Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Model 3 som firmabil

Startet av bull, torsdag 20. desember 2018, klokken 12:00

« forrige - neste »

bull

Lurer på hva slags rente en kan forvente på billån når det er firmabil, og hva en kan forvente av forsikring.

Har aldri hatt en firmabil før. Eget AS med kun meg som eier/ansatt.

noto

Samme situasjon. Har regnet mye på det tidligere i forb. med TMS og kommet til at det ikke er lønnsomt, alt tatt i betraktning. Tror ikke reglene er gunstigere nå.

Magnus Hansen

Vet ikke svaret på det, men trodde dette ikke var økonomisk lønnsomt hvis du følger boka? Du ender jo opp med å betale 50.000 i året i ekstra skatt personlig.


https://e24.no/nyheter/firmabil-dyrt-naar-du-eier-firmaet-selv/20303319

Øggen

#3
I eget AS, og kun 1 ansatt(meg sjøl), så har ej funne ut at det overhode ikkje lønne seg.
Ta den privat, skriv kjørebok og krev godtgjørelsen av firmaet.
Eineste som fungera for min del iallefall og gjort det siste 4 år.
P85, pearl white,  Solgt
S85D Mid.grå, Grå Next gen, Alle ekstra...Avgått med døden
S85D  Titanium, Grå Next gen foran og bak, matt obeche,+++  Solgt
X75D Med alt......
Model YP quicksilver/hvit, FSD
CyberTruck TriMotor/FSD reservert.

Autowinder

Sitat fra: bull på torsdag 20. desember 2018, klokken 12:00
Lurer på hva slags rente en kan forvente på billån når det er firmabil, og hva en kan forvente av forsikring.

Det virker som Tesla er prutefritt, så jeg ville ikke ha store forventninger til en gullkantet rabattavtale for firmabil. Men det er jo bare å forsøke.
TMY 2021 LR AWD • BMW i3 2021 120ah FC

Jeg: Unnskyld, men jeg fikk tilbake bilen etter garantiservice hos dere med 30 cm oppkrubbet støtfangerhjørne.
Tesla SC Rud: Alle ansatte skal rapportere inn slikt og det er ikke gjort, så det kan umulig ha skjedd hos oss!
TA ALLTID VIDEO AV HELE BILEN RETT FØR ALL SERVICE, OG SI GJERNE FRA AT DET ER GJORT.

bull

#5
Jeg er ingen økonom, har heller ikke finregnet på det, men:

  • Alle utgifter (utenom ferge) kan settes på firmaet, spesielt uforutsette
  • Vesentlige kortere tid å bli gjeldsfri på bilen
  • Ifm. boliglån så har man lavere total lånebelastning
  • Lettere å forsvare å betale for vask/polering osv.
Føler det er litt som å sammenlikne leasing med billån privat. Ikke sikkert leasing lønner seg, men utrolig enkelt å forholde seg til.

Edit: har i praksis ingen kjørelengde i jobbsammenheng, så det er ikke noe å hente på kjøregodtgjørelse (reisejobb, blir hentet med taxi og kjørt til flyplassen og tilbake igjen).

Enlace

Sitat fra: bull på torsdag 20. desember 2018, klokken 14:42
Jeg er ingen økonom, har heller ikke finregnet på det, men:

  • Alle utgifter (utenom ferge) kan settes på firmaet, spesielt uforutsette
  • Vesentlige kortere tid å bli gjeldsfri på bilen
  • Ifm. boliglån så har man lavere total lånebelastning
  • Lettere å forsvare å betale for vask/polering osv.
Føler det er litt som å sammenlikne leasing med billån privat. Ikke sikkert leasing lønner seg, men utrolig enkelt å forholde seg til.

Edit: har i praksis ingen kjørelengde i jobbsammenheng, så det er ikke noe å hente på kjøregodtgjørelse (reisejobb, blir hentet med taxi og kjørt til flyplassen og tilbake igjen).
Har elbil som firmabil.
1. Halv skatt på firmabil
2. Hjemmelader betalt av firma
3. Kan også få refundert et stipulert strømbruk beregnet pr. år.
4. Service dekket av firma
5. Parkeringskostnader og all ekstern lading
6. Kjøpe bilen til en gunstig pris (her må det utvises forsiktighet) etter en tre års avskrivningsperiode.

Lånerente med solid egenkapital ca. 3%.

Forsikring for Opel Ampera E. Fikk direkte 40% bonus. Ca kr 6000 pr.år med 12000 km. kjørelengde og kr 10 000 i egenandel. Forsikring for M3 noe høyere.

Totalt sett en gavepakke av de sjeldne. Ingen bruksbegrensninger i forhold til familienruk.


Sent fra min CLT-L29 via Tapatalk


olavxxx

Vær obs på firma ikke har reklamasjonsrett iht forbrukerkjøpsloven. Ellers er det jo en fordel at du slipper arbeidsgiveravift+skatte for bilen før du kan kjøpe. Skal du betale ut feks 600.000, må firma betale arbavgift og du må skatte. Så totalt koster den da mye mer enn 600. Dette er jo bare aktuell problemstilling hvis du selv eier firmaet og du kan kjøpe bil på firma fremfor på person.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA