Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Regnestykke elbil kontra bensin - Har jeg glemt noe?

Startet av Rs2-GTi, søndag 30. desember 2018, klokken 17:43

« forrige - neste »

Rs2-GTi

Nytt år, nye muligheter ... til bedre økonomi! Vi kjører stort sett bare rundt byen (Bodø) og har utrolig mye småkjøring. Utenfor byen blir det en 8-10 turer til "gamlingene" i måneden, som bor 2 mil unna, samt en kanskje 4-5 turer til feriestedet, som er 3 mil unna. 3-5 ganger i måneden må jeg til Fauske i jobb (55 km). Med en UP blir det sistnevnte utfordrende på vinter, men det finns hurtiglader der, og i 9/10 tilfeller får jeg turen til å klaffe med NSB. Så - jeg tror i grunn en E-up passer oss veldig bra, vi har prøvekjørt den og Leaf, og liker E-Upen MYE bedre, til tross for mindre plass og mindre rekkevidde. (Vi syntes Leafen er dritstygg rett og slett)

Vi har lav inntekt, så vi har ikke råd til å gå på en kostnadssmell her - vi bytter fordi vi forventer et billigere bilhold. Bilen vi har i dag er en Seat Leon 1.8T 2001, selvfølgelig nedbetalt, om som tidligere serviceleder på VAG, så gjør jeg absolutt alt av vedlikehold selv. Her er tallene jeg legger til grunn, basert på det vi har brukt bilen til det siste året;

Utgifter Seat pr mnd:
Bompenger med rabatt og timesregel: 800 kr
Årsavgift: 235 kr
Forsikring delkasko: 345 kr
Bensin 12.000 km i året, snittforbruk 10l/100km, bensinpris 16 kr: 1600 kr
Avdrag lån: 0 kr
Totalt: 2980 kr

Utgifter E-Up:
Bompenger fritak / halv sats: 0 kr / 400 kr
Årsavgift: 38 kr
Forsikring kasko: 274 kr
Strøm 2kwh forbruk, total strømpris 1 kr kwh, 12000 km: 200 kr
Avdrag lån: 1079 kr
Totalt: 1591 kr / 1991 kr ved halv bomavgift

Reelt sett kjører vi 16.000 km i året pga en og annen lengre jobbreise, men vi har også en Audi Coupe Quattro veteranbil (1989) som er entusiastbil, men som også gjør jobben som nummer to bil ved behov, da den er teknisk tipp topp. Dermed føler jeg vi får litt pose og sekk ved å bytte her.

Så er spørsmålet - er det noe jeg har glemt i regnestykket? Kjøper vi oss elbil og det ender med å koste oss 4000 kr i mnd, så har vi ikke råd.

JanIvar

Du bør regne verdifall også:
Seat Leon: Verdi: 25000
EUp: 190000 ink vinterdekk

Verdifall 5 år:
Seat: 25000, 400 pr mnd
eUp: 100000, 1666 pr mnd



Dette forutsetter da at Seat lever i 5 år, og ikke dyre deler må byttes. Samtidig er det også beregnet et lavt verdifall på eUp.

Jeg hadde tatt elbil, men det er ikke garantert at det blir billigere.



Rs2-GTi

Tanken er 5 år gammel brukt E-up til rundt 100.000 kr. Verdifallet er jo reellt, men så lenge man betaler ned bilen raskere enn den taper seg, så påvirker jo ikke det den månedlige kostnaden.Tanken er å ha E-Upen i et par år, også kanskje gå for den nye Citigo elbilen.

Eller tenker jeg feil her?

turfsurf

Så lenge lånet dekker verdifall har du helt rett. Evt egenkapital må og fordeles på forventet levetid.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Up_&_Away

Har du vurdert ladestasjon (i så fall blir dette også en kostnad - men det er kanskje en kostnad som tvinger seg frem før eller senere).
VW e-Up! nybil fra august 2018

Amatøren

Sitat fra: Up_&_Away på søndag 30. desember 2018, klokken 19:02
.... men det er kanskje en kostnad som tvinger seg frem før eller senere).

Som avskrives på neste elbil også.
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

Øyvind.h

Sitat fra: Amatøren på søndag 30. desember 2018, klokken 19:04
Sitat fra: Up_&_Away på søndag 30. desember 2018, klokken 19:02
.... men det er kanskje en kostnad som tvinger seg frem før eller senere).

Som avskrives på neste elbil også.
Og neste.
Og neste.
Og antakelig neste også :)
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Amatøren

 :+1:

Tenkte på det etter trykk på "Legg til innlegg", men lot det være med "bare neste".

Forøvrig er det ikke ulempe hvis man skal selge bolig at det allerede er elbillader installert.  ;)
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

Rs2-GTi

Har tatt samboeren med på en prøvekjøring i dag av E-Upen til en kompis. Vi syntes begge det er en likanes bil, selv om rekkevidden er helt i smertegrenseland. Driver bare å ser på alternativer på frakt, og blir totalpakken innafor, så starter vi nyåret med å spare 1500 kr i mnd.

Ladestasjon kommer etterhvert, blir stikkontakt i begynnelsen pga pågående renovering av det elektriske anlegget.

chriso89

Jeg tok mye av det samme regnestykket på større bil mot elbil og kom og fram til som deg det vs rmye å spare på emd elbil.  Godt valg med e up.  God by bil:)

Dog viktig å huske med lading av elbil så er det ikke lov på vanlig stikk kontakt på fast basis.   Hvis stikk skal brukes må den være maks 10 a på dedikert kurs og jordfeilbryter b

Trekkoppbil

Betaler du ned 1079kr/mnd på en bil til 100 000kr, så tar det 7 år og 9 mnd å betale den ned.
Jeg ville nok ikke stole på at ett 5 år gammelt batteri varer 8 år til. Nå kjenner jeg ikke til levetida på E-up. Det kan også bli renter.

Med Seat regner jeg med at det går noen kroner til oljeskift og annen service.

Asarin

Sitat fra: Rs2-GTi på søndag 30. desember 2018, klokken 17:43
...
Utgifter E-Up:
Bompenger fritak / halv sats: 0 kr / 400 kr
Årsavgift: 38 kr
...

Årsavgiften for elbil er 0kr. :)
---
Tesla Model 3 - Sort LR AWD - 2019
Tesla Model S - 85kW - 2014-2016

Apache

De som vurderer elbil idag bør ikke ta med i regnestykket det at man sparer penger på bompenger og årsavgift o.l. Ta det som en grei bonus så lenge man har det. Siden man nærmer seg fort 2020 så er forliket i stortinget vedrørende "bonus" på elbil en usikker skjebne fremover (FRP vil fjerne ordningen).
Du kan spare noen tusen 1-2 år fremover men så kan det komme en full smell etter det. Hvem vet med de folkene på løvebakken?

z4rd

#13
Word.

Og på samme tid bør de som vurderer elbil og har begrenset/stram budsjett se på tabellen som er lagt ut på forumet (https://elbilforum.no/forum/index.php?topic=34844.msg599957#msg599957), som tar for seg kr antall km. Altså hvilken elbil gir mest km for penga. Ikke les av tabellen svart/hvitt - da det er kun tatt utgangspunkt i grunnpris, samt offisielle tall og ikke real-life.

Strømprisene har allerede gått litt opp og alle piler peker på at de skal videre oppover. Jeg vil påstå at forbruket på elbiler vil være en viktigere faktor fremover, og ikke minst hvilken ladeinfrastruktur man kommer til å benytte seg av mesteparten av tiden, typ hjemmelading vs kommersielle priser. Alle monner drar.
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

Rs2-GTi

Jeg vil tro at konkurransen rundt ladestrøm vil øke med andelen elbiler. Jeg tenker også at regjeringen vil være skeptiske til å fjerne for mye av fordelene, fordi i realiteten så vil sikkert 2/3 bytte tilbake til bensin/dieselbil om det ikke lengre er penger å spare på elbil. Om strømprisen på privatmarkedet øker slik at det blir tilnærmet like dyrt å bruke strøm som bensin, så vil halvparten av landets husholdninger gå personlig konkurs.

En annen ting er at det nok vil være smart å eie elbil fremover, fordi momsfritaket nok vil forsvinne. Da vil bruktbilprisene gjøre et hopp på 25% over natten.

Om jeg finansierer en flunke ny Citigo E med 50.000 i egenkapital over 10 år, og betaler full bom, så blir den fremdeles billigere enn en 20 år gammel Seat Leon pr måned.

Besparelsen med elbil kommer vil nok reduseres, men det vil fremdeles være penger å spare, samtidig som elbilene blir mer anvendelige.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA