Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Dørhåndtak: FAIL

Startet av RuneW, torsdag 27. desember 2018, klokken 21:19

« forrige - neste »

pberg

Subaru XT fra 80-tallet hadde jo også en interessant dørhåndtaksløsning:





Kanskje dette kommer på model Y?  ;)
BMW i4 M50
BMW i3
BMW M3 3.0

Handyman

#16
Sitat fra: pberg på fredag 28. desember 2018, klokken 09:30
Subaru XT fra 80-tallet hadde jo også en interessant dørhåndtaksløsning:

Kanskje dette kommer på model Y?  ;)

Vittig! satt akkurat og funderte på en slik løsning.....og mens jeg tenker, så postes nettopp det jeg tenkte på  :D
Så forøvrig for meg en noe penere løsing, men nøyaktig samme prinsipp. Takk.
Edit: Kan sikkert også ha utfordringer med is, som må løses.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

magnetic


GRS

Dette har jeg hatt endel problemer med, så jeg synes håndtakene er suverene. He he :)

https://youtu.be/yeaztQK9If0
TM3P sort/sort

RuneW

Sitat fra: tmn på torsdag 27. desember 2018, klokken 23:07
Usikker på hvor problemet ligger når posen er til hinder i dette caset. Gjør et forsøk på å bytte hånd. Bruk hånda du ikke holder posen i :)

Jepp, det var nøyaktig det jeg sa også. Å designe et dørhåndtak som "tvinger" deg til å bruke en spesiell hånd virker unødvendig, men vil selvsagt ikke bli noe problem i det daglige.

Sitat fra: Tin på torsdag 27. desember 2018, klokken 22:20
Skjønner ikke hvordan man klarer å få dette til å bli ett problem. Tar 2sekunder å informere selv en 3åring om hvordan dette fungerer...Folk er forskjellige

Sitat fra: Magnus Hansen på torsdag 27. desember 2018, klokken 21:36
Og har man brukt de 2-3 ganger så husker man det jo og så blir det automatikk. Men noen skal jo alltid krisemaksimere

Mulig dere misforstår med vilje, men poenget var altså nettopp å IKKE informere om noe som helst og så se hva som skjedde. Et eksperiment for å se hvor intuitivt det var å åpne dørene, både innenfra og utenfra.

Kanskje litt sammelignbart med hvordan folk ville ha oppført seg i en, nettopp, krisesituasjon. Å lage noe som ikke er intuitivt når det gjelder å komme seg ut av en bil er bare trist design. Mulig jeg er litt i overkant opptatt av slikt  ;)

Her er en annen design-detalj som gjør meg oppgitt på samme måte...  ::)

https://youtu.be/n4t8shMNLe4?t=85

Men bilen har så mange andre bra sider så jeg skal nok klare å leve med det.


Sitat fra: Balrog på fredag 28. desember 2018, klokken 02:41
Genialt å bruke unger til å teste ut om ting er brukervennlig. Hva blir det neste? Ta fram oldefar for å teste brukergrensesnittet på skjermen? i-lands-problemer, ass..

Det er faktisk ikke uvanlig å bruke barn under utvikling/test av UX (vi har gjort det selv (for software som i utgangspunktet ikke er for barn)). De er nådeløst ærlige og uten for mange fordommer.


Til slutt: Døråpning blir et selvsagt ikke et problem i det daglige. Hadde jeg trodd det hadde jeg aldri kjøpt bilen. Men om noen sier til meg ar de er lite intuitive så kommer jeg ikke til å forsvare designet for å si det sånn...
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

Macobat


iumentum

Jeg hadde med hele familien i en model 3 i Boston i sommer, og det var ingen som ikke klarte å åpne dørene hverken utenfra eller innenifra. Helt uproblematisk.

hELgenen

Sitat fra: iumentum på fredag 28. desember 2018, klokken 17:31
Jeg hadde med hele familien i en model 3 i Boston i sommer, og det var ingen som ikke klarte å åpne dørene hverken utenfra eller innenifra. Helt uproblematisk.

Tror dørene vil få utfordringer i minus grader. På sommeføre fungerer jo det meste

olavxxx

Sitat fra: iumentum på fredag 28. desember 2018, klokken 17:31
Jeg hadde med hele familien i en model 3 i Boston i sommer, og det var ingen som ikke klarte å åpne dørene hverken utenfra eller innenifra. Helt uproblematisk.
"back in the days" når jeg kjørte Volvo 240, var det ingen som klarte å åpne dørene (hvis de ikke hadde vært passasjer i 240 før).

Der tar man tak i en pinne og drar den bakover.
FOlk flest er vant til å dra noe ut fra døren, for meg var det jo helt merkelig at de ikke skjønte såpass.

Jeg føler trådstarteren blåser ting litt ut av porporsjoner her.
Klart at har man små barn, bør man vis de hvordan håndtak virker og man bør kanskje vurdere om man skal ha en nødhammer som kan kutte belte og knuse vindu, de må da vite hvor den er og hvordan den virker.
I en nødsituasjon er det ingen garanti for at ikke dører vil være i klem uansett, så man må jo da kunne kutte belte og knuse ruter.

trykkertor

Enig med Olavxxx. Om noen år vil et barn sitte i en "veteranbil" og ikke finne knappen som åpner døren.
Da virker det helt ulogisk å skulle lete etter en krok man drar i.
Ting forandrer seg, vi tilpasser oss.

elekTrond

I grunn litt rart at ingen biler har integrerte nødhammere. Lik som de røde boksene i offentlige bygninger er godt innarbeidet.  :police:
'13 Mjau

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA