Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

120ah - realistisk rekkevidde - egne erfaringer

Startet av Ove, fredag 28. desember 2018, klokken 11:37

« forrige - neste »

Karl-Wilhelm

#45
Sitat fra: Ferry på tirsdag 26. februar 2019, klokken 10:56
I følge brosjyren fra BMW veier 120 Ah 1320 kg. https://www.bmw.no/content/dam/bmw/marketNO/bmw_no/downloads/Kataloger/car-catalogues/katalog-BMW-I01.pdf.asset.1520841206911.pdf

60 Ah veier 1195 kg. Det blir 125 kg differanse.

Tallene i BMW sine produktblader er vel inklusiv fører på 75kg se DIN fotnoten, mens vognkortet i Norge opplyser uten fører?
i-Miev 2012
Twoflower would be the sort to stand on top of a hill during a lightning storm wearing wet copper armour and shouting "all gods are bastards!"

Ferry

Ja, ser slik ut. Da er det ytterligere 75 kg mindre differanse. 125 kg - 75 kg = 50 kg. Ut fra hva jeg kan finne i farten har 94 Ah og 120 Ah samme vekt, 1245 kg.

60 Ah  1195 kg
94 Ah  1245 kg
120 Ah 1245 kg

Ingeniøren

Sitat fra: Ferry på tirsdag 26. februar 2019, klokken 23:38
Ja, ser slik ut. Da er det ytterligere 75 kg mindre differanse. 125 kg - 75 kg = 50 kg. Ut fra hva jeg kan finne i farten har 94 Ah og 120 Ah samme vekt, 1245 kg.

60 Ah  1195 kg
94 Ah  1245 kg
120 Ah 1245 kg

Så flott. Da ble en av mine sperre mot å oppgradere bort. Forsatt andre sperrer som at det kommer mye annet fint om dagen...
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

stein84

Polestar 2 ble jo lansert i dag... Spørsmålet er jo når den faktisk blir levert...

Håvar

Sitat fra: Karl-Wilhelm på tirsdag 26. februar 2019, klokken 12:25
Sitat fra: Ferry på tirsdag 26. februar 2019, klokken 10:56
I følge brosjyren fra BMW veier 120 Ah 1320 kg. https://www.bmw.no/content/dam/bmw/marketNO/bmw_no/downloads/Kataloger/car-catalogues/katalog-BMW-I01.pdf.asset.1520841206911.pdf

60 Ah veier 1195 kg. Det blir 125 kg differanse.

Tallene i BMW sine produktblader er vel inklusiv fører på 75kg se DIN fotnoten, mens vognkortet i Norge opplyser uten fører?

Vognkort inkluderer også fører på 75 kg
2023 TMY LR Midnight Cherry Red (levert mai 23)
2015 e-Golf

Samco

Mye kult som kommer på EV fronten håper på en i3 med litt mere rekke vidde en 30mil men er vel liten sjangsen for det er litt etter konkurrentene sine er vel ikke den mest attraktive bilen i øyeblikket for noen.

Karl-Wilhelm

Sitat fra: Håvar på onsdag 27. februar 2019, klokken 14:31
Vognkort inkluderer også fører på 75 kg

Vi begynner kanskje å nå kritisk masse for å oppnå et behov for en egen tråd ovenfor disse tallene?

Vognkort/kjøretøyopplysninger inkluderer egenvekt med og uten fører, så lenge alle data er skrevet inn per spesifikasjon. BMW opplyser i sine brosjyrer kun med, så langt jeg er i stand til å observere.

Egenvekt uten fører/Egenvekt med fører:
60Ah, 1195kg/1270kg - https://www.vegvesen.no/kjoretoy/Kjop+og+salg/Kjøretøyopplysninger?registreringsnummer=EL53283
94Ah, 1245kg/1320kg - https://www.vegvesen.no/kjoretoy/Kjop+og+salg/Kjøretøyopplysninger?registreringsnummer=EK33374 
120Ah, 1270kg/1345kg - https://www.vegvesen.no/kjoretoy/Kjop+og+salg/Kjøretøyopplysninger?registreringsnummer=EV37073

Kan vi legge dette dødt nå, sånn at vi ikke forsøpler tråden lengre? Takk =)
i-Miev 2012
Twoflower would be the sort to stand on top of a hill during a lightning storm wearing wet copper armour and shouting "all gods are bastards!"

SveinJ

Sitat fra: Karl-Wilhelm på onsdag 27. februar 2019, klokken 20:57
Sitat fra: Håvar på onsdag 27. februar 2019, klokken 14:31
Vognkort inkluderer også fører på 75 kg

Vi begynner kanskje å nå kritisk masse for å oppnå et behov for en egen tråd ovenfor disse tallene?

Vognkort/kjøretøyopplysninger inkluderer egenvekt med og uten fører, så lenge alle data er skrevet inn per spesifikasjon. BMW opplyser i sine brosjyrer kun med, så langt jeg er i stand til å observere.

Egenvekt uten fører/Egenvekt med fører:
60Ah, 1195kg/1270kg - https://www.vegvesen.no/kjoretoy/Kjop+og+salg/Kjøretøyopplysninger?registreringsnummer=EL53283
94Ah, 1245kg/1320kg - https://www.vegvesen.no/kjoretoy/Kjop+og+salg/Kjøretøyopplysninger?registreringsnummer=EK33374 
120Ah, 1270kg/1345kg - https://www.vegvesen.no/kjoretoy/Kjop+og+salg/Kjøretøyopplysninger?registreringsnummer=EV37073

Kan vi legge dette dødt nå, sånn at vi ikke forsøpler tråden lengre? Takk =)

Takk, håper det!
2014 BMW R1200GSA, Racing Blue
2016 Audi Q3 2,0 TDI, Hainanblue metallic (solgt)
2016 BMW i3, FC, Mineral grey (solgt)
2019 BMW i3, FC, Imperial blue (solgt)
2021 VW i.d4 Max Honey yellow, på veien

SveinJ

Sitat fra: Bolfus på fredag 22. februar 2019, klokken 21:52
Legger ved et bilde av config-skjermen i min i3 120ah. 38,9kwh netto.

Sjekka min i dag, etter 1100km er den på 39kWh
2014 BMW R1200GSA, Racing Blue
2016 Audi Q3 2,0 TDI, Hainanblue metallic (solgt)
2016 BMW i3, FC, Mineral grey (solgt)
2019 BMW i3, FC, Imperial blue (solgt)
2021 VW i.d4 Max Honey yellow, på veien

fossaaen

Mye likt som meg det.  7500km, og 39,1kWh her.  I starten hadde jeg 38,9 med lading med ladekladd.  Fikk så installert 32A vegglader, og siden det vist 39.1

Orbit

Sitat fra: SveinJ på onsdag 27. februar 2019, klokken 21:33
Takk, håper det!

Beklager, men en siste spasme på vektspørsmålet, med "fasit" fra BMW sin egen verkstedhåndbok:
Du kan ikke vise dette vedlegget.


2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

hemi

Kjørte norefjell > gardermoen > sandvika > jar nå forrige helg, 25 mil på tellern, og 21.5% gjennstående :o


Foremost

Kjørte Bergen > Stavanger nylig og 1 passasjer og ~50kg bagasje, 225km, med forvarming. Temperaturen var mellom 0 og -5.
19% restkapasitet ved ankomst.

Ove

Tiden for sommerdekk og høyere temperaturer er her, så jeg løfter denne tråden igjen.

i3s. I dag +10 grader. 122 km med 61% igjen av batteriet. Meget blandet kjøring med to stopp, samt t/r i to undersjøiske tunneler. 14,2 kWh/100 km. Potensiale på 290km.
e-Golf
i3s 120 Ah
+ noen fosile til sitt bruk

hELgenen

I dag - 80 km 77% igjen på batteriet på min 120 Ah. Snitt fart 58 km/h - så det gikk ikke fort...
Ser at jeg ofte har 3xx km på displayet hver morgen når jeg starter opp.
Nå vet jeg ikke om batteriet tappes lineært - i så fall vil jo f.eks dagens kjøring indikere :
80/(1-0.77)=366 km - ikke særlig realistisk mao.
Men jeg kjørte faktisk 22 mil med noen % igjen på 94Ah, så  jeg tror nok at jeg lett kunne klare 27-29 mil
med 120 Ah.

Forbruket mitt i snitt over 2.5 år med 94 Ah : 1.5 kwh/mil , men den nye 120 Ah har jeg så langt sett tall
på 1.2-1.3 på de daglige turene.

En ting jeg har lagt merke til er at flere deler på karosseriet veier mindre på 120Ah - f.eks ladeluken og dørene.
Litt mer "simpel" følelse - kanskje spesielt ladeluken veier nå mye mindre.....

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA