Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Kona og service, priser og annet.

Startet av TorT, mandag 19. august 2019, klokken 13:44

« forrige - neste »

TorT

Vært litt på YouTube. Sett at 15000 km service ligger i området €75-85 i Tyskland?
Han har litt kronglete dialekt for meg, så han er vel fra langt nede i syd. Kanskje Østerrike eller Sveits?

Han med den dyreste servicen fikk også med seg en betydelig papirbunke med nyttig info.

Gikk greit å ta screenshot underveis i filmen, men jeg får ikke lastet ned bilder med iPad. Trykker på pluss, legger inn bildefiler, men når jeg sjekker så er de «ikke lastet ned enda»

Blant annet ser jeg han hadde
SOH=100%
SOC=88,5%, og det medførte at alle battericeller hadde 4,02 V

Ja, alle battericeller var målt, og skrevet ut. Side etter side.

Burde ikke vi også kunne kreve slike utskrifter?
Nå har jeg ikke presset min forhandler på dette enda, men erfaringsmessig er ingen norske forhandlere villige til sånt. Vil ta det opp på 30000 km servicen selv. Blir vel nå senhøstes.

https://m.youtube.com/watch?v=8ynaaYGx4gM

stvjfp1


TorT

Da må jeg investere i Android produkt?

Men poenget mitt, er at vi eier jo bilene våre, men forhandlere og importører i Norge vil ikke dele opplysninger om bilene.

Etter 40 år som bilist, med forskjellige bilmerker og motorsykler har jeg opplevd gang på gang at opplysninger holdes tilbake.

Jeg leser om tilbakekallingskampanjer i utlandet, snakker med forhandler, og får beskjed om at det ikke er aktuelt i Norge.

Har feks kollega med stadig nye BMW motorsykler. Han følte han ikke ble tatt alvorlig av sin forhandler, og heller ikke norsk importør ang dårlige/farlige felger. Han hadde lest om problemet på forum, sjekket sine felger og mente å se at han hadde begynnende problemer. Han tok en service i Tyskland, ba verkstedet der sjekke om det var noen utestående servicekampanjer/tilbakekallinger.

Det viste seg å være en del. Det meste ble fikset der og da, og når han kom til Norge fikk han en veldig unnskyldende telefon fra importør.

Verksted i Tyskland hadde kontaktet fabrikken, som hadde ringt importør og spurt hva som skjedde. Så han fikk nye felger, fra en for et øyeblikk ihvertfall, veldig ydmyk importør og forhandler.

Men så er det tilbake i det vante sporet.

For all del, dette er ikke et BMW problem. Bare et eksempel. Som jeg har opplevd det, gjelder det alle.

For å ta meg selv. Hyundai startet lovende. Myhyundai.no la ut opplysninger om servicekampanjer, men der har de sluttet å legge ut noe.
Det ble vel for plagsomt at kunder var mer oppdatert enn servicemedarbeiderne.
Jeg hadde min 15000km service i våres, men servicehistorikk på siden er ikke oppdatert ennå. Tvert i mot ligger det inne en påminnelse om å bestille 1. års service i slutten av august.
Det er jo helt feil. Neste service er et år etter servicen jeg hadde i våres, eller 30000 km.
Så det viser jo at ingenting gjøres med den siden.

Poenget her er; JEG VIL HA MAPPA MI.

ID4

Jeg vil også se mappa mi.

Kan du ikke sende en henvendelse til Hyundai angående dette. Gå direkte på de. Alternativ få en bil journalist med på laget.

Har en Soul også. Der får jeg status rapport på batteri som er opplagt feil. (Fått en på ca 97 SOH, senere har den alltid vært 100%!!!)

Har ennå ikke hatt Kona på service så ingen erfaring herfra ennå.

TorT

Skal på bilferie nå, og etter det er det kun kort tid til 30000 km service.

Tenker å ta det opp da.

MikkeBoomBoom

Ikke direkte Hyundairelatert, men jeg kontaktet VW i forbindelse med service og salg av E-UP! for en liten tid tilbake. Jeg ønsket å få vite status på batteripakka før salg for å sjekke opp mot garantien. Hvis de skulle sjekke om lovnaden deres holdt vann var jeg som forbruker ansvarlig for å dekke kost om det ikke dukket opp noe feil, og det var ikke småtterier de skulle ha heller. Det synes jeg er for dårlig.

Som teknisk leder skrev: "En batterikapasitetstest vil koste flere tusen kroner og fabrikken må innvolveres, denne kostnaden går til deg som kunde hvis ikke det avdekkes noe feil som kan avregnes på garantien."

Det bør være en måte for oss som forbrukere å vite status på bilens dyreste komponent, eller?

tuono

I utgangspunktet følger jeg deg. Fabrikantene burde ta hensyn til behov for å enkelt kunne ta ut status på batteripakkene. Samtidig skjønner jeg også at om dette er en omfattende og tidkrevende prosess, så kan man ikke forvente at den enkelte forhandler/verksted skal bære kostnadene for at en kunde finner ut at dette skal sjekkes.

Men nå er ikke jeg så inne i batteridiagnostikk at jeg skjønner hvorfor dette skal være en sånn voldsom jobb. Ser Leafeiere slenger om seg med masse info om batteristatus....

MikkeBoomBoom

Sitat fra: tuono på mandag 02. september 2019, klokken 09:46
I utgangspunktet følger jeg deg. Fabrikantene burde ta hensyn til behov for å enkelt kunne ta ut status på batteripakkene. Samtidig skjønner jeg også at om dette er en omfattende og tidkrevende prosess, så kan man ikke forvente at den enkelte forhandler/verksted skal bære kostnadene for at en kunde finner ut at dette skal sjekkes.

Men nå er ikke jeg så inne i batteridiagnostikk at jeg skjønner hvorfor dette skal være en sånn voldsom jobb. Ser Leafeiere slenger om seg med masse info om batteristatus....

Kjenner til Leafspy ganske godt og på Tesla kan man jo få vite info automagisk via tredjeparts app eller internett. Hvorfor må det da timesvis med testing til hos andre merker.. skjønner ikke greia.

TB

Sitat fra: MikkeBoomBoom på torsdag 29. august 2019, klokken 13:09
Ikke direkte Hyundairelatert, men jeg kontaktet VW i forbindelse med service og salg av E-UP! for en liten tid tilbake. Jeg ønsket å få vite status på batteripakka før salg for å sjekke opp mot garantien. Hvis de skulle sjekke om lovnaden deres holdt vann var jeg som forbruker ansvarlig for å dekke kost om det ikke dukket opp noe feil, og det var ikke småtterier de skulle ha heller. Det synes jeg er for dårlig.

Som teknisk leder skrev: "En batterikapasitetstest vil koste flere tusen kroner og fabrikken må innvolveres, denne kostnaden går til deg som kunde hvis ikke det avdekkes noe feil som kan avregnes på garantien."

Det bør være en måte for oss som forbrukere å vite status på bilens dyreste komponent, eller?
Dette er tåkelegging av verkstedet. Bilen styringsystemer inneholder informasjon om kapasiteten til batteriet. Det er helt nødvendig for å kunne gi informasjon om estimert mengde strøm igjen.

Når en batteritest blir gjort tappes batteri ned til ett vist nivå, for å lades opp igjen - gjerne tilkoblet diagnoseutstyr når prosessen skjer. Da vil mengden strøm som tas ut og inn telles og bilen vil kunne bedre angi korrekt kapasitet. Det er neppe nødvendig at det sitter en person og ser på hele prosessen skjer, så at dette skal være en omfattende prosess er nok mer mer at VW ikke ønsker det blir gjort.

På VW er det også lite / ingen 3. apper tilgjengelig.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA