Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

120 Ah, pre-heat - erfaring

Startet av Disqusor, søndag 30. desember 2018, klokken 19:05

« forrige - neste »

Disqusor

Ekstremt bra, bråker en del, men i minusgrader sank forbruket til ca 10kwh/100 km (by-kjøring) !!! Forvarming av batteriet ble slått på ca 15 min før kjøring ! Etter ca 5 min kjøring ble ytterligere reduksjon registert ! Når forvarmingen ikke ble aktivisert ble det registrert 50 kwt ved start ! Dokumentert forskjell mao.

Toalmar

Nå har vel ikke pre-heat noen særlig stor effekt når den kun står på 10 minutter før avreise.
Skal man få ned forbruket må batteriet forhåndsvarmes og det får man til kun ved at pre-heat er aktivert 3 timer før avreise.
Mercedes-Benz ECQ AMG 2021 - Levert 13.01.2021

Ferry

Når jeg starter forhåndsvarming et kvarter eller så før jeg skal dra, så trekker det ca 1 kWh fra nettet. Så 3-4 % av totalen på en 94 Ah.

Trond.m

#3
Det høres ut på trådstarter som om man oppnår redusert forbruk ved å forvarme bilen. Det gjør man vel aldri totalt sett, så det er kun noe man gjør for komforten sin skyld, eller for å få lengst mulig rekkevidde eller raskere hurtiglading  (forutsatt at forvarming skjer når bilen er tilkoblet). Forvarming er vel egentlig sløsing med energi / fyring for kråka  ;)

Disqusor

På den forrige 94Ap modellen, ble det avdekket en langt "svakere" effekt. Om det er snakk om ny revidert forbedret software gjenstår å få avklart.

Rosson

Hvilken effekt snakker du om her ? Mener du varmepumpen på 120A er sterkere enn på 94A modellen ?

Som Toalmar sier tror jeg neppe du endrer tempen på batteriet ved å starte klimatisering 15 min før du kjører.
Det du kan se av forskjell er kanskje att du har varm kupe ved avreise, slik at du ikke bruker så mye strøm på varmepumpen når du kjører.

På min 94a lader jeg med litt over 2Kw . Da må jeg sette avreisetid for å få varmet batteriet- slik at bilen har noen timer på å varme batteri, før den bytter over til å varme kupe rett før avreise.
Hvis man har feks 11Kw lader klarer den kanskje begge deler samtidigt, men tviler på at du ser den store forskjellen etter 15min.

Du kan lese av batteri-temp i menyen i bilen, så det er jo lett å sjekke.
BMW i3 2018

Disqusor

Erfarer bare stor forskjell, sjokkerende stor forskjell !

Toalmar

Sitat fra: Disqusor på tirsdag 01. januar 2019, klokken 21:24
Erfarer bare stor forskjell, sjokkerende stor forskjell !
Hva er det så stor forskjell på?
Som du ser i tråden er det flere av oss som ikke skjønner helt hva du prøver å vise til.
Mercedes-Benz ECQ AMG 2021 - Levert 13.01.2021

Disqusor

94 - ca 15 etter preheat
120 - ca 10 etter preheat

Pga ny software, aner ikke.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA