Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hvorfor bruker BMW Ah istedet for KWh?

Startet av Radiobil1, søndag 23. desember 2018, klokken 11:56

« forrige - neste »

Radiobil1

De aller fleste merker bruker KWh til å benevne batteristørrelsen, hvorfor har BMW valgt Ah?

Ligger de fleste merker på 350-400 V spenning, eller er det merkbare forskjeller også her?



elektrolux

De har vel antatt at det høres enklere ut.

Til sammenligning har min BMW R1200RS et 20 Ahr batteri, altså tilsynelatende 1/3 så stort som det første i3 batteriet.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

elekTrond

1) Markedsføring? Akkurat som med tvungen énpedal-kjøring ...
Jeg tenker at jamfør i3 60 Ah, virker ikke min 50 Ah så ille gæli alikevel 8)

2) Njaei, du må nok zoome inn litt på skalaen. Sorterer du utvalget på antall celler i serie, får du straks en ny diskrimineringsfaktor. Dette har direkte innvirkning på hurtiglading.

F.eks har mjauen min og e-golf 88 celler á 3,7 V og 325 V nominelt. Full spiker er 4,1 * 88 som gir hele 360 V. Sånt blir det kun ~40'ish kW lading av.

80s
88s
96s
98s
108s
2013- C-Zero/iOne-GolfAmpera-ee-Niro64e-tron (396V)
-2012 C-Zeroe-NV200i-pace (390V)
84s-2012 iOni3 (alle)
100s
MB B250e (84s)i-MiEVioniq
DS3
216s
Tesla 60/70/75Kona40Kona64pug e-208Taycan
LeafSoul30
90s
MB EQ A/C
e-Niro40Smart ED4/EQ
102s
93s
Smart ED3
Soul27
TM3 50/75
Tesla 85/90/100
Zoe
e-up!
[/t][/t]

[/t]

Kilder:
Detalj: DS3 og e-208 har to CATL 72 Ah i parallell (2p), ergo hele 144 Ah. Sammen med 100s, bør dette lade brukbart fort.

'13 Mjau

sylwester

 Vet ikke om dere eier sånn powerbank, men mange som kjøpes fra Kina oppgir noe som oppleves av oss som feil Ah, men i realiteten er det riktig. Battericellene i enheten har rett og slett et lavere spenning enn det mobiltelefonene skal ha og kretsen som brukes til å øke penningen har noe tap i seg. Dette står for diffen.

Det jeg vil frem til at selv om Ah teknisk sett er mer "nøyaktig" så gir det ingen informasjon uten spenning. Hadde powerbanken oppgitt Wh så ville det vært mer nøyaktig.

Sitat fra: elektrolux på søndag 23. desember 2018, klokken 18:13
De har vel antatt at det høres enklere ut.

Til sammenligning har min BMW R1200RS et 20 Ahr batteri, altså tilsynelatende 1/3 så stort som det første i3 batteriet.
Ja, for batterier med samme spenning så vil det muligens være ganske likt, men forskjellige generasjon av samme bil har forskjellig spenning så jeg vil anta at du ikke kan si 20Ah i en bil er 1/3 av 60Wh i en annen i energimengde.

Tror vi ser det ganske bra i i3-en nå. De har 60Ah og 120Ah siden 60Ah er 22kWh, mens 120Ah er 42kWh. Utifra dette kan man anta at spenningen er 4% lavere i snitt. Dette kan hende er pga av høyere motoreffekt og endret snittlast, men kan være fordi det er annet antall celler i seriekobling eller rett og slett andre celler i batteriet.

Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

goggo

Sitat fra: Radiv på søndag 23. desember 2018, klokken 11:56
hvorfor har BMW valgt Ah?

Det viser bare hvor utrolig lite BMW sin markedsavdelig skjønte når de begynte å markedsføre denne bilen.
Og sannsynligvis skjønner de fortsatt like lite, hvis de ennå ikke har endret det...
Jeg kunne ha forstått det hvis dette hadde skjedd i USA, men i Tyskland av alle steder? Tysk ingeniørstand burde skamme seg, som lot markedsavdelingen i BMW slippe unna med dette.

Å oppgi et batteri i Ah uten å samtidig oppgi spenning er like idiotisk som å oppgi temperatur uten å oppgi om det er på Celsius eller Kelvin eller Fahrenheit skalaen.

mvh
Hugo

Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

Trond.m

#5
Hva er problemet ?

120 er en presis modellbetegnelse og ikke ment som fullstendig teknisk spesifikasjon.

I motsetning til mange leverandører (eks Kia) oppgir BMW eksakt brutto og nettokapasitet 42.2 / 37.9, samt spenning 352V i sine tekniske spesifikasjoner.

Audi E-tron markedsføres som 55. Bensin og Dieselbiler har forvirrende betegnelser som 2.0, som godt kan være en 1.6 liter motor med litt høyere effekt enn den som heter 1.6.

Må finnes noe viktigere å irritere seg over, og BMW er dessuten en av de leverandørene som er mest edruelig når det gjelder å markedsføre rekkevidde. I tillegg har de en rekkeviddeberegning som at hensyn til GPS informasjon og innstilt destinasjon og som gjør at den faktisk er til å stole på helt ned til + / - 10 km selv på lengre turer.


Trekkoppbil

For batterier generellt sett, er det vel vanlig å oppgi AH og WH.

Skal du regne ut energien, så trenger du integralregning.

Amatøren

Å oppgi Ah kan bli veldig misvisende fordi bilprodusenter kan øke kapasiteten i Ah, men ikke energi mengden tilsvarende hvis de samtidig senker batterispenningen (færre seller i serie).

P = I * U

Effekt (W) = Strøm (A) * Spenning (V)

Da får man for energien i elbil batteriet:

Wh = Ah * V


Man kan da i teorien doble Ah (så det ser flott ut) og samtidig halvere batterispenningen og dermed ikke gi kundene mulighet til å få med seg mer energi.

Derfor er det mer "renhårig" å oppgi batterikapasiteten i Wh.
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

Zimon

Enig med Amatøren her, kan fort bli misvisende og kan trikses med. Effekten oppgitt i Wh er mer korrekt for det tilsvarer mer energi til rådighet.
Hyundai Ioniq EV (utlevert juni 2018)

Bosted - Flateby, Enebakk kommune.

elektrolux

Ahr henger igjen fra fossil tiden. Det samme gjør mye annet som f.eks motorbrems med lav effekt og plassering av girvelger.

Med inntog av elbil der batterikapasitet er et vesentlig salgsargument hadde det vært mest ryddig å oppgi kapasiteten i ehh kapasitet, og ikke Ahr som betinger ytterligere informasjon om batteriet i form av utladespenning.

Til opplysning er mitt BMW batteri kun et 12V startbatteri selv om det i Ahr tilsynelatende kan vise muskler mot i3 sitt framdriftsbatteri ;)
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

elekTrond

Sitat fra: elektrolux på søndag 30. desember 2018, klokken 13:32
[...] ryddig å oppgi kapasiteten i ehh kapasitet, og ikke Ahr [...]
Hvor mange ehh er det startbatteriet ditt på, sa du? :laugh:
'13 Mjau

Amatøren

Forøvrig Ah ikke Ahr

Hvor mye strøm (hvor mange Amper - A) man kan trekke på en time (hour - h) Ergo: Ah
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

hanche

Ahr er kanskje sånn piratspråk? Rett stavemåte blir da Arrrr...
Trondheim; Kia Soul 2016 · 2018 · 2020
– ingen planer om nye bilkjøp på laaang tid –

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA