Skrevet av Emne: Tester og medieomtaler av EQC  (Lest 4138 ganger)

1000kwh

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1072
    • Vis profil
Sv: Tester og medieomtaler av EQC
« Svar #30 på: Onsdag 15. Mai 2019, klokken 10:02 »
Ser det ikke står hvor mange cm bakkeklaringen er, men at den er 4cm mindre enn GLC...men GLC har bakkeklaring på 18-23 cm pga luftfjæring, som EQC ikke har. Betyr det at det er 4cm mindre enn 18?
Ja.
I så fall er det jo mer enn stasjonsvogn (noe som er helt kurrant det forsåvidt) og ikke en SUV. Man forventer jo å kunne forsere litt terreng med en "SUV", feks en humpete hyttevei.

Øyvind.h

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 10384
    • Vis profil
Sv: Tester og medieomtaler av EQC
« Svar #31 på: Onsdag 15. Mai 2019, klokken 10:06 »
Tesla Model X 90D
Model Y Performance bestilling
Mercedes EQC reservasjon
Audi E-tron reservasjon  - kansellert
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

TM

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 4537
    • Vis profil
Sv: Tester og medieomtaler av EQC
« Svar #32 på: Onsdag 15. Mai 2019, klokken 13:45 »
Hvor står det 4 cm mindre enn EQC ?

chargedup

  • Full Member
  • ***
  • Innlegg: 144
    • Vis profil
Sv: Tester og medieomtaler av EQC
« Svar #33 på: Onsdag 15. Mai 2019, klokken 14:12 »
Jeg spurte selger om bakkeklaring. Han sjekket det opp i katalogene sine og sa at det var 97mm. Mercedes oppgir alltid høyde med fullastet bil og laveste punkt sa han. Han sa også at det var på høyde med A klasse, GLC var rundt 30-40mm høyere med luftfjæring.
Jeg vet at man skal ta alt selgere sier med en klype salt, spesielt dersom selger aldri har solgt elbil før på elbilspørsmål, men velger til nå å stole på at 97mm stemmer ved fullastet bil.
Model 3 2019
BMW i3 - Solgt
Jaguar I-pace - Solgt
EQ C, Polestar, Model Y osv - forhåndsreservert

ToWalkOrDrive

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 676
    • Vis profil
Sv: Tester og medieomtaler av EQC
« Svar #34 på: Onsdag 15. Mai 2019, klokken 15:23 »

TM

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 4537
    • Vis profil
Sv: Tester og medieomtaler av EQC
« Svar #35 på: Onsdag 15. Mai 2019, klokken 15:55 »
97 mm i følge tysk prisliste ved full last.

Vw e up

  • Jr. Member
  • **
  • Innlegg: 21
    • Vis profil
Sv: Tester og medieomtaler av EQC
« Svar #36 på: Onsdag 15. Mai 2019, klokken 19:59 »
E - on Google Play
VIEW   
Elbilforum.no
View RSS feedVisit our Twitter pageVisit our Facebook page
Elbilforum.no driftes av Norsk elbilforening.
Hallo Vw e up
www.elbil.no
www.elbilwiki.no
Nyeste innlegg
Vis nye svar på dine innlegg.
Onsdag 15. Mai 2019, klokken 19:58
 
Hovedside
Hjelp
Søk
Profil
Mine meldinger
Medlemmer
Logg ut
Elbilforum.no » Bilmerker » Mercedes/ EQ » EQ » EQC - Endelig en Tesla-killer?
« forrige neste »
SVAR
VARSLING
MARKER SOM ULEST
TIPS EN VENN
SKRIV UT
Sider: 1 [2]   Til bunnen
Skrevet av Emne: EQC - Endelig en Tesla-killer?  (Lest 874 ganger)
Bjoris
Gold Member
******
Innlegg: 3590
Vis profil  Elbil bloggen  Personlig melding (utlogget)

Sv: EQC - Endelig en Tesla-killer?
« Svar #15 på: Tirsdag 07. Mai 2019, klokken 15:25 »
Sitat
Sitat fra: My2cents på Tirsdag 07. Mai 2019, klokken 13:14
Vår familie (2 voksne og 2 ungdommer) hadde egentlig bestemt seg for E-Tron, men den ble frafalt fordi;

1) Den så veldig stor ut utvendig men var ikke større enn en Golf innvendig
2) For lite bagasjerom
3) Altfor dyr med tilleggsutstyret vi ville ha med

Hadde tenkt på EQC også faktisk men den kom(mer) for seint ut. Model X utgikk da den ikke kunne ha takboks (Thule bl.a. anbefaler ikke "likkista" på hengeren da dette gjør at deformasjons sonens karakteristikker bak endres for mye ved en evenutell påkjørsel bakfra) og også var for dyr. Så vi endte opp med en Model 3 Long Range firehjulstrekker som vi fikk i Mars. For vår familie er denne perfekt og kjørte med takboks fra Stavanger til Geilo uten problemer og med veldig lavt forbruk. Pluss i boka for at den er mange hundre tusen billigere enn alternativene som gjaldt den gang (og enda) og at det var uproblematisk med at all den vinterbagasjen vi skulle ha med gikk glatt inn i trunk og frunk. Og så er typegodkjenning for hengerfeste på plass i Europa så da kommer det også ettermontert om litt. Synes forøvrig det er kanonbra at flere leverandører kommer på markedet nå med sine alternativer - da blir det mindre eksos i gatene rundt omkring ihvertfall :-) Håper bare at de klarer å gå all in!

Ikke for å være spydig og ikke har jeg sett E-Tron heller, men du valgt altså TM3 fordi bagasjerommet på E-Tron var for lite, blant andre ting, ser den med pris. Jeg sliter der selv, har specet den med lite utstyr og skal prøve den i morgen, men ser jo at det blir vanskelig å bestille den med så lite utstyr. Er isåflall avhengig av at det er innertier bil for oss som vi beholder lenge.
Rapporter til moderator    Loggført
I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL
Bjoris
Gold Member
******
Innlegg: 3590
Vis profil  Elbil bloggen  Personlig melding (utlogget)

Sv: EQC - Endelig en Tesla-killer?
« Svar #16 på: Tirsdag 07. Mai 2019, klokken 15:27 »
Sitat
Sitat fra: OhmPaPa på Tirsdag 07. Mai 2019, klokken 12:11
Siden du har slik en clickbait-overskrift...

Sitat fra: Bjoris på Mandag 06. Mai 2019, klokken 21:31
EQC - Endelig en Tesla-killer?

Hvis du med Tesla-killer mener en bil som selger i bøtter og spann så Tesla ikke får solgt sine biler?

Nei. EQC må slåss om de samme batteriene som alle andre enn Tesla allerede slåss om. Så Tesla kommer til å selge mange flere biler av den enkle grunn at de vil ha biler å selge. Mens EQC sin produksjon vil stå batterifast.


Hvis du med Tesla-killer mener en bil som teknisk sett er bedre enn Tesla?

Nei. EQC er en bil som er laget i all hast under tvang og bærer preg av å være en fossilbil som noen har dyttet batteripakke inni. Og ikke noe som er laget fra grunnen av. Isolert sett er det en praktisk bil som mange kan ha stor glede av. Men den bærer desverre preg av å være en nødløsning for å tekkes våre utslippsregler.


Hvis du med Tesla-killer mener en bil som folk heller vil ha?

Tja. Som gammel MB-eier skjønner jeg at en del er merke-lojale. Og at den stjerna på rattet gir en god og velkjent følelse av status og soliditet. MB er kjent for å lage konservative biler som bruker velkjente løsninger og ikke er først ute med det nye. Og slik sett passer EQC godt inn.
Men er man interessert i det som er nytt, spennende og moderne er Tesla et mere naturlig valg.


TL;DR: Det er kjempebra at MB kommer med EQC og jeg håper de selger i bøtter og spann! Men bilen er ingen Tesla-killer.

På hvilken måte mener du dette er en hastverksbil? Den har jo ikke ille spec ifht pris slik jeg ser det. Jo Y har kanskje bedre spec/pris, men hadde du akseptert en MB/AUDI med det støynivået 3 har f.eks? Det ER enn annen kvalitet Tesla levere ut
Rapporter til moderator    Loggført
I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL
My2cents
Full Member
***
Innlegg: 215
Vis profil  Personlig melding (utlogget)

Sv: EQC - Endelig en Tesla-killer?
« Svar #17 på: Tirsdag 07. Mai 2019, klokken 16:37 »
Sitat
Sitat fra: Bjoris på Tirsdag 07. Mai 2019, klokken 15:25
Ikke for å være spydig og ikke har jeg sett E-Tron heller, men du valgt altså TM3 fordi bagasjerommet på E-Tron var for lite, blant andre ting, ser den med pris.

Opplevd innvendig plass og pris - det stemmer :-)
Rapporter til moderator    Loggført
03/2019 Tesla Model 3 LR AWD
11/2015 eGolf Hvit u/VP
Disqusor
Full Member
***
Innlegg: 216
Vis profil  E-post  Personlig melding (innlogget)

Sv: EQC - Endelig en Tesla-killer?
« Svar #18 på: I dag kl. 19:45 »
Sitat
Faktum er er alt yder på at hele bilen er basert på bensineren ! Kardang midtkanal, halllo, 7,4 kwt ombordlader blir rett og slett rimelig ynkelig ! Hele fronten er stappfull av en gigantisk elmotor...give me a break, ingen frunk ?
Rapporter til moderator    Loggført
Øyvind.h
Gold Member
******
Innlegg: 10339
Vis profil  Personlig melding (innlogget)

Sv: EQC - Endelig en Tesla-killer?
« Svar #19 på: I dag kl. 19:52 »
Sitat
Sitat fra: Disqusor på I dag kl. 19:45
Faktum er er alt yder på at hele bilen er basert på bensineren ! Kardang midtkanal, halllo, 7,4 kwt ombordlader blir rett og slett rimelig ynkelig ! Hele fronten er stappfull av en gigantisk elmotor...give me a break, ingen frunk ?
Hva synes du om matrix-lysene, masserende seter, 360 view opplegget, visker på ryggekamera, elektrisk hengerfeste, støydemping, head-up og de andre løsningene som Mercedes byr på? Viktigere med frunk? Bare ett merke som leverer frunk med brukbar størrelse, men det merket mangler ganske mye utstyr som mange ønsker seg.
Rapporter til moderator    Loggført
Tesla Model X 90D
Model Y Performance bestilling
Mercedes EQC reservasjon
Audi E-tron reservasjon  - kansellert
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013
Vw e up
Jr. Member
**
Innlegg: 19
Vis profil  Personlig melding (innlogget)

Sv: EQC - Endelig en Tesla-killer?
« Svar #20 på: I dag kl. 19:57 »
SitatRedigerSlett
Hei. Noen som vet om det er varme i rattet. Kopierer en artikkel fra bil24.no hvor det beskriver forvaring.
Forvarming klimaanlegg:
Her er det snakk om å oppvarme bilens interiør ‒ ratt, bakrute og førersetet eller alle setene før du starter – må fungere perfekt. For å gjøre rekkevidden så lang som mulig, anbefales det å lade bilen på en ladestasjon, slik at energien som trengs for klimaanlegget kommer fra strømnettet, og ikke fra batteriet.

Øyvind.h

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 10384
    • Vis profil
Sv: Tester og medieomtaler av EQC
« Svar #37 på: Onsdag 15. Mai 2019, klokken 20:39 »
Så igjennom denne nå. Ikke helt ferdig, men ser at restkapasitet på destinasjon er på plass klart og tydelig i navi. Bra pluss. Han påpeker også at regenerering er sterk ved å gå av pedalen (når i D--) så den kan kjøres i all hovedsak med en pedal. Liker også at han pirker i litt ved bilen. Må si jeg gleder meg til Bjørn får testet den også så jeg ser om han finner mer å pirke i. Kanskje spesielt kjørefølelsen og mulighet for å låse regen fast til et brukbart nivå.

Morsomt med AR over frontkamera som viser deg veien du skal kjøre.

https://www.youtube.com/watch?v=JYUEDCT4oQM
« Siste redigering: Onsdag 15. Mai 2019, klokken 20:42 av Øyvind.h »
Tesla Model X 90D
Model Y Performance bestilling
Mercedes EQC reservasjon
Audi E-tron reservasjon  - kansellert
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

4Matic Fanatic

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 703
  • Det beste er ofte det enkleste.
    • Vis profil
    • Home, sweet home...
Sv: Tester og medieomtaler av EQC
« Svar #38 på: Onsdag 15. Mai 2019, klokken 23:22 »
Klipp fra Autogefûhl - synes navigasjonen med overlay på kamera virkelig viser nye muligheter:
https://youtu.be/luejHKgOSX8?t=2757
mvh, Arne :)

2019 Jaguar I-Pace  |  2015 VW e-Golf   |  2000 Mercedes-Benz E320T 4Matic

Electric cars in Norway

  • Full Member
  • ***
  • Innlegg: 148
  • Helt elektrisk👍
    • Vis profil
    • Min YouTube kanal
Sv: Tester og medieomtaler av EQC
« Svar #39 på: Lørdag 18. Mai 2019, klokken 08:30 »
Meget interessant om EQC på DN Motor. 21 timer gammel nyhet fra 17.mai. Veldig fin bil som gjør det bra i tester :+1: :+1:

Kopi av litt av  artikkel under med video test :+1:

Mercedes' nye toppsjef om elbiler: – Tror markedet vil snu omtrent nå

Men påtroppende toppsjef i Mercedes, Ola Källenius, tror det tar 20 år før alle bilene han lager er nullutslippsbiler.
Publisert: 17.05.19 — 11.39 

Lang leveringstid
Selv om det fyker en rekke elektriske Mercedes EQC rundt i området mellom Hønefoss og Oslo i disse dager, vil det ta tid før bilen blir et vanlig syn i norsk trafikk.

Ifølge den norske Mercedes-sjefen Kjetil Myhre har omkring 2300 nordmenn reservert bilen, og en rekke av dem har allerede skrevet kontrakt på bilen. Likevel er ikke mer enn noen hundre biler klare for norske veier i år.

– Dette skal bli et stort marked for oss. Jeg har hørt fra Kjetil at interessen har vært veldig stor mot denne lanseringen, sier Källenius, som likevel ikke tør love full produksjon før i 2020.

https://www.dn.no/motor/elbil/daimler-ag/mercedes-benz/mercedes-nye-toppsjef-om-elbiler-tror-markedet-vil-snu-omtrent-na/2-1-603220
« Siste redigering: Lørdag 18. Mai 2019, klokken 08:41 av Electric cars in Norway »

magnetic

  • Full Member
  • ***
  • Innlegg: 169
    • Vis profil

Øyvind.h

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 10384
    • Vis profil
Sv: Tester og medieomtaler av EQC
« Svar #41 på: I går kl. 22:36 »
Fin test. Omtales som den klart mest stillegående av alle med solid lyddemping også av motorene.

Liker også at den tilbyr enpedals kjøring, seilemodus og automodus direkte fra rattet. Veldig lovende!
Tesla Model X 90D
Model Y Performance bestilling
Mercedes EQC reservasjon
Audi E-tron reservasjon  - kansellert
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

4Matic Fanatic

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 703
  • Det beste er ofte det enkleste.
    • Vis profil
    • Home, sweet home...
Sv: Tester og medieomtaler av EQC
« Svar #42 på: I går kl. 23:24 »
Lurer på hvilke biler de der gutta faktisk har testet før, virket som HUD var noe de knapt hadde hørt om før?
Det er jo ikke akkurat bleeding edge tech i bilverdenen?
mvh, Arne :)

2019 Jaguar I-Pace  |  2015 VW e-Golf   |  2000 Mercedes-Benz E320T 4Matic

TM

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 4537
    • Vis profil
Sv: Tester og medieomtaler av EQC
« Svar #43 på: I dag kl. 07:08 »
Ja, og at hengerfestet var elektrisk utfellbart var de også i ekstase over. Så man må ta denne med en klype salt. At de skryter av at bilen er ekstremt stillegående er kanskje det viktigste budskapet. Det er det mange som trekker fram, og at den ikke har den klassiske «trikke-lyden» som høres i både i-pace og e-tron. Det lover bra  :)