Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Tester og medieomtaler av EQC

Startet av daktari, søndag 30. desember 2018, klokken 23:04

« forrige - neste »

Trond.m

Sitat fra: gigafactory på søndag 18. august 2019, klokken 13:01
Nevnte nå at han hadde 18,3 kWh/100 km så langt på rekkeviddetesten i 90 km/t.
Hvis det er et reellt forbruk (hverken medvind eller nedoverbakke), så er det ekstemt bra. Det gir jo en reell rekkevidde på over 400 km  :+1:

mathis

Sitat fra: gigafactory på søndag 18. august 2019, klokken 13:01
Ser TB har lagt ut en film om lysene, de er vel godt testet fra før, men så veldig bra ut.

Nevnte nå at han hadde 18,3 kWh/100 km så langt på rekkeviddetesten i 90 km/t. At den var like stille på sommerdekk som e-tron på (piggfrie) vinterdekk under lydtesten, og at han generelt likte den bedre enn i-pace og e-tron.

Flott med flere premiummerker på elbilmarkedet  :+1:

Jeg har lagt ut den filmen her inne i en annen tråd
x - Citroen Aircross
x - Hyundai Tucson
- Mercedes AMG EQC (27.07.2020)

gigafactory

Det ble visstnok litt.. problemer under rekkeviddetesten. Under 40% SoC så stupte rekkevidden raskere og raskere. Under 25% "rant" bare rekkevidden bort og testen måtte avbrytes. Et eller annet feil med bilen, håper han får lånt en annen en.

Trond.m

#78
Huff, høres ikke bra ut. Håper ikke det er en feil som gir forsinkelser for oss som venter på de første bilene som skal leveres i år. Hvordan er det forresten MB oppgir forbruk ? Inkluderer de ikke ladetap, så det reelle forbruket faktisk er lavere enn det som vises i bilen ?

Øyvind.h

Veldig synd testen ble ødelagt av feil på bilen, for forbruksrapportene har vært variable. Men samtidig bra det skjedde i en såpass høyprofilert og synlig situasjon. Tipper Mercedes allerede er informert. Er de frempå har de kjørt fjerndiagnose av bilen. Om dette er sw feil i alle biler blir det fort forsinkelse ja, men en skulle jo tro denne typen feil var luket ut for lengst. Når de fikk ladet noe sånt som 60kWh fra 6% til 100% sier det seg selv at noe er riv ruskende galt mtp at batteriet er snaut 86kWh og netto 80kWh.

Jeg orker ikke se videoene fra ende til ende, men han oppsummeres vel fordeler og ulemper i en egen video tilslutt?
Foreløpig virker han rimelig ekstatisk over komfort, lys, lydnivå etc. Tydeligvis bedre enn det andre tyske alternativet på en god del. Ikke uventet fra Mercedes, men fortsatt imponerende.
Ser han som satt på til Bergen opplevde bilen som lik på komfort som en bil med luftunderstell på begge aksler, så coil foran virker tydeligvis ikke som noen ulempe for komforten.

Jeg håper han er tilfreds med regenerering og pedalrespons også. Og at det negative som bør dytte folk i retning av andre biler er at bagasjerommet er litt mindre enn eksempelvis Etron og at Etron har høyere ladehastighet og toppfart. Benplass bak er nok bedre i Etron også for de som skal kjøre mye på voksne folk.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

mathis

For de av dere som ikke er aktiv på tryneboken kan jeg legge ut listen til Thomas (bergenseren som Øyvind.h refererer til).Du kan ikke vise dette vedlegget.
x - Citroen Aircross
x - Hyundai Tucson
- Mercedes AMG EQC (27.07.2020)

boppus

#81
Sitat fra: mathis på mandag 19. august 2019, klokken 12:44
For de av dere som ikke er aktiv på tryneboken kan jeg legge ut listen til Thomas (bergenseren som Øyvind.h refererer til).

Takk!

Mercedes-Benz EQE SUV, 2023
Mercedes-Benz EQC 400, 2020
Tesla Model S 75D, 2018
Tesla Model S 85D, 2015

Øyvind.h

Nå ble ikke testen gjennomført pga feil på batteriet (ref 6%-100% bare var 58kWh, men 184Wh/km virker jo relativt greit? Den andre tyskeren la seg på 225Wh/km i samme test.

Tilsvarer rekkevidde på ca 434km for EQC. Synes det er helt brukbart? Gitt at ikke forbruksindikatoren også er fullstendig på bærtur da.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Trond.m

Det er ikke godt å vite hva slags forbruk man kan forvente og om det målte forbruket i 90 km/t er representativt for forbruket på landeveiskjøring i Norge i sommerhalvåret.

I den norske brosjyren står det:

Forbruk blandet: WLTP 22,2-25,0 kW/100 km
Rekkevidde blandet: WLTP 374-417 km

Kombinasjonen av forbruk og rekkevidde gir 92 kWh, så det er jo ikke logisk med mindre forbruket inkluderer ladetap.

Tysk nettside har oppgitt forbruk 20,8-19,7 NEDC. Uansett er det høyere enn det «Teslabjørn» har kommet til, men la oss håpe forbruket som er målt i testen stemmer 👍




boppus

Sitat fra: Øyvind.h på mandag 19. august 2019, klokken 14:50
Nå ble ikke testen gjennomført pga feil på batteriet (ref 6%-100% bare var 58kWh, men 184Wh/km virker jo relativt greit? Den andre tyskeren la seg på 225Wh/km i samme test.

Tilsvarer rekkevidde på ca 434km for EQC. Synes det er helt brukbart? Gitt at ikke forbruksindikatoren også er fullstendig på bærtur da.

Forbruk og rekkevidde virker fullstendig greit. Det som eventuelt hindrer meg fra å bytte fra Tesla er mulighetene for enkel lading på langtur. Vi med Tesla er jo voldsomt godt vant her. Har ennå ikke sett GUI/UX eksempler - hverken på e-tron eller EQC - på hvordan bilen sier i fra at det må lades for å nå frem, og hvor? Blir f.eks. kartet fortløpende oppdatert med nye ladepunkter, informasjon om kapasitet, etc.? Om dette blir "komplisert" blir det veldig elbil.

Mercedes-Benz EQE SUV, 2023
Mercedes-Benz EQC 400, 2020
Tesla Model S 75D, 2018
Tesla Model S 85D, 2015

Øyvind.h

#85
Infotainment ligger et godt stykke bak Tesla synes jeg. Det gjelder også div EV funksjoner. Jeg har brukt litt tid bak rattet i utstillingslokale og fikk samlet sett et positivt inntrykk.
EQC har riktignok Ionity laderne ferdig lagt inn og du kan starte dem fra bilen, men det er ikke like bra og enkelt som i Tesla.
Enkelte andre funksjoner er dog foran.

Mtp enkelhet, ladekø osv vil det være et steg tilbake, spesielt utenfor Norge. Samtidig er det jo en del utbygging av raske CCS ladere på gang hos en rekke aktører. Jeg tror derfor det blir brukbart neste sommer i Norge for de av oss som tåler litt mindre sømløs lading. Kona er dog ikke helt overbevist etter en del opplevelser med Leaf.

Jeg tenker man bytter fordi man vil prøve noe nytt, savner bedre lys, støydemping, 360 kamera og flere setevalg osv.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

mathis

Teslabjørn tester støynivået i EQC:
https://www.youtube.com/watch?v=13mNkRtdK84&feature=youtu.be&fbclid=IwAR1wk_5A3q9LGc8YEFNiGDYTztSrpP3cLyvKYqZe_brU5Ceg1xVPhfExetg

Jeg liker det jeg hører her. Komfor-nivået til EQC virker rett og slett til å være ekstremt høyt. At bilen gir en følelse av å kjøre på nylagt asfalt til enhver tid er musikk i mine ører. :)
x - Citroen Aircross
x - Hyundai Tucson
- Mercedes AMG EQC (27.07.2020)

daktari

Nå ble e-tron testet med Hakka R3, og de er i mine ører ikke spesielt stille, de har en during/romling som hørtes godt i Teslaen. På I-pace hadde jeg CVC6, og den bilen var nærmest uten hjulstøy på vinteren. E-tron prøvekjørt på vinteren bråkte mer enn min I-pace (kjørte til og fra butikken i I-pace), og den hadde Hakka R3.

Da jeg kjørte EQC i sommer opplevde jeg den som komfy men litt fastere i fjæring enn e-tron i Comfort setting. (Adaptive dempere). E-tron har lengre fjæringsvei og Litt mindre dekkstøy også, men jeg har akustikkvinduer. Vi kjørte bilene rett etter hverandre. Jeg har også individual contour seter som kanskje er mykere enn de TB testet og EQC sine.

EQC er topp, men e-tron er hakket bedre på komfort med forbeholdene over.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

boppus

#88
Sitat fra: Øyvind.h på mandag 19. august 2019, klokken 16:36
Jeg tenker man bytter fordi man vil prøve noe nytt, savner bedre lys, støydemping, 360 kamera og flere setevalg osv.

Åh, det er da plenty av grunner utover disse, ikke minst en organisasjon som tar telefonen. Jeg får fortsatt langt bedre service i en skobutikk enn hos Tesla, dessverre.

Mercedes-Benz EQE SUV, 2023
Mercedes-Benz EQC 400, 2020
Tesla Model S 75D, 2018
Tesla Model S 85D, 2015

Øyvind.h

Sitat fra: boppus på mandag 19. august 2019, klokken 18:22
Sitat fra: Øyvind.h på mandag 19. august 2019, klokken 16:36
Jeg tenker man bytter fordi man vil prøve noe nytt, savner bedre lys, støydemping, 360 kamera og flere setevalg osv.

Åh, det er da plenty av grunner utover disse, ikke minst en organisasjon som tar telefonen. Jeg får fortsatt langt bedre service i en skobutikk enn hos Tesla, dessverre.
Absolutt. For min del blir dog service mer klønete og antatt omtrent like ofte. Det skyldes forhandlerens beliggenheten og at begge har årlig serviceintervall.
Det raser inn med feilrapporter på Etron også, og jeg forventer ikke at eqc er helt feilfri gitt splitter ny modell med ny drivlinje. Bedre å bli positivt overrasket :)
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA