Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Anbefaling av elbilforhold ved familieforøkelse

Startet av oStoreBil, lørdag 29. desember 2018, klokken 16:34

« forrige - neste »

oStoreBil

Hei.

Vi er en familie på 5 nå og kjører rundt i en 2015 e-golf og er sånn sett fornøyd. Merker om vinteren at det noen få dager i måneden hvor det er bittelitt knapt med kun en lading, men ellers fungerer den fortsatt flott formbare behov. Meeeen... det ble ekstra hyggelig i år og vi blir en større familie.  :D

Hva anbefales av folket her? Vi tenker at en Model X er kanskje i dyreste laget? Nissan sin er kanskje for mye kasse? I begynnelsen vil jo vi ikke trenge større bil en kanskje på lørdagene, etterhvert melder jo behovet seg mer og mer. Kanskje vente litt? Hva er det som kommer av 6/7 seters?

PS. Bor i Asker hvis det har noe å si.

z4rd

Dere blir altså 2 voksne og 4 barn? Veldig generisk svar fra meg, uten å vite detaljer rundt kjøremønsteret ditt eller andre behov, men skal du ha elbil, så vil Model X med 6 eller 7-seters varianten dekke behovet ditt.

Deretter er det jo budsjettet som styrer. Burde være mulig å få tak i noen brukbare biler som er blitt rimeligere ila 2019 på bruktmarkedet. Hadde ventet til høsten typ.
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

oStoreBil

Ja, det stemmer. 2+ 4 (minst, ingen ultralyd enda).

Model X er jo vurdert, men kanskje det er lettere hvis superrente kommer tilbake... kan vurdere brukt, men litt skeptisk til batteri og slikt, eller jeg skeptisk uten grunn?


Sent from my iPhone using Tapatalk

z4rd

Er jo rimelig lang garanti på batteri og drivlinje. Jeg hadde i utgangspunktet ikke vært skeptisk til en 2 år gammel Model X for å si det sånn. Må jo uansett vurdere den enkelte bil. Mange forskjellige bileiere - derav forskjellig bilhold. Batteriene har jo vist seg å holde meget bra. Er en liten degradering første året deretter flater det mer ut.

https://electrek.co/2018/04/14/tesla-battery-degradation-data/

Kjenner ikke til noen andre modeller som kommer i år med tilsvarende god plass iaff.
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

oStoreBil

Mm... hadde håpet at noen hadde sett morning hadde gått glipp av. Model X er liksom... in-your-face-obviuos?


Sent from my iPhone using Tapatalk

Carl Anton Stenling

Et annet alternativ som kan nevnes er to biler, f.eks. to Nissan Leaf.
Ved flere barn kan det være behov for en del kjøring hvor hver av foreldrene kjører separat. Skal man på langtur så er det absolutt mulig å ta begge bilene hvis det ikke er så ofte man kjører langt med hele familien samtidig.
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

turfsurf

Alt kommer an på behov. Har man ikke behov for to biler i det daglige, og ikke behov for å reise ofte i helgene ville jeg vurdert en fem seter + leiebil/kollektiv/sykkel. Har man ikke behov for to biler i det daglige, men kommer til å reise en del hele familien i helgene må det bli minimum en seks seter. Da er vel valget Model X eller eNV200.

Vi er en familie på fem og levde ett år med i3 som eneste bil. Det resulterte i noen tusen km ekstra på sykkel for meg, og ca 15.000km med leiebil. Drepen for sporadiske utflukter, men fantastisk billig og behagelig å leve med ellers.

To biler har fordeler og ulemper som bør vurderes nøye. Har man økonomi og plass så er jo Model X + en mindre bil superpraktisk.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

oStoreBil

Sykkel. Ikke dumt det. Gir vel også gode helsemessige bivirkninger.

Vi har vært innom tanken å benytte oss av nabobil den ene dagen vi vil trenger plass til alle i uken.

Utflukter tar vi dessverre mer sjeldent enn det vi håper. I hverdagen er nok nærmiljøet det mest aktuelle, om i vi får tid til det i det hele tatt, men nabobil er gjerne døgnleie og kan jo brukes til disse korte utfluktene...

Carl Anton Stenling

Hvis dere kjører sjelden på langtur så er jo Nissan e-NV200 Evalia en mulighet. Kanskje foliere den og kjøpe litt spenstige felger. Med 40 kWt batteri så har den grei rekkevidde for dagligkjøring for de fleste.
Når familien er såpass stor så er det jo uansett begrenset hvor langt det blir mellom pausene på langkjøring.
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

Trekkoppbil

Jo, Nissan er klumpete, men den koster vel en brøkdel av model X: https://www.abcnyheter.no/motor/bil/2018/06/14/195405891/nissan-e-nv200-har-konkurrenter-og-koster-bare-halvparten
Jeg ville nok ha beholdt E-Golfen, og fulgt med på om E-NV200 kommer med 60kwt.
Men det kommer litt an på behovet: Om det er best med en eller to biler, og hvilke rekkevidde man trenger, og om man trenger 4-hjulsdrift.
Jeg veit ikke hvilke bil som er mest sikker å kjøre.
I løpet av 2019 og 2020 kan det bli lansert nye bilmodeller.

oStoreBil

Slik elbil lanseringer har blitt gjort hittil, mener du da at 2019/2020 lansering som idag de blir levert 2022 og hvis man ikke er tidlig i køen ikke får bilen før 2025?

turfsurf

#11
Det finnes pr i dag (og i nær fremtid) tre elbiler som kan frakte 5+ personer (som man kan få kjøpt i Norge). eNV200, Model X og Model S. Litt usikker på om man får bestilt syvseter Model S ny lengre. Ellers blir det to biler, eller leiebil. Da er resten opp til økonomi og prioriteringer. Syvseter leiebil er og relativt kostbart.

Hadde jeg hatt behov for kun en bil og ikke kjørt ofte turer på 25 mil+ hadde jeg kjøpt en X75 Inventory.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

oStoreBil

Inventory vil det si en helt ny bil som ble kansellert før den ble levert ut?

Roy Aasen

Inventory = lagerbil. Ikke nødvendigvis avbestilling.

Ebe

Vi er veldig fornøyd med vår nye evalia 40kwh.

Ja, det er en enkel bil. Bråker og skramler litt, litt dårlig/smalt midtsete bak, høye vinduer bak. Men superpraktisk bil, høy taklast. Vi er alt i alt veldig fornøyd.

Og den er ikke optimal på langtur, da den ganske raskt reduserer hurtigladehastigheten til 25-30 kw/h. Men man rekker ofte 2-300 km før det skjer.
2014 Leaf Acenta, ny i Norge.
Eneste bil i en husholdning på 5.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA