvenning, muligens.

Mercedes-Benz EQE SUV, 2023
Mercedes-Benz EQC 400, 2020
Tesla Model S 75D, 2018
Tesla Model S 85D, 2015

Øyvind.h

Ok. AP1 som jeg har i dag kjører dønn stabilt og forutsigbart. Jeg er helt sikker på at jeg kunne sovet fra Alnabru til Kolomoen om jeg måtte på vei til hytta. Den gjør ingen feil på fine veier.
Men den er ikke et alternativ lenger da Tesla kun leverer AP2 som jeg ikke kan stole på og som gjør mye ubehagelig. Så sett i nybilmarkedet er jeg muligens enig med deg i at ingen alternativer er gode nok pt. Men jeg håper jo Mercedes løsning er tilsvarende stabil som AP1 på motorvei. Det hadde vært nydelig! Ikke perfekt, men en god støtte på gode veier. Langtur uten Ap1 blir ikke helt det samme.

Pedalene blir tilvenning uansett tenker jeg. Jeg må jo begynne å huske på start/stopp-knapp også istedenfor en bil som gjør det automatisk. Det blir jo litt merkelig. Og manuelle dører som jeg må stenge selv. Det er en del slike åpenbare enkle implementeringer hos Tesla som andre ikke har adoptert foreløpig. Så i det daglige blir det litt mer mikkmakk med trykking enn jeg er vant med. Og panoramautsikten fra Model X vil jeg helt klart savne, men vanlig frontvindu blir man jo vant til det også. Fordel ved motsol osv.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Thomas Parsli

Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 22. august 2019, klokken 09:09
Må si jeg synes dette ser greit ut ja. Med 80kWh netto kommer du faktisk 30 mil i 120 og 44 mil i 90km/t. Det virker som Mercedes har jobbet bra med drivlinje og luftmotstand.

Hvor langt man faktisk kommer, gjenstår å se ;)

Når det gjelder luftmotstand venter jeg å se hva CdA er, men en Cd på 0,29 (0,27 med AMG) imponerer ikke.
(i-Pace har 0,29, E-Tron har Cd 0,28, Model X har Cd 0,25, Model S har 0,24 og Model 3 har 0,23)

Jeg skulle ønske produsentene ble enige om hvordan man måler CdA (f.eks ved 50km/t og 100km/t) –og publiserte tallene- slik at det ble mulig å sammenligne bilene.
Basert på det jeg har lest om aerodynamikk er jeg ikke veldig optimistisk på EQC sine vegne, bare sammenlign den med effektive biler som Tesla Model 3 og Hyundai IONIQ...
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

Øyvind.h

Sitat fra: Thomas Parsli på torsdag 22. august 2019, klokken 09:53
Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 22. august 2019, klokken 09:09
Må si jeg synes dette ser greit ut ja. Med 80kWh netto kommer du faktisk 30 mil i 120 og 44 mil i 90km/t. Det virker som Mercedes har jobbet bra med drivlinje og luftmotstand.

Hvor langt man faktisk kommer, gjenstår å se ;)
Jepp. Men produsentens offisielle tall samt stikkprøver underveis tyder på at dette stemmer.
Tallene er vel også omtrent som en burde forvente, selv om jeg fryktet verre. At en vesentlig mindre bil bruker like mye som Model X er jo ikke imponerende, men det er et designvalg. De kunne jo gitt den Model Y formen på bekostning av design. Da ville forbruket vært lavere.

Dette blir ganske likt som en ny X90D, noe som holder bra for min del.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

4Matic Fanatic

Sitat fra: Thomas Parsli på torsdag 22. august 2019, klokken 09:53
...Basert på det jeg har lest om aerodynamikk er jeg ikke veldig optimistisk på EQC sine vegne, bare sammenlign den med effektive biler som Tesla Model 3 og Hyundai IONIQ...
Uansett kan du ikke sammenligne forbruk på TM3/Ioniq og en høy/større bil som EQC..

Tellus

Sitat fra: Thomas Parsli på torsdag 22. august 2019, klokken 09:53

Jeg skulle ønske produsentene ble enige om hvordan man måler CdA (f.eks ved 50km/t og 100km/t) –og publiserte tallene- slik at det ble mulig å sammenligne bilene.
Basert på det jeg har lest om aerodynamikk er jeg ikke veldig optimistisk på EQC sine vegne, bare sammenlign den med effektive biler som Tesla Model 3 og Hyundai IONIQ...

CdA er jo en konstant på samme måte som Cd og endres ikke som funksjon av hastighet.

Ellers enig at at alle burde oppgi CdA. Det er den som faktisk har noen betydning.

mathis

Teslabjørn snakker om feilene han opplevde på EQC rundt batteri og lading. Kult å se hvordan Mercedes har håndtert hele greien. :)
https://www.youtube.com/watch?v=ooZlRVJjFNc&fbclid=IwAR1uwVao_L3TiCi7sHwgQMQDE-GYvm8mUCxhUJbNlNQrt-Q74f9tfT6_hYE
x - Citroen Aircross
x - Hyundai Tucson
- Mercedes AMG EQC (27.07.2020)

Strøm Tycoon

Denne hendelsen bekrefter langt på vei at 90% av YouTube-kommentatorer er idioter.

mathis

x - Citroen Aircross
x - Hyundai Tucson
- Mercedes AMG EQC (27.07.2020)

daktari

Ang forbruk; EQC er ikke vesentlig mindre enn X, men litt mindre. Parker man e-tron ved siden av X er de ganske så like utvendig. I-pace ved siden av Model 3 derimot er monster vs dverg. At Tesla derimot pakker komponenter så de får mer innvendig plass er noe annet som man kan ønske de kopierer. Audi også.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA