Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Test Jaguar i-Pace, Tesla Model X og Audi e-Tron

Startet av dypen, søndag 17. mars 2019, klokken 20:24

« forrige - neste »

samotholt

Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 28. mars 2019, klokken 20:26
Jeg tester i dynamic. Men klart - det kan godt være jeg har oversett en innstilling som endrer pedalen radikalt.
Jeg testet også i dynamic for å få luftfjæringen *nesten* dit jeg ville (altså helt ned). Utrolig treg gassrespons, veldig irriterende. Jeg er faktisk helt enig med damen. Boost-mode synes jeg heller ikke hjalp særlig i noe henseende.
Polestar 2, S85D, A8 3.0 Tdi,

geear

Havnet et par hundre meter bak en etron i mørket. Det var en merkelig opplevelse. Hadde overhodet ikke den effekten jeg hadde ventet.  :o

hELgenen

Sitat fra: gr på fredag 29. mars 2019, klokken 01:28
Havnet et par hundre meter bak en etron i mørket. Det var en merkelig opplevelse. Hadde overhodet ikke den effekten jeg hadde ventet.  :o

Kunne du utdype......Hva slags effekt ventet du - hva slags effekt fikk du?

olavxxx

Sitat fra: Crown på torsdag 28. mars 2019, klokken 20:40
Jaja. Bra ikke alle vil ha den, vil jo ikke ha Leaf-tilstander i morgenkøen. Er jo en tung SUV da, ikke noe M3 Performance. Men men, bra det er en gubbebil, vil jo ikke ha noen konebil :blank: , jeg er jo snart en gubbe selv og synes 5-og-noe 0-100 er helt greit for en sånn type bil :-D
Jeg tenker litt at hovedutfordringen til eTron er at den burde vært til salgs for 2 år siden, med rekkevidden den har. I tillegg da at den burde hatt bedre ytelse og de burde rampet opp produksjonen. Men Audi og Jaguar sier begge at de sliter med batteritilgang, Jaguar har sagt de vil gjøre det i flere år fremover.

Det er jo kanskje en bieffekt av å kjøpe ferdige batterier, Tesla står jo for å lage pakkene selv, lage motorene selv osv.  Det betyr jo selvsagt også at Tesla har bedre marginer når de står for det meste selv, de andre kjøper jo mediesenterløsningene, styreassistentsystemene osv.

samotholt

Er to år nok? Hva var annerledes da?

Kunne unngått M3, men det er jo ikke en konkurrent iflg. audi-folket (ikke meg ;--). I-Pace er vel da kanskje en liten konkurrent, men de selger jo heller ikke i bøtter og spann.
Polestar 2, S85D, A8 3.0 Tdi,

Tellus

Nå selger vel ikke biler i dette prissegmentet i bøtter og spann uansett. Regner med at Audi kanskje blir den mestselgende elbilen i klassen store/dyre elbiler i år. Ikke at det i og for seg er noe stort poeng for de som kjøper Audi tipper jeg.

Crown

#66
Utrolig stigmatisering mange driver med egentlig, virker som enkelte tror at e-tron kjøpere kun er innbarkede Audi-kunder som kjøper bilen for merkets skyld. Med e-tron får derimot Audi en hel haug med kunder som aldri har hatt Audi før. Selv har jeg aldri eid et VAG-produkt. Men Tesla passer meg bare ikke, svært mange grunner til det. Hovdegrunnen er faktisk ubrukelig førersete for en med lang rygg.

De tingene Tesla er gode/best på oppveier ikke alt det som er negativt for min del. Jeg og familien har kjørt land og strand rundt med Ioniq som har mye kortere rekkevidde enn e-tron, så rekkevidden er mer enn nok for meg. Jeg bryr meg nada om selvkjøring og kontinuerlig betatesting av programvare, det får jeg mer enn nok av på jobben. Selv om det sikkert er mye moro som følger med det, peis og prompepute f.eks., er det også mye frustrasjon når man minst trenger det. Under 6 sekunder 0-100 er jo bedre enn noen trenger til annet enn å skryte , så lenge man ikke skal kjøre rundt en bane. Og det gjør man ikke med en SUV.

Forresten er det vel Panasonic som lager batteriene til Tesla, selv om det er kun til Tesla på de dediserte fabrikkene.
x 2016 Leaf 30kW
2017 Hyundai Ioniq electric, Aurora Silver, teknikk og skinn.
x 2019 Audi e-tron Exclusive++, galaxy blue/sort optikk
2022 Hyundai Ioniq 5 P45, Digital Teal green
Straks: 2022 Tesla model Y performance

samotholt

#67
Når folk ikke liker måten audi har laget el-bil på så kan det jo kanskje være verdt å høre på?

I Norge så har vi mange som kjører Tesla (og også andre elbiler) og har en formening om hvordan en elbil bør fungere...

Jeg er faktisk jævlig skuffa over e-tron, var så å sikker på at det ble en her i gården.

Det har ikke noe med hvem som produserer batteri, skjerm, infotainment (som er veldig bra hos audi -- NOT). Totalpakken er rett og slett ikke god nok. Min påstand er at en gammel A8 faktisk er bedre enn ny e-tron (bortsett fra utslipp da).

For å få det ut i klartekst: Jeg/vi har kun hatt audi de siste 18 årene, med unntak av en leid Model S, altså burde vi vært de som var de aller første til å kjøpe e-tron.

Men, dessverre, nei :-(
Polestar 2, S85D, A8 3.0 Tdi,

JorEl

Sitat fra: samotholt på fredag 29. mars 2019, klokken 21:59
Er to år nok? Hva var annerledes da?

Kunne unngått M3, men det er jo ikke en konkurrent iflg. audi-folket (ikke meg ;--). I-Pace er vel da kanskje en liten konkurrent, men de selger jo heller ikke i bøtter og spann.
Jeg hadde E-golf 2015 med 24kw-batteri, og ift Leaf synes jeg den var minst 2år for sent ute.

Husker noen forrykende diskusjoner med en Vegarbeider her på forumet. Han forventet mye av E-tron og ble skuffet. Han kunne det meste om tyskebiler.
Jeg har hele tiden trodd at de tyske produsentene ikke skulle klare skvisen mellom kostnad og Tesla-kvalitet. Men E-tron er helt klart en tysk premiumbil og har et eletrisk drivverk :+1:
Heldigvis for Tesla, så har tyskerne kommet sent i gang, og alt skrytet om satsing er noe som ikke har ført til flere "Tesla-Killere". Ordet Tesla-Killer er et ord som ikke brukes like flittig lenger...klissvått krutt?
Det ser ikke ut til at de vil lage flere elbiler enn diesel og bensin biler, og da blir jeg egentlig ikke imponert. Og heller ikke redd på Tesla`s vegne.
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

Crown

Sitat fra: JorEl på lørdag 30. mars 2019, klokken 04:14

Husker noen forrykende diskusjoner med en Vegarbeider her på forumet. Han forventet mye av E-tron og ble skuffet. Han kunne det meste om tyskebiler.

Ble han det? Han venter jo sin med egenspec i disse dager, og har levert veldig positive tilbakemeldinger fra prøvekjøring.
x 2016 Leaf 30kW
2017 Hyundai Ioniq electric, Aurora Silver, teknikk og skinn.
x 2019 Audi e-tron Exclusive++, galaxy blue/sort optikk
2022 Hyundai Ioniq 5 P45, Digital Teal green
Straks: 2022 Tesla model Y performance

Crown

Sitat fra: samotholt på lørdag 30. mars 2019, klokken 03:06
Når folk ikke liker måten audi har laget el-bil på så kan det jo kanskje være verdt å høre på?

I Norge så har vi mange som kjører Tesla (og også andre elbiler) og har en formening om hvordan en elbil bør fungere...

Men ingen har fasiten. Jeg har også kjørt elbil i mange år, og har hatt full anledning til å kjøpe en Tesla helt siden de kom på markedet. Men jeg vektlegger andre ting høyere med en bil (en elbil er fortsatt en BIL, som tilfeldigvis går på batterikraft) som gjør at jeg ikke har kjøpt en. Jeg har prøvekjørt masse, og forsøkt å tvinge meg til å like, for det ville jo vært så greit, men - nei. Uansett full respekt til de som har kjøpt, de har selvsagt bidratt til at det nå er mulig å kjøpe andre merker i klassen, merker som har mer vekt på andre ting enn kanskje Tesla har. Dessverre ikke merket jeg hadde håpet på (Lexus) så da ble det en Audi for første gang.

Dermed får vi totalt flere til å kjøpe elbil, og det må jo være målet. Ikke innbyrdes kniving og skittkasting. Egentlig skjønner jeg ikke hvorfor vi er så opptatt av å få andre til å kjøpe samme bilen som oss heller :-D Det blir ja bare mer kø på kundeservice og færre som snur seg etter bilen på gaten.
x 2016 Leaf 30kW
2017 Hyundai Ioniq electric, Aurora Silver, teknikk og skinn.
x 2019 Audi e-tron Exclusive++, galaxy blue/sort optikk
2022 Hyundai Ioniq 5 P45, Digital Teal green
Straks: 2022 Tesla model Y performance

DagfinnN

Helt enig. Det kan være litt morsomt å diskutere forskjeller på biler, men målsetningen er fast:
Få så mange som mulig over på elbil. Merket er av ingen interesse - målet er målet.
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA