Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Kona Electric innvendig støy, Høy eller lav ?

Startet av Arthur Morgan, torsdag 27. desember 2018, klokken 17:51

« forrige - neste »

Arthur Morgan

God kveld. Håper dere alle sammen her inne har hatt riktig  fin jul med god mat drikke sammen med familie og venner

Biff

Har tenkt litt på dette i det siste.
Har continental pigg. På asfalt så bråker de. På snø er det som å flyte eller fly. Lager ikke en lyd. Så fremt du har av VESS.

I dag når jeg kjørte så måtte jeg skru opp musikken ganske høyt for å høre den godt, det samme gjelder for lydbok. Asfalt + pigg.

Bila er jo 2.17 tonn også.

Det jeg synes er skikkelig rart er at den elektriske motoren av og til lager mer lyd. Jeg setter det i sammenheng med at jeg av og til bremser og starter mye på kort tid, da virker det som den på en måte blir mer bråkete når den når f. Eks 80.
Og så hvis jeg stopper bilen helt og kjører opp til 80 igjen så er den stillere.

Har ikke peiling på hvorfor dette skjer.

trykkertor


Biff


Arthur Morgan

Sitat fra: Biff på torsdag 27. desember 2018, klokken 19:34
Har tenkt litt på dette i det siste.
Har continental pigg. På asfalt så bråker de. På snø er det som å flyte eller fly. Lager ikke en lyd. Så fremt du har av VESS.

I dag når jeg kjørte så måtte jeg skru opp musikken ganske høyt for å høre den godt, det samme gjelder for lydbok. Asfalt + pigg.

Bila er jo 2.17 tonn også.

Det jeg synes er skikkelig rart er at den elektriske motoren av og til lager mer lyd. Jeg setter det i sammenheng med at jeg av og til bremser og starter mye på kort tid, da virker det som den på en måte blir mer bråkete når den når f. Eks 80.
Og så hvis jeg stopper bilen helt og kjører opp til 80 igjen så er den stillere.

Har ikke peiling på hvorfor dette skjer.

Det virker rart, har du vært på verksted og hørt ?

Baresorgen

Opplever Kona som ble utleverte 22. desember som godt lyddempet. Kjører på Continental piggfritt. Har en ide om at problemet først og fremst er de medfølgende  Nexen sommerdekk i kombinasjon med norsk asfalt?

NAF/Motor føler jeg vel er en rotete aktør når det kommer til bedømmelse av el-biler generelt, og kjente problemer/svakheter spesielt...
Tesla X100D - bestilt 5. oktober 2017
Nissan Leaf 24 kWt - 2013 - 2017 - solgt

fmm1000

Har i dag kørt en el Kona på fin dansk asfalt. Har kørt både Tesla og Leaf gen 2 og Konaen larmer betydeligt mere end de to andre.

Arthur Morgan

Sitat fra: fmm1000 på fredag 28. desember 2018, klokken 22:33
Har i dag kørt en el Kona på fin dansk asfalt. Har kørt både Tesla og Leaf gen 2 og Konaen larmer betydeligt mere end de to andre.

Vet du hvilken dekk som satt på bilen ?

Biff

SitatDet virker rart, har du vært på verksted og hørt ?

Jeg tror jeg skal forske litt mer på det. Se om jeg kan fremprovosere det gjentatte ganger. Da har jeg mer forklaring dersom jeg drar til verksted.

Arthur Morgan

Sitat fra: Biff på lørdag 29. desember 2018, klokken 00:27
SitatDet virker rart, har du vært på verksted og hørt ?

Jeg tror jeg skal forske litt mer på det. Se om jeg kan fremprovosere det gjentatte ganger. Da har jeg mer forklaring dersom jeg drar til verksted.

Smart. Har du mulighet til og legge ut lyden her? Kanskje andre her inne kan hjelpe til ?

AppleKnocker

Til topic:
På piggfrie vinterdekk er min opplevelse at Kona er akseptabel på støy, også i motorveisfart 120 km/t. Vel og merke hvis man sitter foran. I baksetet er støyen merkbart høyere. 5 db høyere faktisk målt med en billig db måler (ikke på telefonen).

Har ikke prøvd den med Nexan dekk, men mange klager jo på støyen med de dekkene.



BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

andy99

Støy er vanskelig å bedømme. For min del synes jeg støynivået er OK (på piggfrie vinterdekk) men har gått fra støyende diesel traktor så det blir litt feil.
Men bare ta en titt i reservehjulsbrønnen så skjønner en at de ikke har valgt å bruke mange kroner på støydemping. Det er ingenting, bare lakkert metall og ledninger. Ingen dempematter. Under gulvmattene er det også fint lite.
Det største problemet har vel også vært de støyende nexen-dekkene, de har jeg satt igjen hos forhandler  :)
Tesla Model Y Long Range 2019 med sw: 2022.20.6

Arthur Morgan

#12
Andy99


Er det sommerdekk?
Hva slags dekk gikk du for i steden, og hvor kjøpte du dem? Fikk du dem til legge over for deg?

Ble mange spørsmål nå så jeg, Hehe

andy99

Sitat fra: SKYNET på lørdag 29. desember 2018, klokken 23:32
Andy99


Er det sommerdekk?
Hva slags dekk gikk du for i steden, og hvor kjøpte du dem? Fikk du dem til legge over for deg?

Ble mange spørsmål nå så jeg, Hehe
Ja sommerdekk.
Fått GoodYear Effigrip Perf. i steden, var vel 4 db lavere støy. Kostet selvfølgelig mye. Totalt 7500 kr mer, men da var 2x omlegginger, oppgradert til i30 felger etc. Jeg tok den enkle veien selv om det kostet mye.
Tesla Model Y Long Range 2019 med sw: 2022.20.6

Arthur Morgan

Sitat fra: andy99 på søndag 30. desember 2018, klokken 00:19
Sitat fra: SKYNET på lørdag 29. desember 2018, klokken 23:32
Andy99


Er det sommerdekk?
Hva slags dekk gikk du for i steden, og hvor kjøpte du dem? Fikk du dem til legge over for deg?

Ble mange spørsmål nå så jeg, Hehe
Ja sommerdekk.
Fått GoodYear Effigrip Perf. i steden, var vel 4 db lavere støy. Kostet selvfølgelig mye. Totalt 7500 kr mer, men da var 2x omlegginger, oppgradert til i30 felger etc. Jeg tok den enkle veien selv om det kostet mye.

Høres absolutt ut som det er verdt det! Spesielt med tanke på at 4 db er visst en veldig stor forskjell, ettersom hvis jeg husker fra studietiden at 4 db fra feks 69 er 3 ganger så mye i realiteten, tror det var sånn, pleier og bruke en db måler når jeg tester biler.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA