Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

120ah - realistisk rekkevidde - egne erfaringer

Startet av Ove, fredag 28. desember 2018, klokken 11:37

« forrige - neste »

SveinJ

Sitat fra: hELgenen på søndag 07. april 2019, klokken 20:17


En ting jeg har lagt merke til er at flere deler på karosseriet veier mindre på 120Ah - f.eks ladeluken og dørene.
Litt mer "simpel" følelse - kanskje spesielt ladeluken veier nå mye mindre.....

Kan ikke se at det er noen forskjell på 94 og 120 ladeluke?
2014 BMW R1200GSA, Racing Blue
2016 Audi Q3 2,0 TDI, Hainanblue metallic (solgt)
2016 BMW i3, FC, Mineral grey (solgt)
2019 BMW i3, FC, Imperial blue (solgt)
2021 VW i.d4 Max Honey yellow, på veien

hELgenen

Sitat fra: SveinJ på mandag 08. april 2019, klokken 13:31
Sitat fra: hELgenen på søndag 07. april 2019, klokken 20:17


En ting jeg har lagt merke til er at flere deler på karosseriet veier mindre på 120Ah - f.eks ladeluken og dørene.
Litt mer "simpel" følelse - kanskje spesielt ladeluken veier nå mye mindre.....

Kan ikke se at det er noen forskjell på 94 og 120 ladeluke?

Ikke i utseende,men i vekt. Merker i alle fall forskjell mellom min 94Ah 2016 (2017 modell ) og  min 2019 120Ah. Den nye har litt lettere ladeluke. Merker forskjell når jeg åpner den.
Ser også at de har gjort endringer i materialene på dørfestene. 

DieselVegard

Sitat fra: stein84 på onsdag 27. februar 2019, klokken 14:29
Polestar 2 ble jo lansert i dag... Spørsmålet er jo når den faktisk blir levert...

Jeg tror faktisk min TM3-"drøm" blir erstattet i en "ny" 94ah i ett år, for så å kjøpe Polestar2. Jeg klarer ikke tanken på å bruke 480k på noe jeg faktisk ikke har lyst på, selv om det hadde vært artig/praktisk.
Det står mai 20 på Polestar sine sider. Hva realiteten er, vet jo ingen. Ei heller hva en TM3 er verdt om et drøyt år. Tviler på at de kan gjenoppleve det TMS-eierne gjorde i 14.
20 Polestar 2 31000km
18 i3s 79000km
14 i3 118400km,

02jan

Polstra 2 virker lovende , 5 dørs CC crossover 4x4, med litt mer spennende funksjonelt design. Følger med på denne,  lurer også på om den komme som
Volvo 40.2. 
Skoda Enyaq 80x, Gjøvikbanen og Scott Spark/DBS 800 Offroad

SveinJ

Sitat fra: 02jan på tirsdag 09. april 2019, klokken 21:07
Polstra 2 virker lovende , 5 dørs CC crossover 4x4, med litt mer spennende funksjonelt design. Følger med på denne,  lurer også på om den komme som
Volvo 40.2.
Hva har dette med i3 å gjøre?
2014 BMW R1200GSA, Racing Blue
2016 Audi Q3 2,0 TDI, Hainanblue metallic (solgt)
2016 BMW i3, FC, Mineral grey (solgt)
2019 BMW i3, FC, Imperial blue (solgt)
2021 VW i.d4 Max Honey yellow, på veien

Disqusor

Sitat fra: Ove på fredag 28. desember 2018, klokken 11:37
Hei!
Har fått et pristilbud på en i3s 120ah, og har derfor et rekkeviddespørsmål til dere som allerede har mottatt sin 120ah i3 eller i3s.
Teslabjørn får ca. 225 km ved ca. 1,5 gr.C og tørre veier i 90 km/t.
Hva erfarer dere av realistisk rekkeviddeved blandet kjøring under div. forhold?

8 C gir 345 km pen kjøring :-)
Sommerstid 395 Km !

Disqusor

Sitat fra: Ove på fredag 28. desember 2018, klokken 11:37
Hei!
Har fått et pristilbud på en i3s 120ah, og har derfor et rekkeviddespørsmål til dere som allerede har mottatt sin 120ah i3 eller i3s.
Teslabjørn får ca. 225 km ved ca. 1,5 gr.C og tørre veier i 90 km/t.
Hva erfarer dere av realistisk rekkeviddeved blandet kjøring under div. forhold?

Med kjølig utetemperaturer, forvarm bilen (da vamres kupeen og batteriet) da ser du stor forskjell !!!

hELgenen

GOM indikerer 355-360,men det er selvfølgelig ikke realistisk..Basert på batteristørrelse og forbruk 8 grader,vindstille,hastighet 70 km/t snitt : 1.2 kwh pr.mil og tilgjengelig batterikapasitet 37,9 skulle gi ca 31 mil. Vil anta 25 mil skulle gå greit..27/28 til nød under normale.forhold.. Min forrige i3,94 Ah kjørte jeg 22 mil mellom ladinger på sommer. Forhandler sier 120 Ah skal klare ca 4 mil mer,hvilket stemmer ganske bra med mine tall så langt..

Ove

Egne erfaringer i dag med i3s 120 i eco+:

Kjørt distanse - 257km
Rest - 31km og 11%
60 km/t i snitthastighet
Våte veier tur og tørre veier retur.
7 stopp 4 undersjøiske tunneler
15,5 grader
e-Golf
i3s 120 Ah
+ noen fosile til sitt bruk

moonbuggy

Jeg kjører periodevis lite. I denne uken fulladet tirsdag og kjørt i nærområdet (by og tettsted) en del ærend siden uten å lade. En god del aksellerasjon/stopp som det er i rundkjøringer og lyskryss.
Status idag: Kjørt 82 km siden fulladet. Rest på batteriet 80%. Snitt fart: 49.8 km/t. Temp. stort sett 14-18 grader.
Jeg vurderte sterkt Tesla m3 når jeg byttet til 120ah. Powerdrain på Tesla var en viktig grunn til at i3 ble valgt igjen.
TM3 ville tapt 20% bare på Powerdrain i tilsvarende periode, uten å kjøre en km...

Thomas Parsli

Sitat fra: moonbuggy på lørdag 22. juni 2019, klokken 19:30
Jeg vurderte sterkt Tesla m3 når jeg byttet til 120ah. Powerdrain på Tesla var en viktig grunn til at i3 ble valgt igjen.
TM3 ville tapt 20% bare på Powerdrain i tilsvarende periode, uten å kjøre en km...

Nå er vel "normal" Powerdrain på Model 3 0,5-1 kWh/døgn?
Siden tirsdag ville du tapt 2-4kWh -det er vel ikke 20%?

2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

moonbuggy

Sitat fra: Thomas Parsli på lørdag 22. juni 2019, klokken 23:25
Sitat fra: moonbuggy på lørdag 22. juni 2019, klokken 19:30
Jeg vurderte sterkt Tesla m3 når jeg byttet til 120ah. Powerdrain på Tesla var en viktig grunn til at i3 ble valgt igjen.
TM3 ville tapt 20% bare på Powerdrain i tilsvarende periode, uten å kjøre en km...

Nå er vel "normal" Powerdrain på Model 3 0,5-1 kWh/døgn?
Siden tirsdag ville du tapt 2-4kWh -det er vel ikke 20%?
Det er flere som klager "drain" på teslaforumet. Her er en typisk:
Sitat fra: Toalmar på mandag 08. april 2019, klokken 08:58
Parkerte bilen i går kveld med 44% igjen på batteriet. Koblet fra Tibber kontoen for å få bort den tyven. Allikevel viser bilen nå 41%

3% ned på ca 12 timer er vel drøyt synes jeg

hELgenen

Her om dagen kjørte jeg 31 mil og fortsatt 6% rest ifølge GOM. Helt toppers. Dagen etterpå,når bilen var ladet opp igjen viste GOM 382 km


Gnist

Sitat fra: hELgenen på søndag 23. juni 2019, klokken 01:29
Her om dagen kjørte jeg 31 mil og fortsatt 6% rest ifølge GOM. Helt toppers. Dagen etterpå,når bilen var ladet opp igjen viste GOM 382 km

Kan du si noe om hvordan du kjørte for å oppnå dette?

hELgenen

Sitat fra: Gnist på tirsdag 25. juni 2019, klokken 18:23
Sitat fra: hELgenen på søndag 23. juni 2019, klokken 01:29
Her om dagen kjørte jeg 31 mil og fortsatt 6% rest ifølge GOM. Helt toppers. Dagen etterpå,når bilen var ladet opp igjen viste GOM 382 km

Kan du si noe om hvordan du kjørte for å oppnå dette?

Kjørte helt normalt i 70-80 km/t i comfort - AC var skrudd av deler av turen. Høydeforskjell var 300 meter - dvs. start var på ca 60 midtveis ca 360 - og slutt 60 meter over havet. Har de siste dagene fått veldig høy GOM etter langturer. Ser også at den normale pendlerturen har lavere forbruk enn normalt nå i disse dager - den ligger på 11.2 kw/h pr. 100 km - mot det normale 125-135 kwh/ pr 100 km - så akkurat nå virker det som om et er gunstige forhold for å oppnå gode forbruksresultater. Ser også at jo lengre jeg kjører - jo mer faller snittforbruket - trolig fordi jeg ikke har forvarmet batteriet, og denne "ulempen"/dårlige starten spises opp ved langkjøring

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA