Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

EL6

Startet av SolEL, tirsdag 12. september 2023, klokken 18:02

« forrige - neste »

BubbaJoFet

#15
«I fjor begynte Statens Vegvesen derimot å gå over til å bruke den faktiske egenvekten til den spesifikke bilversjonen, hentet fra bilens Certificate of Conformity (CoC). Dette er et dokument som er knyttet til bilens understellsnummer og er dermed spesifikt for hver enkelt bil og utstyrsnivået.»

Beklager, men jeg leser dette som at fremfor å ha bruke typegodkjenningens laveste vekt har Vegvesenet nå begynt å bruke de spesifikke egenvekter  oppgitt for versjonen av bilen.

Ikke at forhandleren oppgir vekten pr bil ut fra utstyret den leveres med. Mulig jeg bare kverulere og en snakker om det samme her, isåfall beklager jeg.

G9 ble en del feitere i Norge enn først oppgitt og det kan skyldes premium pakken pluss hengerfeste. Versjonene er SR, LR og Performance for G9, ett utstyrsnivå òg så pakke med lyd seteoppgraderinger, samt mulighet for hengerfeste. 



RJK

Dette er vel akkurat det jeg skrev i innlegget over.

Altså kan det avvike om bilen har fått ettermontert utstyr i Norge, men det er den spesifikke bilens vekt etter det utstyrsnivå den leveres med fra fabrikken.

Ikke en tilsvarende, men akkurat den bilen!
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

daktari

Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

SolEL

Ja ser minus er for hjulstøy. Ser at det er med 21 tommer hjul. Blir det noe bedre med 20 som kanskje er penere og billigere?

syklisten

Sitat fra: BubbaJoFet på lørdag 21. oktober 2023, klokken 21:00https://www.vegvesen.no/kjoretoy/kjop-og-salg/kjoretoyopplysninger/sjekk-kjoretoyopplysninger/?registreringsnummer=EH37052

EL6, 395 kg nyttelast.

Jeg spurte Nio på mail. EL6 med 100kWh, hengerfeste og full komfortpakke m/loungesete.

Fikk dette til svar:
"Nyttelasten på EL6 med 100 kWh-batteri är 520 kg. Den övriga konfigurationen du nämner på verkar nyttelasten, men bara marginellt."


daktari

Sitat fra: syklisten på tirsdag 24. oktober 2023, klokken 13:34
Sitat fra: BubbaJoFet på lørdag 21. oktober 2023, klokken 21:00https://www.vegvesen.no/kjoretoy/kjop-og-salg/kjoretoyopplysninger/sjekk-kjoretoyopplysninger/?registreringsnummer=EH37052

EL6, 395 kg nyttelast.

Jeg spurte Nio på mail. EL6 med 100kWh, hengerfeste og full komfortpakke m/loungesete.

Fikk dette til svar:
"Nyttelasten på EL6 med 100 kWh-batteri är 520 kg. Den övriga konfigurationen du nämner på verkar nyttelasten, men bara marginellt."


Det der må jo være direkte feilinformasjon fra Nio dessverre. Bilen som ble lenket til på forrige side EH37052 hadde 395 kg ledig i tillegg til fører på 75 kg. (veier førermer enn 75 så går ledig kapasitet ned). 395+75=470 kg, ikke 520 kg.

Bilen Motor.no testet EH 37049 har følgende data:
Egenvekt 2 353 kg
Egenvekt med fører 2 428 kg
Tillatt totalvekt 2 843 kg
Maks nyttelast 415 kg
Maksvekt tilhenger m/brems 1 200 kg

Dette kan være fordi EH37052 (fra Nylands test) har 100 kWh batteri mens EH37049 har 75 kWh hvis det er som noenv skrev at forskjellen bare er 20 kg på de to pakkene.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

BubbaJoFet

#21
Dessverre kan en ikke stole på hva NIO sier, det har vi eiere kjent på ofte.

Referanse til 20 kg forskjell:

« The difference between the weights of batteries is also curious. The 75-kWh battery weighs 535 kg, the 70-kWh weighs 525 kg, and the 100-kWh battery is 555 kg. As for the ES7 curb weight, it lies between 2,361 and 2,400 kilos.»

Men dette er det «gamle» 100 kWh batteriet, NIO ET5 Touring har blitt levert med det nye i Tyskland, vet ikke noe om Norge. Siste eier som publiserte en ladetest, viste 158 kWh i snitt mellom 10-80%, det er en akseptabel ladefart.

https://carnewschina.com/2022/06/03/nio-es7-specs-unveiled-with-100-kwh-battery-and-620-km-range/

70 og 84 kWh batteriene skal være faset ut nå i Kina. Med mindre eiere nekter å swappe.

Ikke unaturlig at NIO forsøker å ha en forholdsvis lik vekt på batteriene


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA