Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ioniq - 2017-2018 modell- hjelp

Startet av nyogusikker, søndag 30. desember 2018, klokken 20:55

« forrige - neste »

nyogusikker

Vurderer å bytte inn Aurisen min til ioniq, har stramt budsjett og vil helst ha norsk bil.

Siden budsjettet er så som så (helst så nærmest mulig 250 k) så er jeg usikker på om jeg kan få en norsk bil til den prisen?

jeg vet jeg iallfall trenger:
- keyless
- batterievarme/varmepumpe
- setevarme
- cruisecontroll
-autoblendespeil
-blindsonevarsler
- ryggekamera +sensor F/B
- regnsensor
- navi
+ bluetooth, dab + og annet vanlig standard
+ alt annet spennende ;)

Finnes det en måte å se på eks VIN nr om det er import el "norsk" bil, eller andre måter?

Et det noen land som har helt likt utstyr som i Norge?
Hva er forskjellen på 17/18 modell? (utenom fangerfarge)

Andre ting jeg burde tenke på ?

Er min første elbil (om det blir noe) :)

tolapet

#1

Balaklava

Sitat fra: nyogusikker på søndag 30. desember 2018, klokken 20:55

- keyless
- batterievarme/varmepumpe
- setevarme
- cruisecontroll
-autoblendespeil
-blindsonevarsler
- ryggekamera +sensor F/B
- regnsensor
- navi
+ bluetooth, dab + og annet vanlig standard
+ alt annet spennende ;)


De nederlandske bilene tatt inn gjennom Birger N Haug har basic utstyrsnivå pluss varmepumpe. Dvs at de mangler det som er del av "teknikkpakka" i Norge. Ut fra lista di så betyr det setevarme, autoblendespeil og blindsonevarsler. Mangler vel også ryggevarsler foran.

Resten har bilen som standard. Ioniq er veldig godt utstyrt på standardnivå så jeg tror ikke det er mange som opplever at det mangler veldig mye. Varmepumpa er ekstremt effektiv så jeg kan ikke si at savnet etter varme i ratt og sete er veldig stort.
---

Om jeg ikke husker feil så er vel nesten 40% av alle Ioniq som tas inn til landet importbiler. Og det er jo noe eget med helt ny bil med alle garantier osv fra forhandler. Kjøpt av rett og seriøs forhandler kan jeg ikke se at det er noe problem med at bilen ikke er "norsk". Tvert i mot, 50 000,- spart i kjøpsøyeblikket betyr at bilen, når den en gang skal selges, blir av de rimelige ved salg og blir attraktiv i bruktmarkedet.
---
Med budsjettet ditt kan du dra til forhandler og ta ut en splitter ny Ioniq med masse utstyr, noen av de beste garantiene du får på nybil i Norge og ha den hjemme på gårdsplassen før helga.

Jeg vet hva jeg hadde gjort.

Elmo

Sitat fra: Sutalaus på onsdag 02. januar 2019, klokken 09:46
Om jeg ikke husker feil så er vel nesten 40% av alle Ioniq som tas inn til landet importbiler. Og det er jo noe eget med helt ny bil med alle garantier osv fra forhandler. Kjøpt av rett og seriøs forhandler kan jeg ikke se at det er noe problem med at bilen ikke er "norsk". Tvert i mot, 50 000,- spart i kjøpsøyeblikket betyr at bilen, når den en gang skal selges, blir av de rimelige ved salg og blir attraktiv i bruktmarkedet.

16% i følge MrBacardi, men det er vel totalt, så godt mulig "nye" biler tilgjengelig nå er så høyt som du sier
https://elbilforum.no/forum/index.php?topic=5991.msg745779#msg745779
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

Elmo

Sitat fra: snakkesalig på onsdag 02. januar 2019, klokken 20:33
Sitat fra: Sutalaus på onsdag 02. januar 2019, klokken 09:46
ryggevarsler foran

Jeg klarer ikke helt å se for meg hvordan denne virker.  :D

Sensorer i snuta som er aktive når du rygger. Skal melde ifra hvis du legger over for hardt og nærmer deg noe

Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

Zimon

Ioniq sine rygge/parkeringsensorer fungerer så vidt min erfaring sier følgende:
- Når bilen står i revers så vil alle sensorer være aktive, også de foran om bilen har de montert (teknikkpakke på norske biler har de foran, standard konfig har bare de bak).
- Når bilen er i Drive så vil i det minste de foran være aktive om man har aktivert P knappen i midtkonsollet, den med P symbolet ved siden av setene (der hvor man skriv på setevarme, rattvarme etc).

Foran sensorene er som sagt til hjelp ved rygging om man legger over for mye. Jeg har en carport hvor jeg har stativ for ved til høyre for bilens p-plass, når jeg skal rygge ut og ned kort oppkjørsel så må jeg legge over slik at snuta går mot ved stativet og etter ute av carport så får jeg ett plantebedd med litt steiner. Begge ganger så får jeg ofte pipevarsel, som er praktiskt. :)
Hyundai Ioniq EV (utlevert juni 2018)

Bosted - Flateby, Enebakk kommune.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA