Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hurtiglading av PSA ?

Startet av Elmo, lørdag 03. november 2007, klokken 19:10

« forrige - neste »

Elmo

I den Norske Saxo intruksjonsboken som noen la ut link til under et annet emne står det om hurtiglading på side 60 at Saxo kan hurtiglades til 80% på 32 minutter  :o
Er det noen som vet noe mere om det ?
Jeg mener å huske at jeg leste noe om hurtiglading da jeg skumleste gjennom det gamle forumet rett etter at jeg hadde kjøpt Elmo.
Såvidt jeg husker var det en som hadde (laget?) hurtiglader som gikk på 3*16A.
Hvis 80% på 32min er en realitet så hadde det vært interessant å fått funnet ut mere om det  :)
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

Rav4_EV

Finnes 3 ladestasjoner i Norge for hurtiglading av PSA biler.

En i Porsgrunn, en ved Torp flyplass, Sandefjord, og den siste som sto i Skien skulle monteres utenfor hos Miljøbil Grenland, men den står vel på lager....
Disse lader bilen din med 150 Ampere.

Ny ladestasjon koster rundt 100.000 kroner fra Frankrike.

Arne Magnus
22' X Plaid
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion

Griffel

#2
Anton Bech I Danmark bygget en hurtiglader til sin P106 som tilkoblet 3-fas  ladet bilen på 1,5 time.

3-fas 16A 230V passer ganske godt med lading fra 0-80% på 1,5 timer.

Laderen veide under 30 kg og ble frakted i bagsjerommet. Med den tok han en tur til Frankrike som ble beskrevet på internett. Han fylte strøm på bilverksteder og service stasjoner.

Jeg mener Enviro unnersøkte muligheten for kommersiell produksjon av en slik hos en av strømforsynings produsentene i Drammen, men kom til at den ble for dyr å produsere i forhold til salgspotensialet, selv om prisen ble godt under 100.000.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Elmo

Interessant - takk for info!
Jeg Googlet "Anton Bech" og da fant jeg denne informasjonen
http://www.evguide.nu/laddning.html#absnabbladdare
Den burde jo ikke være umulig å bygge for en med sterkstrømskunnskaper, og ser ikke ut til å koste flere ti-tusener.
Men det er jo litt betenkelig at all info er fra  2001/2002. Det var kanskje ikke noe success allikevel ? 
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

elektrolux

Laderen er en stor success. Den benytter bilens egen lader på en fase, og 2*2 Eltek strømforsynere på de 2 andre fasene i en slags slavestyring.

Etter oppnådd terskelspenning fortsetter bilens egen lader med utligningslading som normalt, og resultatet er minimum ladetid fra 3 fase 220V anlegg.

Har selv sett laderen i drift, og en kan se energimåler stige under ladingen.

Vet ikke om laderen er tilpasset andre spenninger enn 220V, og tror ikke den kan brukes på andre batterispenninger enn 120V. 
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Griffel

Sitat fra: elektrolux på søndag 04. november 2007, klokken 11:07
Laderen er en stor success.

Altså rent teknisk.

Kommersielt fant en at den ble for dyr, og at antallet det var mulig å selge ville bli for lavt til at det kunne lønne seg. Det er jo ikke bare å bygge dersom en skal selge et slik produkt må det CE merking til før den er lovlig å bruke, dermed kreves det jo en del innsats fra prototyp til produkt for salg. Den var helt tilpasset P 106 og Saxo og jobbet sammen med den orginale overvåkingen. Jeg minnes det ble gitt en prisantydning på ca. 30.000,-. Et produkt for salg må jo også CE merkes for lovlig å kunne plugges til nettet. Dermed blir det en del kostnader fra en prototyp til et salgbart produkt,
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Boogie

De elementene som Anton brukte gjorde det mulig for han å tilpasse laderen både til Saxo/P106 og Berlingo/Partner.

En annen mulighet er å kjøpe ferdig ladere som man bruker individuellt og kobler inn etter som man ønsker. Jeg har en Manzanita Micro PFC-20 som leverer ca 22 A til en Partner. For Saxo/P106 vil den levere rundt 28A tror jeg.

Den kan levere alt fra 12V og opp til 370V og regulerer dette selv.

To slike i tillegg til den innebyggde laderen gjør jobben. Styringen til Anton kan fremdeles brukes slik at man ikke overlader (de to ekstra laderene legges ut når den innebyggde laderen reduserer ladestrømmen).
Tønsberg:
Tesla Model Y 2023

Tidligere:
ca 11 stk Citroen Saxo/Peugeot 106
5 stk Citroen Berlingo/Peugeot Partner
4 stk Nissan Leaf

Har kjørt elektrisk siden 2001, og har hatt ca 20 elbiler. Totalt over 500 000 km.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA