Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Tester og medieomtaler av EQC

Startet av daktari, søndag 30. desember 2018, klokken 23:04

« forrige - neste »

chargedup

Jeg har lagt merke til at TB noen få ganger bommer på funksjoner/utstyr (han har ikke fått grundig nok opplæring/innføring i ekstrautstyr osv før video publiseres) der journalister er noe bedre (ettersom de helt sikkert spør selgere før/under/etter testen) og ikke publiserer med en gang. Journalister har ofte bedre bildekvalitet/klipping/busjett osv, så som fryd for øyet er disse å foretrekke ovenfor TB.
TB er veldig flink på sammenligning av forbruk/rekkevidde der han feks kjører 90km/t i snitt for å se forbruk (årstid og temperatur ikke alltid likt, men dette sier han også i video), tester også ofte flere biler (feks Model X vs I-pace vs E-tron) ettersom han har et stort nettverk som kjører samtidig på samme tur/hastighet. TB har kjørt elbil i mange år/km og kan direkte sammenligne med sine egne erfaringer fra Tesla og andre elbiler, i forhold til en journalist som ikke eier elbil og dermed har begrenset sammenligningsgrunnlag. Noen av meningene hans kan man alltid krangle om er subjektive eller objektive, men at han er grundig mtp elbilspesifikke parametere kan ingen si noe imot.

Sagt på en annen måte (min mening): dersom man er interessert i rekkevidde/forbruk/sammenligning med andre elbiler/elbilspesifikke funksjoner er TB sine videoer relativt overlegne. På interiør/kjøreglede/komfort/funksjoner er ofte journalistene bedre.Dersom jeg er interessert i bilen ser jeg både videoer fra TB og leser tester/ser video av andre journalister. Dersom jeg er ekstremt interessert i bilen går jeg også inn på elbilforumet ;)
EQE 43AMG
Solgt: i3 (60Ah)-I-pace S-EQC-Model 3 LR-Ampera-Model Y-I-pace FE

mathis

@chargedup Jeg er enig i det. Trodde han skulle vite mer om bilen før han begynte å kjøre. Så det var flere ting han oppdaget underveis. Kjøremodus ++ Samtidig blir det jo litt mer ekte når det kommer til førstegangsinntrykk. Hittil har han bare gjort meg enda mer sikker på at jeg har gjort riktig valg når det gjelder bil.
x - Citroen Aircross
x - Hyundai Tucson
- Mercedes AMG EQC (27.07.2020)

Trond.m

Fint om noen kan poste highlights (om det er noen) fra kjøreturene til Tesla Bjørn. Forsøkte å se på litt fra Bergen til Oslo, men hoppet av da han begynte å snakke om at hadde dårlig mage. Det ligger veldig langt fra mitt interesse-område  8)

chargedup

Sitat fra: TM på lørdag 17. august 2019, klokken 10:01
Fint om noen kan poste highlights (om det er noen) fra kjøreturene til Tesla Bjørn. Forsøkte å se på litt fra Bergen til Oslo, men hoppet av da han begynte å snakke om at hadde dårlig mage. Det ligger veldig langt fra mitt interesse-område  8)
Anbefaler å vente til han legger ut videoer senere. Ettersom han skal ha bilen en stund kommer det flere kortere og mer spesifikke videoer etterhvert. De x antall timene med livestreaming er for spesielt interesserte, selv om han ofte surrer seg inn i matprat i vanlige videoer også ;D
EQE 43AMG
Solgt: i3 (60Ah)-I-pace S-EQC-Model 3 LR-Ampera-Model Y-I-pace FE

mathis

Sitat fra: TM på lørdag 17. august 2019, klokken 10:01
Fint om noen kan poste highlights (om det er noen) fra kjøreturene til Tesla Bjørn. Forsøkte å se på litt fra Bergen til Oslo, men hoppet av da han begynte å snakke om at hadde dårlig mage. Det ligger veldig langt fra mitt interesse-område  8)

Ja han fjaser om mye uinteressant og mange vil nok føle at det er for lite fokus på bilen. Samtidig er det nok vanskelig å kun ha fokus på bil når du live-streamer 16timer+. Noe må jo mannen prate om.

Har prøvd å ignorere tompratet og heller fange opp det lille han sier om bilen. Det har vært mye snakk om ladingen til bilen. Virker som det er noe problemer med den bilen han har fått utlevert. Jeg spurte han om rekkevidde sett opp mot det offisielle fra Mercedes. Der påstod han at med de riktige forhold så ville faktisk det være oppnåelig å legge bak deg 400km på en 100% ladet bil.

Videre skryter han av bilstereoen, lydisoleringen i bilen og han var nærmest i ekstase når han så navigasjonssystemet til EQC. For å sitere "why doesnt Tesla have this? oh my god!". Det var spesielt AR som fasinerte mannen. I første fase av kjøringen fikk han også med seg en 2-sjåfør. Thomas fra Bergen. En mann som er glad i Mercedes. Thomas var veldig fornøyd med komfor-nivået på kjøringen til bilen. Forøvrig var Bjørn også det, men for han var det nesten for komfortabelt.

Teslabjørn mente bilen var "treig". At det handlet mer om komfor kontra sport. Etter en stund med kjøring fant de ut at det var noe som het sport-modus. Allikevel driver han å sammenligner med Tesla og hvor raskere den er. Greit nok, men jeg stusser litt på hvordan ikke 400+ hestekrefter ikke skulle gi nok kraft til at det imponerer. Kommer vel helt an på hva en sammenligner det med. Med mine 177 vil nok det for meg være et enormt steg opp.

Noen spurte han hvilke EV SUV han ville valgt. EQC ladet for treigt og at den var låst til 180kmt gjorde at han falt ned på eTron. Han om det. Da spør jeg: Hvor ofte kjører man fortere enn 180? Og hvor ofte er man på langkjøring hvor ladehastighet faktisk betyr noe? Etter å ha sett et par timer med streaming er jeg blitt enda mer overbevist om at EQC er riktig bil for min del. :) Nå gleder jeg meg enda mer til bilen står på tunet!
x - Citroen Aircross
x - Hyundai Tucson
- Mercedes AMG EQC (27.07.2020)

Trond.m

At den er litt tregere enn Tesla er bare en fordel etter min vurdering. Ladehastighet kan betyr litt, men ser ikke for meg at jeg kommer til å bruke så mye lenger tid på lading enn om jeg hadde e-tron. Men det er vel ingen som betviler at e-tron er en mer optimal EL-SUV, for EQC er da faktisk ingen fullverdig SUV med bakkeklaring på maks 130 mm. Er likevel fornøyd med valget, og om et par uker skal den vel etter planen gå i produksjon  :)

Øyvind.h

Han må gjerne konkludere med at en annen bil foretrekkes over eqc, så lenge han forklarer hvorfor.
Om det kun er toppfart over 180 og raskere ladehastighet som drar han over til Etron virker eqc riktig for meg av de to.
Over 180 er jeg aldri, og ladehastigheten i eqc matcher min x90d ganske bra. Den holder fint i dag. Bjørn som kjører MYE land og strand rundt hele døgnet er nok veldig opptatt av effektiv lading, og med mange europaturer er også 180+ en fordel/et ønske.

Det jeg er spent på er om eqc er like traust å kjøre som Etron. Er den det blir det kansellering, men tester så lagt tyder på at den ikke har de manglene Etron har på kjørefølelse.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Counterpointer

Sitat fra: Øyvind.h på lørdag 17. august 2019, klokken 15:29
Det jeg er spent på er om eqc er like traust å kjøre som Etron. Er den det blir det kansellering, men tester så lagt tyder på at den ikke har de manglene Etron har på kjørefølelse.
Vet ikke helt hva du legger i traust. Men jeg gikk rett fra EQC til E-Tron med en kjøretur i min egen preformance Model 3 i mellom butikkene.

Jeg vil si EQC er mer traust enn E-Tron. Den oppleves som sikker og myk og ikke spesielt sportslig. Jeg kjørte 1886 utgaven i sport/dynamic mot en fast track E-tron.
Jeg deler fullt ut Bjørn sin vurdering at bilen ikke gir inntrykk av å ha 400 hk på samme måte som I-Pace. For å bringe inn enda en konkurent.

Trond.m

Det er helt greit for meg at EQC er en sinke i forhold til Model 3 P, men for de fleste betyr komfort, trygge kjøreegenskaper og kvalitetsfølelse så mye mer. Skulle jeg ha noe mer sportslig ville jeg heller valgt Taycan, men da snakker vi om et kjøretøy i en helt annen klasse. Mercedes kunder forventer komfort, og alle tester (ink. mine egne) indikerer at EQC leverer på det.

Counterpointer

Sitat fra: TM på lørdag 17. august 2019, klokken 17:14
Det er helt greit for meg at EQC er en sinke i forhold til Model 3 P,
Det er en selvfølge at den ikke er på nivå med 3 P, den er på høyde med Taycan som du nevner (turbo modellen er nok litt hvassere igjen, men da snakker vi en mill i prisforskjell......)
EQC er også litt tammere enn E-tron og en sinke i forhold til I-Pace som begge er temmelig likt motorisert. Dette har nok med oppsettet.

Du har selvfølgelig rett i at de fleste som velger EQC ikke fokuserer primært på sportslighet. Kommer sikkert noe annet fra Mercedes etterhvert som tilfredsstiller slike krav.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Øyvind.h

M3 performance er noe helt annet og i en annen klasse en eqc. Du velger M3 perf for å kjøre aktivt og hardt. Eqc er komfort og i en helt annen liga enn Model 3.

Det jeg mente med traust var at det å kjøre Etron føltes som å kjøre fossilbil. Pluss helt kaos regenerering som var alt for svak.

EQC har mye bedre regen, kan kjøres med en pedal og er således mer etter min smak.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

daktari

Opplevde EQC som mellomting mellom sportslige I-pace og sedate, komfortable e-tron. "The regen is strong with this EQC".
Mer komfort enn I-pace men ikke like kvikk, mer sportslig enn e-tron altså men ikke like komfortabel.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Øyvind.h

#72
Høres perfekt ut. Journalister har nevnt bedre støydemping i eqc samt enpedal kjøring. Aks ser jeg er helt ok og omtrent lik som Etron og Model X. Skulle gjerne hatt den på lave 4 sek, men ser i det minste at lysene er eksepsjonelt gode. Til 730 med alt fra matrix lys til masserende ventilerte seter føles det som et bra kjøp. Og det er en god følelse.

Testene jeg har sett av selvkjøring virker også brukbart. På linje med AP1. Ikke spesielt avansert, men stødig og komfortabelt. Bra nok.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Egil Fonn

Kikket litt på live streamen nå. Den lader meget bra synes jeg.
50% =95Kw
60% =90kw
70% =83kw
80% = 66kw
86% = 56kw siste jeg fikk med før han fjernet kamera fra lade displayet.
BMW IX 40 fra sept.2022
Mercedes EQC fra 31.03.20
Jaguar I-Pace HSE 2019 ( Solgt 24.04.20)
BMW i3 94ah Rex 2017 (solgt 31.07.20)
BMW i3 94ah 2017 fra 02.02.17(solgt 31.05.19)
Tesla P85+ 2014(solgt 24.10.16)
Mercedes B Electric Art 2015 (solgt 01.2018)

gigafactory

Ser TB har lagt ut en film om lysene, de er vel godt testet fra før, men så veldig bra ut.

Nevnte nå at han hadde 18,3 kWh/100 km så langt på rekkeviddetesten i 90 km/t. At den var like stille på sommerdekk som e-tron på (piggfrie) vinterdekk under lydtesten, og at han generelt likte den bedre enn i-pace og e-tron.

Flott med flere premiummerker på elbilmarkedet  :+1:

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA