Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hvorfor er absolutt alle hjemmeladestasjoner så stygge?

Startet av Balaklava, onsdag 26. desember 2018, klokken 06:42

« forrige - neste »

Balaklava


Temmelig vilt og "ilandsarrogant" å tro at folk har så mye penger at en kjøper noe uansett hvor stygt det er.

Om dette handlet om såpedispensere eller tørkerullholdere til 129,- på Europris så "skit la gå". Men det handler om "bokser" til en del tusenlapper, da bør de ikke se ut som noe til 129,- på Europris, bare enda verre når de i tillegg får noen "flotte" LED lys osv. Ser helt Yalla ut.

Hvorfor skal ett stikk se ut som noe mer enn ett stikk? Når har en bruk for en stygg boks med div lys for å stappe inn en ladekabel?

Men tråden har vist at det finnes noen (få) alternativer som ikke prøver å gjøre noe stort nummer utav seg, og det er bra.

Jeg skjønner fortsatt ikke hvorfor en trenger en "boks" fra en tredjepart. Hvorfor er ikke dette hyllevare som enhver elektriker kan smelle opp og legge evt plasskrevende komponenter inne eller hvor som helst etter kundens ønsker?

Vi har ingen magisk boks fra tredjepart før induksjonstoppen min selv om den har kraftigere krets og annet stikk enn det meste annet i huset.

Så hvorfor trenger man en "boks" fra tredjepart?


Erik Ola Ulvestad

Sitat

Jeg skjønner fortsatt ikke hvorfor en trenger en "boks" fra en tredjepart. Hvorfor er ikke dette hyllevare som enhver elektriker kan smelle opp og legge evt plasskrevende komponenter inne eller hvor som helst etter kundens ønsker?

Vi har ingen magisk boks fra tredjepart før induksjonstoppen min selv om den har kraftigere krets og annet stikk enn det meste annet i huset.

Så hvorfor trenger man en "boks" fra tredjepart?

•Elbilen er pluggbar, induksjonstopper er det ikkje (til daglig bruk iallfall)
•Det er ønskeleg å bryte straumen i ladekabel før fråkopling. Dette skjer vha pilotpinnar i støpselet.
•Det er ønskeleg å begrense bilen sin ombordlader til faktisk tilgjengelig effekt i anlegget. Dette blir kommunisert via pilotsignal gjennom ladekabelen. Induksjonstopp har ikkje slik regulering. Den er kopla til ein stor nok kurs. Eit alternativ kunne sjølvsagt vore å garantere at kurs er kraftig nok, einaste som skjer er at sikring evt går.

Funksjon for dette blir handtert av ein kontroller. Det er i tillegg krav til jordfeildeteksjon som kan avdekke DC type feil. Tilsammen krev dette kontroller, kontaktor, jordfeilenhet, standardisert type 2 kontakt og diverse kablingsmateriell for sy alt saman.
For all del, dette finnest i handelen og som byggesett til å plasserast feks i eit skap inne i garasje med kontakt på utsida.
Men, med all respekt, eg mistenker at brorparten av installasjonselektrikarar ikkje ønsker å gå inn på slik utstyrsamanstilling. Kompetansen er der kanskje ikkje og funksjonsspørsmål frå sluttkunde blir brysomme. Alt i alt er det enklare for elektrikeren med ferdig boks, kabel inn, done deal.


Sent from my iPad using Tapatalk
----------------------------------------------------------------------------------------------------
Privat: Interesse for ladesystemer.  2017 Leaf 30 kWh
Jobb: Malthe Winje Automasjon AS #saia #gewiss #joinon
#eltako #softing #helmholz #iconics #besen #keba

nofuelno

Hva med HALO fra Charge Amps ? http://www.nofuel.no/Produkt/halo-16a-vegglader-type-2#product
Designet av den velrenommerte industridesigneren Joachim Nordwall, også kjent som co-designer av Koenigsegg.

Jobber hos innovativ forhandler av elektriske ladeløsninger på Lysaker. www.nofuel.no
Jaguar iPace 2018 - Renault ZOE 2015- iMiev 2011 -  Maranello

turfsurf

Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Balaklava

Sitat fra: Erik Ola Ulvestad på onsdag 02. januar 2019, klokken 01:11
Sitat

Men, med all respekt, eg mistenker at brorparten av installasjonselektrikarar ikkje ønsker å gå inn på slik utstyrsamanstilling. Kompetansen er der kanskje ikkje og funksjonsspørsmål frå sluttkunde blir brysomme. Alt i alt er det enklare for elektrikeren med ferdig boks, kabel inn, done deal.


Jo jeg kan forstå det. Men spørsmålet blir egentlig det samme nå som tusener, titusener skal installere hjemmeladere fremover. Hvorfor har ikke elektrikeren liggende x antall boks  "standard type A" og x antall bokser "Type B", og muligens et par "Type C" i bilen?.

Så mye forskjellig av ladegreier er det vel ikke nå om en ser på nybiler.
---
Ang design så burde jo mulighetene være "boks stikk til venstre, boks stikk til høyre, boks stikk nedadventd, front, med- uten fastkabel, med uten oppheng kabel". Mao rein funksjon.

Og det er poenget mitt, elektrikere er flinke til å tenke funksjon. Om de hadde komponentene og kunne følge kundes ønsker så kunne kunde spesifisere at de vil ha "lader type B", "innfelt stikk yttervegg", eller "boks stikk mot venstre pluss oppheng kabel" osv.
---
Men nå er det motsatt. Når en skjønner hva en trenger så må en lete etter en eller annen leverandør av en eller annen boks som har den funksjonaliteten og så er en prisgitt den leverandøren om boksen ser ut som en vegghengt støvsuger eller noe annet "rart".

cra

Sitat fra: Sutalaus på onsdag 02. januar 2019, klokken 00:31
Vi har ingen magisk boks fra tredjepart før induksjonstoppen min selv om den har kraftigere krets og annet stikk enn det meste annet i huset.
Så hvorfor trenger man en "boks" fra tredjepart?

Induksjonstoppen din er en boks fra tredjepart. ;)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Joltus

Og komfyr stikket. Og sikringen i sikringsskapet og kablene.

Osv osv.....

Men hva har behovet for denne boksen med utseendet av boksen å. Gjøre?

Er det egentlig her problemet ligger? Du kunne tenkt deg å ikke ha ladestasjon?

Kårepåsporet

Sitat fra: turfsurf på onsdag 02. januar 2019, klokken 07:08
Sitat fra: Joltus på tirsdag 01. januar 2019, klokken 14:09
Syns det er bedre med sidestikk.
Enda bedre med fast kabel...

Er forsåvidt enig, iallefall helt til jeg byttet fra bil med Type1 til bil med Type2 (siden jeg har en lite elegant boks så løste det seg med å bytte kabelen

elekTrond

'13 Mjau

Balaklava

Fikk "gleden" av å hjelpe en kompis med å få i gang en nyinstallert Zapacharge for første gang i går.

En ting er at boksene er stygge, Zappcharge skuffer ikke der med en stor lysende "Z" som skifter farger ustanselig og ellers en veldig stor likhet med hvilken som helst støvsuger med blank og billig plast.

At de skal koble opp på wifi, med blåtann, en må registrere seg i en "cloud", ha en app, registrere brikke.
Vi brukte et par timer før vi fikk "dritten" til å gi fra seg strøm. Det kan tenkes at "reboot" av hele boksen var det som fikk den i gang, og den rebooten tok evigheter.

Tøvete med så mye surr for å få strøm ut av stikket, og selvsagt en garanti for at folk skal få trøbbel. Men hey! Da sikrer jo leverandør seg sysselsetting fremover.


Lars C. Krogenæs

#71
Hvis man kjøper en Zapcharge privat, bare for å enkelt lade bilen når man plugger i kontakten, har du kjøpt feil ladestasjon. Zapcharge er så mye mer enn en enkel ladestasjon.

Det blir litt som å kjøpe en MacPro, når du kunne greid deg med en kalkulator fra Europris.
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

geear

Har Ecolite selv, og syns den er av det bedre formmessig. Liker at den er laget i stål. Hatet lyset rundt støpselet i starten, men etter å ha justert ned lysstyrken hjalp det. Setter nå også pris på å bare kunne kaste et blikk ut vinduet for å se om den er aktiv eller ikke. Spesielt Schneider og Siemens sine syns jeg er skuffende, de er gigantiske klumper i forhold til Ecolite, og innmaten som kreves i en slik vegglader er jammen ikke store greiene. På toppen av det hele så er de lite fleksible i forhold til ladestrøm og faser. Forstår ikke helt at TWC får så mye kritikk, syns den er veldig enkel og uten glorete lys, og er vel også blant de mindre. Har en svart signatur-utgave liggende i garasjen, men vet ikke om jeg skal bruke den enda.

elbil-1

ladelysene på ladestasjonene hjemme kunne godt ha slått seg av etter f.eks. 5 minutter. da har man sett at lading har startet og den behøver ikke stå og blinke i ett døgn....

I passivt modus behøver det heller ikke være lys på ladestasjonen - jeg vet hvor den står hen på veggen...

cra

Og noe så enkelt som en DIP-switch eller noe som styrer det; noen synes slikt er stas, andre synes det er dill.

Ellers kan man jo "fikse" det selv på ulike vis. Har selv drillet ut el blå led i front på TV'en (hva slags idiot av en designer synes det er lurt med en blå led som lyser som en supernova når TV er på?? Knapt nok egnet når TV er av...) Funka bra, burtsett fra at jeg tok mottaker for fjernkontroll i samme slengen.  :-[. Den lar seg imidlertid styre gjennom tuner, så det går greit.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA