Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Dørhåndtak: FAIL

Startet av RuneW, torsdag 27. desember 2018, klokken 21:19

« forrige - neste »

RuneW

Jeg har allerede bestilt min TM3, men i dag hadde jeg likevel med ungene for å sjekke ut den utstilte bilen i Sarpsborg. Jeg tenkte jeg skulle la være å si noe om dørhåndtak å se hvordan det gikk.

Det gikk dårlig.

De skjønte raskt hvordan de ytre dørhåndtakene fungerte, men kritikken kom tett ala "jammen om jeg holder en pose sånn, så må jeg jo gjøre sånn for å komme inn". Jeg kunne ikke være annet en enig. Dørhåndtakene er en dårlig spøk på denne bilen.

Inne var det enda verre. Den ene ungen satte seg bak og var fornøyd helt til hun skulle ut. "Hvordan kommer jeg meg ut?" ble raskt til lett desperate: "Men så HJELP meg da! Jeg kommer ikke ut!"

Det får meg til å undres. Hva er det de tenker på der over dammen, som klarer å lage noe så anti-intuitivt? Har det klikka helt for dem? Er det virkelig nødvendig å lage noe så tullete for å være "spesielle"? Hvis de absolutt skal ha en elektrisk åpning av bakdøra, hvorfor ikke lage en klassisk spak som trigger bryteren?

Når en som prøvesitter en bil klarer å bli lett desperat etter å komme ut - hva da om man kommer i en situasjon er folk virkelig blir stressa? Det blir for dumt å måtte ta en "flyvertinne" for alle nye passasjerer for at de trygt skal kunne ta seg ut...

Som sagt. Jeg skal uansett ha bilen, men mine verste antagelser ble bekreftet: Dørhandtakene suger. Dessverre.
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

Magnus Hansen

Har forståelse for at ikke alle liker utvendig dørhåndtak. Opplevde ikke de som problematiske selv. Men at det skal være problem å komme seg ut skjønner jeg ikke helt. Det er annerledes, men ikke noe vanskeligere. Og har man brukt de 2-3 ganger så husker man det jo og så blir det automatikk. Men noen skal jo alltid krisemaksimere

Hodetelefoner


Counterpointer

Når du vet det er knapp og ikke håndtak synes jeg som voksen det var helt greit å komme ut.
Utvendige håndtak er først og fremst aerodynamiske, praktiske er de ikke.
Tesla lager forskjellige håndtak på alle sine biler, så langt. De har ikke funnet det optimale enda.
En klarer nok fint å venne seg til de utvendige også, håper bare de fungerer greit ift frysing på vinter.

Tin

Oi..jaja, unger er forskjellige...trykke på en knapp for å komme ut..

HCO

#5
Model 3 blir den nye "folkevogna" "i løpet av kort tid, så alle vil lære seg dette.
2019 Tesla Model 3 LR AWD
2022 Zero SR/F

Tin

Skjønner ikke hvordan man klarer å få dette til å bli ett problem. Tar 2sekunder å informere selv en 3åring om hvordan dette fungerer...Folk er forskjellige

Reflektor

Personlig var jeg forberedt på litt knotete dørhåndtak. Mulig det var derfor jeg faktisk ble positivt overrasket. De var bedre enn fryktet synes jeg. Ikke perfekte, men å komme inn var langt mer ergonomisk og enklere enn forventet. 6-åringen kommer seg greit ut. Sikkert 3-åringen også, men han må uansett pent vente til han blir åpnet for  :)

tmn

#8
Sitat fra: RuneW på torsdag 27. desember 2018, klokken 21:19
De skjønte raskt hvordan de ytre dørhåndtakene fungerte, men kritikken kom tett ala "jammen om jeg holder en pose sånn, så må jeg jo gjøre sånn for å komme inn". Jeg kunne ikke være annet en enig. Dørhåndtakene er en dårlig spøk på denne bilen.

Usikker på hvor problemet ligger når posen er til hinder i dette caset. Gjør et forsøk på å bytte hånd. Bruk hånda du ikke holder posen i :)
Tesla Model 3 LR 2019
Tesla Model Y LR 2021

elekTrond

Etter hundre år med evolusjon, hvilke inn- og utvendige dørhåndtak er det som funker best?

(Kjør debatt : )
'13 Mjau

samotholt

Var det ungene som hadde problemer?  :D :D :D
Polestar 2, S85D, A8 3.0 Tdi,

Klykken

Haha. Problemet er vel mer tilstede hvis de fryser utvendig. Er vel null stress ellers!?
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Balrog

Genialt å bruke unger til å teste ut om ting er brukervennlig. Hva blir det neste? Ta fram oldefar for å teste brukergrensesnittet på skjermen? i-lands-problemer, ass..
Tesla S P85 2013, Tesla Model S 75D 2017, VW E-Up 2020, Renault Zoe 2017, Hyundai Kona 2021
Energica Experia elektrisk MC 2023, Zero SR elektrisk MC 2017

pberg

Jeg tipper det er Elon som alltid har hatt lyst på en Fiat Barcetta:



https://www.youtube.com/watch?v=JRc-5NOll1s

BMW i4 M50
BMW i3
BMW M3 3.0

hELgenen

Sitat fra: Balrog på fredag 28. desember 2018, klokken 02:41
Genialt å bruke unger til å teste ut om ting er brukervennlig. Hva blir det neste? Ta fram oldefar for å teste brukergrensesnittet på skjermen? i-lands-problemer, ass..

Tipper Elon har tatt med et par rakettforskere fra SpaceX programmet og latt dem forsøke å finne ut av det hele. Lykkes de er alt vel...

Ærlig talt..å prøve ut brukervennlighet på personer som har null erfaring er genialt. Vil også påstå at å bygge kvalitet er å velge løsninger som har vist seg å fungere godt. Tesla har dessverre valgt design foran kvalitet og driftsikkerhet på en del av sine løsninger. En TMX uten falkedører ville kanskje ikke vært like kul,men hatt færre problemer. Det samme er tilfelle med dørhåndtakene til TM3 . Men design selger jo,så sånn sett er det ikke uventet at slike løsninger velges.   Personlig velger jeg driftsikkerhet og funksjon foran form og farge for å si det slik. Kanskje Tesla med tid og stunder kommer med biler som skal vare og vare slik en burde av hensyn til miljøet,men forløpig er det mye kast og bruk på designfronten...

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA