Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

120ah - realistisk rekkevidde - egne erfaringer

Startet av Ove, fredag 28. desember 2018, klokken 11:37

« forrige - neste »

Ove

e-Golf
i3s 120 Ah
+ noen fosile til sitt bruk

Bolfus

375 km rekkevidde på vinteren? Hellige dykker! Hvordan kjørte du?

Dede

#32
MFA gjenværende rekkevidde etter å ha kjørt Drammen til Fornebu (motorvei) - må ha kjørt veeeldig sakte?? og/eller ligget rett bak lastebil.  Sånt gidder ikke jeg.. Har fort et forbruk på 17-18kwh/100km på mine 2milsturer der 70% er på motorvei..(der jeg riktignok starter med kald bil - men på vestlandet så ikke så veldig kald..)

Karl-Wilhelm

#33
Sitat fra: Imagine på fredag 11. januar 2019, klokken 10:56
Gjorde et eksperiment da jeg skulle teste nye Ionity i romjulen. Testet de samme dag, samme tur fulladet fra Bærum til Ionity Ringdal mellom Sandefjord og Larvik. Dekk i3s 19 tommers supersmale vinterhjul. Egolf-felger 16 vinterhjul. Begge har nokian hakkapelitta r2.
Nedover kjørte jeg ganske fossilbil-vanlig med uforsiktig gasspedal i 120-140 hele veien og et par akselerasjoner.
Da landet i3s på 9,5% gjenværende batteri og Egolf hadde 15% gjenværende fremme ved Ionity.

Hjemover holdt jeg 110km/t økonomisk jevn fart hele veien, samme temperatur i bilen med musikk på etc. Ellers 10km/t over fartsgrensen der fartsgrensene var lavere enn 110. Da landet e-golf på ca 23,5% gjenværende batteri, mens i3s hadde 15%.

Konklusjon: i3 bruker mer strøm i motorveishastigheter og oppnår samme rekkevidde ved jevn kjøring i 110 som egolf gjør ved mindre forsiktig kjøring 130.

Har ikke du gjort en blemme her? Det er jo tross alt en utnyttbar forskjell i batterikapasitet på 4,3kWh.


  • BMW i3 94ah: 27,2kWh
  • VW e-Golf 300km: 31,5kWh

Netto kapasitet på begge bilene mot målt gjenværende kapasitet fra 100% opplading før avreise, gir følgende forbruk.

Tur:
BMW | 27,2*0,905 = 24,62kWh
VW | 31,5*0,85 = 26,78kWh
Resultat: 8,8% høyere forbruk fra e-Golf

Retur:
BMW | 27,2*0,85 = 23,12kWh
VW | 31,5*0,765 = 24,09kWh
Resultat: 4,2% høyere forbruk fra e-Golf

Konklusjonen må vel dermed bli at BMW bruker noe mindre strøm i begge tilfellene gitt nokså like faktorer?

Dette passer også med din egen observasjon i det daglige, hvor bilene har omtrent lik rekkevidde, hvor BMW med et mindre batteri peker seg ut som noe mer effektiv totalt sett.

Sitat fra: Imagine på fredag 11. januar 2019, klokken 10:56
Som du vet har jeg både egolf 2018 300km og i3s 94ah 2018 mod. WLTP er helt lik og i rekkeviddetestene går de ca likt. Ved vanlig småkjøring oppleves de også som ganske like rekkeviddemessig så lenge man kjører pent.
i-Miev 2012
Twoflower would be the sort to stand on top of a hill during a lightning storm wearing wet copper armour and shouting "all gods are bastards!"

1317142119

Sitat fra: Karl-Wilhelm på onsdag 20. februar 2019, klokken 12:55
Har ikke du gjort en blemme her? Det er jo tross alt en utnyttbar forskjell i batterikapasitet på 4,3kWh.


  • BMW i3 94ah: 27,2kWh
  • VW e-Golf 300km: 31,5kWh

27,2 er vel lovlig lave verdier på i3 94Ah? Min SocMAX er i området 29-29,5 stort sett hele året.

SveinJ

Første langtur i dag, 370 km. Austbygde, Gvarv, Eidanger, Laagendalen, Kongsberg, Jondalen og over Hovin. Startet uten forvarmet HV og 285km rekkevidde. Ladet 30kWh underveis og kom hjem med 12,5% rest. 16,8kW/100km i forbruk.
Temperatur rundt +/- 0, 22 kupé varme.
Veldig fornøyd.

2014 BMW R1200GSA, Racing Blue
2016 Audi Q3 2,0 TDI, Hainanblue metallic (solgt)
2016 BMW i3, FC, Mineral grey (solgt)
2019 BMW i3, FC, Imperial blue (solgt)
2021 VW i.d4 Max Honey yellow, på veien

Karl-Wilhelm

#36
Sitat fra: 1317142119 på torsdag 21. februar 2019, klokken 14:16
27,2 er vel lovlig lave verdier på i3 94Ah? Min SocMAX er i området 29-29,5 stort sett hele året.

Det kan det godt være, er til offer for hva kildene henviser til her. Litt fiffig at BMW oppgir 27,2kWh offisielt... kan BMS være unøyaktig, eventuelt at det er litt ekstra å gå på?

Se nest siste side, tabell til høyre:
https://www.bmw.no/content/dam/bmw/marketNO/bmw_no/brosjyre/i3%20PSL%20EAL_web.pdf

Andre medlemmer, deg inkludert opplever omtrent det samme. Så kanskje en bare burde ta 29kWh+ for go fisk? Det er jo ikke urimelig når det er så samstemt.
https://elbilforum.no/index.php?topic=33921.0
i-Miev 2012
Twoflower would be the sort to stand on top of a hill during a lightning storm wearing wet copper armour and shouting "all gods are bastards!"

Trond.m

Sitat fra: Bolfus på onsdag 20. februar 2019, klokken 10:22
375 km rekkevidde på vinteren? Hellige dykker! Hvordan kjørte du?
Det har ingenting med rekkevidde å gjøre, men bare et eksempel på hvor urealistisk rekkevidde GOM kan vise under gitte forutsetninger (starte med oppvarmet bil fra varm garasje og kjøre en mil i lett terreng / nedoverbakke før man leser av. Hvis man istedet definerer destinasjonen i NAVI, så vil den gi et langt mer realistisk estimat over gjenværende rekkevidde.

Bolfus

Legger ved et bilde av config-skjermen i min i3 120ah. 38,9kwh netto.

Kjell Leaf

Sitat fra: Ingeniøren på fredag 11. januar 2019, klokken 06:48
Klart det er forskjell på folk som kjøper Nissan og BMW - det er vel bare hatten som mangler på de første  :)
[/quot
tosk
Leaf Tekna, levert des. 2013.
Farge : Hvit

Sommerkos : BMW 645ci cabriolet 2004

AppleKnocker

En 120ah burde vel gå ganske nøyaktig dobbelt så langt som en 60ah? Dvs ca 200km på motorveien.
Jeg regner 1km pr % med 60ah i høye hastigheter.
Kjører man saktere kommer man selvsagt lenger.
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

Ingeniøren

Sitat fra: AppleKnocker på mandag 25. februar 2019, klokken 19:11
En 120ah burde vel gå ganske nøyaktig dobbelt så langt som en 60ah? Dvs ca 200km på motorveien.
Jeg regner 1km pr % med 60ah i høye hastigheter.
Kjører man saktere kommer man selvsagt lenger.

Men den er vel rundt 150 kg tyngre - omtrent som å ha to passasjerer med i bilen hele tiden...
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Karl-Wilhelm

Sitat fra: Ingeniøren på mandag 25. februar 2019, klokken 19:16
Sitat fra: AppleKnocker på mandag 25. februar 2019, klokken 19:11
En 120ah burde vel gå ganske nøyaktig dobbelt så langt som en 60ah? Dvs ca 200km på motorveien.
Jeg regner 1km pr % med 60ah i høye hastigheter.
Kjører man saktere kommer man selvsagt lenger.

Men den er vel rundt 150 kg tyngre - omtrent som å ha to passasjerer med i bilen hele tiden...

Sist gang jeg sjekket kom jeg frem til 65kg ekstra vekt mellom 60Ah og 120Ah.

https://www.reddit.com/r/electricvehicles/comments/9jlecs/world_premiere_2019_bmw_i3_120ah_now_with_153/e6tepgk/
i-Miev 2012
Twoflower would be the sort to stand on top of a hill during a lightning storm wearing wet copper armour and shouting "all gods are bastards!"


SveinJ

Ny erfaring i går, 215 km fra OSL og hjem. Uten forvarming, 265km GOM-rekkevidde og 100%. 15,5% restkapasitet ved hjemkomst. Synes det er bra.
2014 BMW R1200GSA, Racing Blue
2016 Audi Q3 2,0 TDI, Hainanblue metallic (solgt)
2016 BMW i3, FC, Mineral grey (solgt)
2019 BMW i3, FC, Imperial blue (solgt)
2021 VW i.d4 Max Honey yellow, på veien

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA