Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Tesla fremstilt som svevestøv versting...

Startet av Elbil fundamentalist, mandag 24. desember 2018, klokken 10:30

« forrige - neste »

Elbil fundamentalist

Elbiler blir beskyldt for å i like stor grad som andre biler på svevestøv, og i særdeleshet Teslaer. Dette er veldig unyansert etter min mening.

https://www.oslo.kommune.no/getfile.php/13307758/Innhold/Politikk%20og%20administrasjon/Bydeler/Bydel%20Gamle%20Oslo/Politikk%20Bydel%20Gamle%20Oslo/Gamle%20Oslo%20bydelsutvalg/2018/2018-12-13/Protokoll%20fra%20Gamle%20Oslo%20bydelsutvalget%2013.12.2018.pdf

«Luftkvaliteten er mindre god. Tunnelåpninger er verstinger når det gjelder luftkvalitet, og planområdet er i rød sone. Hovedproblemet er PM10, hvilket kommer fra veistøv, som er uavhengig av hvilken energikilde bilene bruker. Blant annet virvler el-biler opp like mye støv som alle andre, særlig tunge personbiler som Tesla.»

https://www.fhi.no/nettpub/luftkvalitet/svevestov/om-svevestov/
2005 Kewet bastard (m Buddy utseende)
kjørt 12700km (solgt '09), Peugeot Partner PSA 54.000km til 73.500km (kjøpt '09, solgt nov`13), Kjøpt Leaf 2012 (solgt), Tesla Model S85D levert 27 mars '15, Leaf Acenta 2014 kjøpt nov. '15 Bestilt 31mars '16 Tesla Model ≡ kansellert venter på Model Y Bestilt Model S75D 6 okt '17 levert 22 des '17 Bosted Oslo
Signaturmedlem TOCN

tibber73

Du får spørre dem om hvor dette støvet kommer fra..
Tesla Model S 75D, VIN 226XXX, 14.12.2017
Tesla Model 3, reservert 01.04.2016 07:00, kansellert 03.2019
Nissan Leaf Tekna, VIN 6011XXX, 26.03.2014, solgt 01.2020

Jalla

 Du skriver - Dette er veldig unyansert etter min mening.-, men da får du også skrive hvorfor du mener dette. Ikke bare komme med en påstand.

Elbil fundamentalist

Unøyansert fordi:

1. Tungtransport står i all hovedsak for veislitasje ifølge TØI. Veislitasje er de største partiklene og fanges i øvre luftveier og renses ut raskere av kropppen.
2. Elbiler har ikke eksosutslipp. De fineste partiklene som trenger helt n3d i lungene og løses opp i blodet og forårsaker hjerte og karsykdommer.
3. Elbiler har større andel piggfri andel, altså bidrar mindre til de grovere typer partikler.
4. Elbiler regenererer mesteparten av bremseenergien, i særdeleshet Teslaer med Dual motor. Altså omtrent ingen utslipp av de farligste forbindelsene fra bremseklosser. (Dansk elbilforening)
5. Designet for aerodynamikk og som oftest helt flate under. Ergo midre opphvirvling av støv.
6. Elbiler får ikke utslitte motorer som slipper ut hundreganger værre  mereutslipp i de siste leveårene for skroting. Dette merutslippet ødlegger forbrenningsbilens gjennomsnittlige utslipp betydelig.

Noe jeg har uteglemt?
2005 Kewet bastard (m Buddy utseende)
kjørt 12700km (solgt '09), Peugeot Partner PSA 54.000km til 73.500km (kjøpt '09, solgt nov`13), Kjøpt Leaf 2012 (solgt), Tesla Model S85D levert 27 mars '15, Leaf Acenta 2014 kjøpt nov. '15 Bestilt 31mars '16 Tesla Model ≡ kansellert venter på Model Y Bestilt Model S75D 6 okt '17 levert 22 des '17 Bosted Oslo
Signaturmedlem TOCN

Robert Sund

7 elbiler har ikke kaldstart. Fossiler har ett vesentlig økt utslipp før motoren får driftstemperatur. (Og hybrider som bruker fossilmotoren for varme har gjentatte kaldstarter under eldrift).
8 elbiler går mindre på tomgang for å få trafikksikker sikt gjennom rutene, av naturlige årsaker.

Begge deler kan sies å være under punkt 2, men IMHO fortjener ett egne punkt da det kommer i tillegg til utslipp under normal drift.

Jeg synes også man ta med:
9 mindre kjøring til bensinstasjon for å fylle, og derfor sliter mindre på vei og virvler opp mindre.
Men det vil være individuelle forskjeller. De uten lademulighet der de parkerer trenger energipåfyll oftere, og de med slipper nesten all "fylle-kjøring".

Jeg mener det er betimelig å bruke kraftigere ord enn unyansert.

Leaf_2014

Som elbil-eier kjører jeg betydelig mer i byen enn jeg gjorde før. Tror ikke dette er unikt for meg. Kollektivbruken er nok tilnærmet null for mange elbileiere.
Leaf 2014

Elbil fundamentalist

Elbiler spiller egentlig ingen rolle for veistøv.
https://www.tu.no/artikler/hevder-de-store-tunge-elbilene-sliter-mer-pa-veien-avvises-av-fagfolkene/409400

10. Altså fossilbilenes tankbiler for å kjøre ut drivstoff, sliter allerede mer på veiene enn alle ebilene.

Da koker det ned til at elbiler egenltlig er helt harmløse, og det viktigste tiltaket Oslo kommune kan gjøre er å fortsette elbilfordelene og vaske gatene slik at det samme fossilbilstøvet ikke virvles opp gang på gang.
2005 Kewet bastard (m Buddy utseende)
kjørt 12700km (solgt '09), Peugeot Partner PSA 54.000km til 73.500km (kjøpt '09, solgt nov`13), Kjøpt Leaf 2012 (solgt), Tesla Model S85D levert 27 mars '15, Leaf Acenta 2014 kjøpt nov. '15 Bestilt 31mars '16 Tesla Model ≡ kansellert venter på Model Y Bestilt Model S75D 6 okt '17 levert 22 des '17 Bosted Oslo
Signaturmedlem TOCN

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA