Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Driftsikkerhet på "vanlige" hurtiglader.

Startet av elmer71, torsdag 27. desember 2018, klokken 11:24

« forrige - neste »

elbil-1

Dette er en mer effektiv modell:

Istedenfor å installere 2x 2 hurtigladere med 3 km avstand kan man heller installere 10 stk hurtigladere 5 km fra sentrum, ute ved hovedveien. Da unngår man vente-på-handle hurtiglading.

Ladeoperatørene vil selge mest mulig strøm - og for dem er det likegyldig om det er en bil i 1 time eller 2 biler 1/2 time hver.

Ved kjøpesenteret kan man installere 30 stk type2 med kw prising og maks p-tid 2 timer. (Som mange kjøpesentra har) da får man ladet litt mens man handler.

I tillegg må det installeres 100+ type 2 32A på en og samme elbilparkering i sentrum så folk på jobb kan parkere og benytte elbil til og fra jobb. (Gjerne mot dagsbilett/månedskort)

Vi snakker her om distriktene og ikke storbyene, her er det ikke offentlig transport som gjelder for arbeid og handling.

jkirkebo

Problemet med ladere langs veien på steder uten servicetilbud er at det ødelegger for alle oss andre. Jeg har null interesse av å sitte i bilen i 45 minutter mens den hurtiglader. Jeg vil bruke tiden min effektivt, det betyr f.eks å spise lunsj/middag eller handle mens jeg lader. En hurtiglader uten servicetilbud er for meg verdiløs annet enn i rene nødsfall.

Jeg bruker ofte Fortums hurtigladere på Gran, fordi det er en veldig god restaurant i samme bygget. Men siden jeg betaler pr. minutt tilpasser jeg enten riden jeg bruker i restauranten, eller går ut og flytter bilen når ladehastigheten går ned. For meg fungerer det helt supert. Om prisen er 2,50 pr. minutt eller 4,- pr. kWh går ut på akkurat det samme i totalsum, men sistnevnte prising øker dramatisk sjansen for at jeg kommer til opptatt ladestasjon.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

hemi

Brannfakkel, men jeg hadde lett betalt vesentlig mer per minutt for slippe å havne bak kalde e-golf/gamle leaf og varme nye leaf som står der og lader på 20kw.. ingenting er som å vente timer når du trenger 10-15 min.

I Påsken ble det fossilbil for å slippe ladekø.

hanche

Kanskje det er tid for en liten anekdote: Rett før jul ladet jeg på Lygnasæter. Det var fullt da jeg kom. En av bilene der var en Jaguar. Eieren var ikke til stede. Som jeg ofte gjør i slike situasjoner, gikk jeg og kikket nærmere på laderen, og fant ut at bilen var 99% full og hadde stått der i en time og et kvarter! Før jeg rakk å hisse meg skikkelig opp, kom heldigvis eieren og kjørte bort bilen så jeg fikk ladet. Men episoden viser i hvert fall at minuttprising ikke nødvendigvis hjelper, i hvert fall ikke mot bileiere med for mye penger, for mye tid (hvordan klarer man å være så lenge på et slikt sted?) og for lite kunnskap.
Trondheim; Kia Soul 2016 · 2018 · 2020
– ingen planer om nye bilkjøp på laaang tid –

turfsurf

Sitat fra: hanche på torsdag 03. januar 2019, klokken 08:19
Men episoden viser i hvert fall at minuttprising ikke nødvendigvis hjelper, i hvert fall ikke mot bileiere med for mye penger, for mye tid (hvordan klarer man å være så lenge på et slikt sted?) og for lite kunnskap.
Mot slike hjelper ingenting utenom borttauing... Men jeg liker tanken på variabel prising avhengig av ladeprosent / ladehastighet kombinasjon. Men klart, ikke noe blir helt rettferdig. Det at folk står lenge og lader med lav hastighet og minutt prising er jo bare bra for ladeoperatøren, i motsetning til kWh prising...
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

geear


pudderjagar

Sitat fra: hanche på torsdag 03. januar 2019, klokken 08:19
Kanskje det er tid for en liten anekdote: Rett før jul ladet jeg på Lygnasæter. Det var fullt da jeg kom. En av bilene der var en Jaguar. Eieren var ikke til stede. Som jeg ofte gjør i slike situasjoner, gikk jeg og kikket nærmere på laderen, og fant ut at bilen var 99% full og hadde stått der i en time og et kvarter! Før jeg rakk å hisse meg skikkelig opp, kom heldigvis eieren og kjørte bort bilen så jeg fikk ladet. Men episoden viser i hvert fall at minuttprising ikke nødvendigvis hjelper, i hvert fall ikke mot bileiere med for mye penger, for mye tid (hvordan klarer man å være så lenge på et slikt sted?) og for lite kunnskap.

Dette er ein forholdsvis ny bil og reknar med at gubben ikkje har prøvd hurtiglading så lenge. NÅr han får eit par gode rekningar så kan da være at han tenker seg om 2 ganger.

Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

Amatøren

VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

RaBalder

Vi har alle vært ferske elbil-eiere og vi gjorde sikkert mye dumt da.

Vi må akseptere at det er ferske elbileiere idag som også må få lov å gjøre noe dumt og lære av sine feil. Og selv om vi har kjempemye mer erfaring enn disse "fersikingene" så kan vi ikke "kappe hue av dem" av den grunn.

Rollep

Sitat fra: RaBalder på mandag 21. januar 2019, klokken 22:27
Vi har alle vært ferske elbil-eiere og vi gjorde sikkert mye dumt da.

Vi må akseptere at det er ferske elbileiere idag som også må få lov å gjøre noe dumt og lære av sine feil. Og selv om vi har kjempemye mer erfaring enn disse "fersikingene" så kan vi ikke "kappe hue av dem" av den grunn.
Greit nok, men jeg syns det burde være et minstekrav at folk som henter ut ny elbil fikk litt info om hvordan lading egentlig fungerer istedenfor bare en masse svada om hvor fantastisk bilen er med tanke på 50 kW hurtiglading, som du så og si aldri oppnår.

Selv er jeg svært interessert i biler og ny tech, så satte meg grundig inn i problematikken før jeg hentet bilen. Lastet også ned bruker manual og leste meg opp langt før den store dagen kom. Men dessverre er slike som meg i et meget lite mindretall når det kommer til slikt.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA