Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

3kw vindmølle i hagen, hva trenger jeg av elektronikk for nett-tilkopling?

Startet av Eland, torsdag 20. desember 2018, klokken 21:12

« forrige - neste »

Eland

Hei!
Jeg har bestilt en 3kW vindmølle 48v
Ønsker å knytte denne til huset for lavere strømforbruk og f.eks lading av elbil.
Samtidig ønsker jeg å kunne kjøpe et solcelleanlegg og knytte sammen med dette på taket.

Jeg ser at noen har grid invertere men er i tvil om hva jeg skal kjøpe. Tenker at det bør være minst 5 kw kapasitet.
Når jeg spør rundt så vet alle hva som trengs til solanlegg, men ingen vet hva som trengs til vindmølle.
Ønsker å kjøpe inverter og annet utstyr nå, og resten av solanlegget til våren.
Samtidig ser jeg for meg å lage en 48 eller 24 volt litium bank av bilbatterier som knyttes til dette.
Ønsker også å kunne se løpende produksjon, helst på telefon/ipad.

Har folket produkter og råd i denne forbindelse?

PerBear

Før du kjøper noe som helst bør du ta kontakt med ditt lokale elnett/e-verk og få opplyst krav til mikrogenerering tilkoblet strømnettet.
Du bør også få tak i siste NEK400(2018) samt tilhørende veiledning.

Da vil du lettere se hvilke krav som stilles til inverter, batteri osv og slipper å kjøpe den beryktede katta i sekken.
Sandnes, Norway.
Podbike FRIKAR, TM3 AWD LR

in

Sitat fra: Eland på torsdag 20. desember 2018, klokken 21:12
Ønsker å kjøpe inverter og annet utstyr nå, og resten av solanlegget til våren.
Samtidig ser jeg for meg å lage en 48 eller 24 volt litium bank av bilbatterier som knyttes til dette.
Ønsker også å kunne se løpende produksjon, helst på telefon/ipad.

Har folket produkter og råd i denne forbindelse?
Jeg syns du skal starte med å lage deg et system som viser det løpende forbruket. Du har fått installert moderne måler og kan finne presist forbruk hos din strømleverandør. Deretter kan du prøve å beregne hvor stor din produksjon kan bli; legge det hele inn i et regneark og lage fine grafer av det hele. Da har du et bra grunnlag for å kunne legge in kostnad og se om dette vil være lønnsomt.
Nissan LEAF 2018

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA