Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 495 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Skrevet av Emne: Førerassistanse ... eller -frustrasjon?  (Lest 951 ganger)

DCDriver

  • Jr. Member
  • **
  • Innlegg: 39
    • Vis profil
Førerassistanse ... eller -frustrasjon?
« på: Lørdag 22. Desember 2018, klokken 08:45 »
Hei.

Kjørte rundt P-plassen på det lokale kjøpesenteret her om dagen. Lav hastighet, 10-15 km/t. Plutselig bråstoppet bilen. Bråstoppet = full brems. AID hylte om at en eller annen sikkerhetsfunksjon var utløst, trolig den som skulle hindre bilen i å rulle over fotgjengere.

Det var verken fotgjengere, dyr, biler eller annet som stod i fare for å bli overkjørt. Derimot var det lett snødrev og like under nullføre.

Dama som kjørte Dodge(!) bak meg, fikk sitt livs overraskelse. Med 2-3 cm klaring klarte hun å stoppe i tide, før hun kastet seg på hornet (naturlig nok).

Her har vi altså en "genial" sikkerhetsfunksjon som kan virke mot sin hensikt.

I går kjørte jeg litt rundt på en annen P-plass. Temperatur -2, snø i lufta. Det var ikke måte på hvor mange kollisjonsvarsler som ble gitt, uten at det på noen som helst måte forelå noen reell kollisjonsfare. Det skal altså ikke mer enn et par snøfnugg til før ellers nyttige funksjoner settes ut av spill og blir relativt irriterende, pipende  momenter som ikke gir føreren informasjon av noen som helst verdi.

Andre med tilsvarende opplevelser? Bilen er 2018-mod.

Oddaa

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1059
    • Vis profil
Sv: Førerassistanse ... eller -frustrasjon?
« Svar #1 på: Lørdag 22. Desember 2018, klokken 14:06 »
Du bør nok oppsøke et verksted. Dette er ikke normalt.


Sent from my iPhone using Tapatalk
2021 XC40 P8
2020 XC60 T8
2019 Polo 1,0 TSI DSG

DCDriver

  • Jr. Member
  • **
  • Innlegg: 39
    • Vis profil
Sv: Førerassistanse ... eller -frustrasjon?
« Svar #2 på: Lørdag 22. Desember 2018, klokken 23:35 »
Godt å høre at dette ikke er normal oppførsel i vinterlige forhold. Takk.

Venter på neste snøvær og tar en runde da, for å se hva som skjer.

Jensemann

  • Jr. Member
  • **
  • Innlegg: 8
    • Vis profil
Sv: Førerassistanse ... eller -frustrasjon?
« Svar #3 på: ſøndag 06. Januar 2019, klokken 22:56 »
Hadde motsatt erfaring siste vinter. Kona kjørte i 30-40 km i timen og ble distrahert av en dust som tutet på henne. Endte med at hun kjørte inn i bilen foran. Hun hevder hardnakket at bilen hverken varslet ellere bremset opp, her burde jo systemene slått inn.

Møller hadde ikke noen god forklaring på det.
VW Passat (2016)
e-Golf (2018) - Levert 05.10.2017

Roadtrip USA - Billig leiebil i USA

nortrahof

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 732
    • Vis profil
Sv: Førerassistanse ... eller -frustrasjon?
« Svar #4 på: Mandag 07. Januar 2019, klokken 11:54 »
Det spørs hvordan bilen foran beveger seg?
Kjøretøy som har hastighet nær 90 grader på bilens retning, vil "stå stille" da det er ingen vektor i bilens bevegelsesretning.  Bilen filtrerer stillestående gjenstander ut fra GAL-input (bilens hastighet). Derfor får man ikke bråbrems og kollisjonsvarsel dersom man kjører på sterkt svingene vei. Har trafikken foran bilen vært i bevegelse over en viss hastighet og bremser til stillestående, kan det være et kompliserende problem for sensoren - alt etter avstand og hastighet. Derfor er dette ikke et "absolutt system" men kun til hjelp for bilføreren.

Vanskelig å gjøre noe med på E-Golf og andre biler. Det eneste måtte være å bruke en verifikasjon av andre følere - og det er komplisert. Derfor har jeg innstilt denne funksjonen på "tidlig varsel". Det er bedre å ikke kjøre på noen - enn få en bråbrems av og til. Biler som kjører bak, bør holde tilstrekkelig avstand til forankjørende.
VW E-UP nov. 2013 -> april 2017
TMS S85D mars 2015
VW E-Golf mai 2017