Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Strømmålerbytte - defekt el-bil

Startet av Elbilfantast, onsdag 26. desember 2018, klokken 09:54

« forrige - neste »

Elbilfantast

I des hadde jeg strømmålerbytte (til automatisk) og bilen sto å ladet (jeg var ikke hjemme; de kommer jo mellom 8-16 engang). Bilen har nå feil på samtlige styreenheter, flyttet til verksted på platt osv. Verkstedet sier kretskortet er svidd; noe som tyder på spenningsfeil.

Det kan være at fase/jord er mikset under ny strømmåler.  Strømleverandøren nekter, så det blir trolig sak. Pris: omtrent 1/3-bilverdi.

Flere med slike «tabber» ang strømtilførsel ?

leafnor

Ikke opplevdt samme, men tanken slo meg, fikk noe annet i huset med elektronikk problem etter målerbytte?
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

Elbilfantast

Ikke så jeg har oppdaget enda. Egen kurs til elbil...nix annet på den osv.

Orbit

Har du IT- eller TN-nett? Med IT er det lite trolig med annen feil enn at bilen får for lav/null spenning (normalt harmløst). Med TN er det mulighet for at bilen har fått 400V (som kan gjøre skade).
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

JBS

Det er vel kun den indbygget lader som kan tage skade ?
Indgangen er jo sikkert mod netop overspændinger, f.eks er det som kaldes VDR indbygget osv.
Lyder som om at værkstedet er lidt for hurtigt til blot at sige, alle kredse er døde..
TEKNA Nov. 2012, købt som Demo bil Aug. 2013, 2000Km.
Mini-El 1986, ombygget til model City Cabriolet i 2012.
Mini-El 1988, under ombygning til model City Tanga.

Elbilfantast

Sitat fra: Orbit på onsdag 26. desember 2018, klokken 13:23
Har du IT- eller TN-nett? Med IT er det lite trolig med annen feil enn at bilen får for lav/null spenning (normalt harmløst). Med TN er det mulighet for at bilen har fått 400V (som kan gjøre skade).

Det er nok IT mener jeg.

Elbilfantast

Sitat fra: JBS på onsdag 26. desember 2018, klokken 16:57
Det er vel kun den indbygget lader som kan tage skade ?
Indgangen er jo sikkert mod netop overspændinger, f.eks er det som kaldes VDR indbygget osv.
Lyder som om at værkstedet er lidt for hurtigt til blot at sige, alle kredse er døde..

Blandes fase/jord - så tipper jeg mye ryker i bilen utover laderen. Dog kan det også være at dødt 12V-batteri påvirker noe mer (altså flere følgefeil; «alle» styrekretser). Men det er ladeenheten som må byttes ja...og ifølge verkstedet er det noe som virker å må loddes (eller byttes).

Elbilfantast

#7
Sitat fra: Orbit på onsdag 26. desember 2018, klokken 13:23
Har du IT- eller TN-nett? Med IT er det lite trolig med annen feil enn at bilen får for lav/null spenning (normalt harmløst). Med TN er det mulighet for at bilen har fått 400V (som kan gjøre skade).

Nå var det et strømutfall 2-3 uker før...hvor det ble utfall pga at det ble forsøkt koblet inn høyspent (halve byen gikk i svart). Senskader er jo mulig....bilen sto med ledningen i da også. Helt standard lader/16A dedikert kurs, null triks med bilen osv.

elekTrond

2-3 hva da? :)   Uansett om det skjedde i sikringsskapet eller halve byen, så er det like "farlig" med for lav - som for høg spenning. Spenningstopper eller spikere er heller ikke heldig. en.wikipedia.org/wiki/Brownout_(electricity)#Effects

Mvh avdanket elektroniker som har lært på den dyre måten at man ikke skal koble noe med spenning på. Liten minijack kan velte stort HiFi-anlegg osv...  :'(
'13 Mjau

TorC

Ockhams utvidede barberkniv: Den enkleste og mest sannlynlige forklaringen er den antageligvis den korrekte.

Er det virkelig sannsynlig at bilen fikk skade akkurat samme tid som de byttet strømmåler og at dette ikke har en sammenheng med disse arbeidene?

Alle andre forklaringer er lite sannsynlig, og er avanserte.

Når man også vet at nettselskapene svært sjeldent forteller sannheten. (Jeg har selv opplevd at de har løyet så det renner, og kjenner til flere andre tilsvarende historier. Hos meg byttet jeg 2-3 lyspærer hver uke. I løpet av ca 4 år byttet jeg 4 vaskemaskiner, 2 frysere, 2 reparasjoner av komfyr, 1 kjøleskap, 2-3 power supplies, 2 mikrobølgeovner, 5 modem, en haug med mobilladere, 2 stereoanlegg osv osv osv. Først da jeg truet med søksmål var nettselskapet villige til å teste. Jeg fikk beskjed om at det ikke var noe galt. Jeg har siden det knapt nok skiftet ei lyspære, og det er snart ti år siden. Dessverre tenkte jeg som så mange andre at når ting blir byttet på garanti så gidder ikke jeg løpe etter de som faktisk er skyldige så lenge problemet er løst.)

Så du bør nærmest ta det gitt at nettselskapet lyver. Gå til advokat gjennom forsikringen din.

Hos meg var det Skagerak Nett AS som var den skyldige, og selv om de er verst i klassen, så er det nok ikke så veldig mye bedre i de andre nettene.


2011- US Leaf. Elton. Solgt med sorg.

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

Elbilfantast

Sitat fra: elekTrond på onsdag 26. desember 2018, klokken 18:25
2-3 hva da? :)   Uansett om det skjedde i sikringsskapet eller halve byen, så er det like "farlig" med for lav - som for høg spenning. Spenningstopper eller spikere er heller ikke heldig. en.wikipedia.org/wiki/Brownout_(electricity)#Effects

Mvh avdanket elektroniker som har lært på den dyre måten at man ikke skal koble noe med spenning på. Liten minijack kan velte stort HiFi-anlegg osv...  :'(

2-3 uker.

Elbilfantast

Sitat fra: TorC på torsdag 27. desember 2018, klokken 00:52
Ockhams utvidede barberkniv: Den enkleste og mest sannlynlige forklaringen er den antageligvis den korrekte.

Er det virkelig sannsynlig at bilen fikk skade akkurat samme tid som de byttet strømmåler og at dette ikke har en sammenheng med disse arbeidene?

Alle andre forklaringer er lite sannsynlig, og er avanserte.

Når man også vet at nettselskapene svært sjeldent forteller sannheten. (Jeg har selv opplevd at de har løyet så det renner, og kjenner til flere andre tilsvarende historier. Hos meg byttet jeg 2-3 lyspærer hver uke. I løpet av ca 4 år byttet jeg 4 vaskemaskiner, 2 frysere, 2 reparasjoner av komfyr, 1 kjøleskap, 2-3 power supplies, 2 mikrobølgeovner, 5 modem, en haug med mobilladere, 2 stereoanlegg osv osv osv. Først da jeg truet med søksmål var nettselskapet villige til å teste. Jeg fikk beskjed om at det ikke var noe galt. Jeg har siden det knapt nok skiftet ei lyspære, og det er snart ti år siden. Dessverre tenkte jeg som så mange andre at når ting blir byttet på garanti så gidder ikke jeg løpe etter de som faktisk er skyldige så lenge problemet er løst.)

Så du bør nærmest ta det gitt at nettselskapet lyver. Gå til advokat gjennom forsikringen din.

Hos meg var det Skagerak Nett AS som var den skyldige, og selv om de er verst i klassen, så er det nok ikke så veldig mye bedre i de andre nettene.

Forsikring dekker ikke denne (sier Frende). Men det blir advokat. At en elektriker kan pølse til er selvsagt; han som mobterte forsvart i en vill fart mens jeg var på utsiden av huset - og tar nå ikke tlf. Derav; det blir fulgt opp.

TorC

Sitat fra: Elbilfantast på lørdag 29. desember 2018, klokken 22:35
Forsikring dekker ikke denne (sier Frende). Men det blir advokat. At en elektriker kan pølse til er selvsagt; han som mobterte forsvart i en vill fart mens jeg var på utsiden av huset - og tar nå ikke tlf. Derav; det blir fulgt opp.

Jeg skrev "gjennom forsikringen din". I polisen din har du rettshjelp. Jeg vil tro enten "innbo", "bygg" eller "kjøretøy" kan dekke rettshjelpen. Det betyr ikke du at får dekket skaden fra selskapet, men at du kan få dekket advokatutgiftene for å få det dekket av skadevolder. (Dog er det mye egenandeler. Typisk 4000,- egenandel + 20% av totalkost)

Det at fyren forsvant raskt etter installasjonen er ikke relevant, og ikke nødvendig å nevne. Det kan fort få motsatt effekt for deg.
2011- US Leaf. Elton. Solgt med sorg.

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

Oddaa

Strømmålerbytte berører vel normalt ikke jordleder i det hele tatt, altså er bytte av fase og jord ifm målerbytte nokså usannsynlig?

Vet ikke hvor TS bor, men Trondheim hadde en sak for noen uker tilbake der deler av byen ble liggende på lav spenning på en av fasene i ganske lang tid på grunn av et fasebrudd på 66 kV. Det ble blant annet omfattende problemer med gatebelysning i etterkant av dette.


Sent from my iPhone using Tapatalk
2023 iX xDrive40
2021 XC40 P8

Bestilt EX90

elekTrond

Alle håndtverkere forsvinner i vill fart. Det er en naturlov.

Mvh avdanket telemontør
'13 Mjau

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA