Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hvilken bil skal man velge? 300 000 NOK

Startet av EllenO, tirsdag 25. desember 2018, klokken 18:49

« forrige - neste »

EllenO

Hei, har tenkt å kjøpe en bil nummer to. Familien (to voksne + ett barn) har allerede en TMS85D, så den andre bilen vil bli mest brukt til småkjøring (bor i Oslo). Trenger plass til et barnesete og  budsjett er ca 300 000. Setter stor pris på innspill til hvilken bil jeg bør velge! Vil aller helst ha bilen til våren, så vurderer sterkt å kjøpe brukt.

Crown

Ioniq er nede i 3mnd leveringstid nå vissnok. Bedre elbil for det beløpet får du ikke.
x 2016 Leaf 30kW
2017 Hyundai Ioniq electric, Aurora Silver, teknikk og skinn.
x 2019 Audi e-tron Exclusive++, galaxy blue/sort optikk
2022 Hyundai Ioniq 5 P45, Digital Teal green
Straks: 2022 Tesla model Y performance

Vollis47

Kristiansand
Tesla MS 75D, juni 2018

z4rd

2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

Zimon

Vil si at alle 3 som er nevnt over er gode valg, alt til sitt bruk. Men med litt barn og barnesete er det nok Ioniq eller i3 som nok er beste valget. Trillingene kan nok bli litt smake og små, spes om litt handlevarer skal med av og til også. Spørs litt på om i3 blir for smal og små + om Ioniq evt blir litt for lang og bred med tanke på parkeringsplasser. Hvor mye av kjøringen blir også utenfor oslo, ergo motorveier etc.

Jeg vil si at Ioniq er en bil perfekt for å kjøre motorvei og pendle ut og inn av Oslo f.eks, men også køkjøring i Oslo og gater etc. Lettkjørt og deilig. i3 er mer spesifisert som bybil, er en 4 seter så bilen er smalere og kortere en Ioniq og dermed kan det kanskje være lettere å finne parkering i gatene om det er trangt om plassene. i3 fungerer også på lengre turer, men høyere forbruk på i3 enn Ioniq på høye hastigheter + at i3 er det mange som mener "vingler" mer på høy fart.

Trillingene er perfekt om man stort sett er alene og ikke skal så langt av sted, høy hastighet etc, men man får nok inn rette til barnesete og slikt i den også. Har selv ikke sett de noe spes selv, så hvor god de er designet inni er jeg usikker på.

Beste er å ta en tur å ta en titt på dem, men tror nok Ioniq eller i3 er blant de beste valgene innenfor det budsjettet.
Hyundai Ioniq EV (utlevert juni 2018)

Bosted - Flateby, Enebakk kommune.

Amatøren

VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID


z4rd

Jeg har kjørt mye i3 og synes det er en utrolig artig og fin bil. MEN:
i3 har jo maks upraktiske bakdører. Spes med barn i bildet, samt på trange plasser. Anbefaler at du tester selv med ditt eget oppsett. Tror det kan oppleves litt forskjellig. Jeg syntes det var levelig, men kona mislikte det veldig.
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

turfsurf

#8
Sitat fra: z4rd på onsdag 26. desember 2018, klokken 06:54
i3 har jo maks upraktiske bakdører. Spes med barn i bildet, samt på trange plasser. Anbefaler at du tester selv med ditt eget oppsett. Tror det kan oppleves litt forskjellig. Jeg syntes det var levelig, men kona mislikte det veldig.
Dørene er både og. Maks upraktiske er de ikke. De sørger for veldig stor åpning og grei tilgang til baksetet. Er det trangt på siden av bilen så er det litt kronglete. Vi har hatt i3 med barn fra 3 år og oppover, og synes dørene gir mere fordeler enn ulemper.

Ellers er i3 en perfekt bybil, liten svingradius, god akselerasjon, sitter høyt, store hjul, god oversikt og «bulkefri».
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

EllenO

Takk for svar alle sammen! Ser at Leaf ikke er nevnt, er det en spesiell grunn for det? Har skjønt det er litt leveringstid på den nye?

Radiobil1

Sitat fra: Crown på tirsdag 25. desember 2018, klokken 19:02
Ioniq er nede i 3mnd leveringstid nå vissnok. Bedre elbil for det beløpet får du ikke.

Enig!

Zimon

Gammel leaf er utdatert etter min mening + ikke direkte pen å se på.

Ny Leaf er bedre enn gammel leaf å se på, skulle ikke så mye til. :P Men nye leaf har noen issues, den største er nok Rapidgate batteri problem, så det å hurtiglade mange ganger på langturer så får du bra ladehastighet på første hurtiglading, så kjører du videre og skal hurtiglade igjen så går det tregere og enda tregere på neste igjen. Nye Leaf med sine 40kWh har også ca samme rekkevidde som Ioniq sine 28kWh batteri, så Leaf er ikke effektiv og bruker mer enn den burde. Den har heller ikke lengdejustering på rattet som flere har klaget på.

Sånn sett får du mye mer bil for pengene med Ioniq og i3 enn en ny Leaf etter min mening.
Hyundai Ioniq EV (utlevert juni 2018)

Bosted - Flateby, Enebakk kommune.

Up_&_Away

vi er 4 i VW e-Up
anbefaler deg en kjøretur i en slik go-cart

Vi er begge under 1.80 og da er det ikke problem med barneseter bak - vi har et forover og et bakover.
Hunden får dessverre ikke bli med, men 4 handleposer går bra (liten hund også).
VW e-Up! nybil fra august 2018

Trekkoppbil

Kjører man 50km om dagen i Oslo-området, så kan det være mange som er fornøyd med en bil i 100 000kr-klassa på 15-20kwt. Men det er nok ikke alle som vil være fornøyd med det, og det avhanger av mange forhold, som f.eks lademuligheter.

For 300 000kr, kan man få bil med dobbelt så stort batteri, i 30-4kwt's klassa. På en måte er jeg skaptisk til å legge 300 000 penger i en bil, når man kunne fått 60 kwt hvis man legger på litt.  64 kwt e-Niro eller Kona starter vel på ca 325 000 i ribba versjon, men det kan bli mye ekstra, og man må regne med å måtte reise langt fra Norge for å få tak i dem. 40kwt Kona kan nok være godt innenfor budsjett, men da må du reise enda lengra fra Norge for å finne den. Så kan man vurdere hva som er best av Ioniq eller Kona.
Men for nummer 2 bil til småkjøring, er det kanskje ikke relevant om batteriet er så stort eller ikke.


Zimon

Teslajørn har noen videoer hvor han kjører Oslo-Trondheim-Oslo med en kompis. De kjører hver sin bil, en med lavt batterikapasitet og en med høy. I alle tilfeller så kommer de tilbake til Oslo ca samtidig. Ene gangen var det med Kio Soul vs annen. Sjekk ut videoene på hans youtube kanal.

Største forskjellen er hvor lang man kommer før man trenger å lade. En med lavere batteri trenger ladestopp litt oftere og fint da med å strekke litt på bena + planlegge litt mer hvor stoppe å lade.

Så hva som er beste alternativt må hver enkelt finne ut av selv, om det er verdt å legge ekstra kr i større batteri eller ikke.
Hyundai Ioniq EV (utlevert juni 2018)

Bosted - Flateby, Enebakk kommune.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA