Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Reset batteri

Startet av HakonAurlien2, onsdag 19. desember 2018, klokken 15:11

« forrige - neste »

HakonAurlien2

Hei
Jeg drar bort nå i juleferie ca. 2 uker, og lurer litt på hva jeg skal gjøre med lading. Jeg har think med z36 zebra batteri. Jeg kommer hjem på lørdag ettermiddag og skal på jobb mandag 7. Januar. Hvordan funker det med å resete batteri? Hvordan vet jeg at de er tint opp og rekker jeg å tine de opp på 36 timer?

Vidar_S

I teorien skal man kunne fryse ned batteriet (hold inne knapp til venstre for sikringene i "hanskerommet" i 10-15 sekunder) og så er batteriet tilbake i slag etter 30-ish timers oppvarming, men i praksis må man nesten bare prøve og se. I verste fall får du plutselig ikke ladet lengre, men det kan jo skje med zebra-batterier uavhengig om man fryser ned eller ikke (basert på egen erfaring) ;).

Når du plugger i lader etter nedfrysning vil ladelyset på toppen av dashbordet blinke mens batteriet varmes opp. Når dette går over til fast lys (og lading startes) er batteriet tint opp / varmt nok til å brukes. Det står et eget punkt om dette i manualen om du har den.

Jeg sitter for tiden med en Think (zebra) som ikke vil lade, men har prøvd et par runder med nedfrysing og gjenoppvarming i håp om at det hadde noen effekt og det har da tatt mellom 30 og 40 timer å få varmen tilbake i batteriet, så høyst sannsynlig vil 36 timer være nok.

-vidar

mohpet

Har erfaring med Zebra fra 2011-17. Ville aldri tatt sjansen på annet enn å la den stå med ladekontakten plugget i over tid. Spesielt nå som Zebra batteriene har passert forventet levealder.
Bør ikke være noe issue å la den stå koblet til i to uker. I verste fall må du lade 12V batteriet, har du en smart lader med 12V plugg så kan du  i tillegg la den stå i kontakten i dashbordet.
2011 Think 4-seter med Lithium (ex Zebra), ESP, a/c og PTC varme
E-twow Booster 2S sparkesykkel
ex 2003 Kewet 5
ex 2020 Vespa Elettrica L3 (70 km/t)
ex Go Motorboard sparkesykkel
Asker

HakonAurlien2

Tusen takk for svar!
Da lar jeg den stå plugga inn over jul. Er det noe spesiel grunn til at den ikke vil lade etter det?

Vidar_S

Om du tenker på zebra-batteriet så trenger ikke det noen grunner for å slutte å lade ;)   Det har vel blitt sagt at disse hadde en forventet levetid på 6-7 år (i alle fall om man stoler på wikipedia - https://no.wikipedia.org/wiki/Th!nk ) og det meste etter det er litt sjansespill.

På forumet her er det nok av tilfeller å finne der zebra batteriet bare slutter å virke / ta lading, så det er definitivt et reelt problem.

Men det finnes også tilfeller der batteriet plutselig våkner til live igjen, noe jeg opplevde i dag etter 1,5 måned uten fungerende Think :)

Gunhild

Sitat fra: HakonAurlien2 på onsdag 19. desember 2018, klokken 15:11
Hei
Jeg drar bort nå i juleferie ca. 2 uker, og lurer litt på hva jeg skal gjøre med lading. Jeg har think med z36 zebra batteri. Jeg kommer hjem på lørdag ettermiddag og skal på jobb mandag 7. Januar. Hvordan funker det med å resete batteri? Hvordan vet jeg at de er tint opp og rekker jeg å tine de opp på 36 timer?
Sitat fra: HakonAurlien2 på onsdag 19. desember 2018, klokken 15:11
Hei
Jeg drar bort nå i juleferie ca. 2 uker, og lurer litt på hva jeg skal gjøre med lading. Jeg har think med z36 zebra batteri. Jeg kommer hjem på lørdag ettermiddag og skal på jobb mandag 7. Januar. Hvordan funker det med å resete batteri? Hvordan vet jeg at de er tint opp og rekker jeg å tine de opp på 36 timer?

Gunhild

#6
Hei, bilen min med zebra batteri har nå stått uten lading i 5 dager, og ladelampen blinker når jeg nå skal lade den.
1.lader nå opp 12v batteriet ( var nede på ca. 70%)
Det går heller ikke å kjøre bilen  ( ca 10% strøm igjen)
2. Trykket på reset knappen for å se om det hadde noe for seg men den blinker fortsatt.
3. Nå lader jeg 12v og har plugget i lader (9amp)  burde jeg sette den på 16amp?
Var det for lite strøm på 12v batteriet? Er det årsaken til at den blinker?

Vidar_S

Sitat fra: Gunhild på fredag 28. desember 2018, klokken 19:59
Hei, bilen min med zebra batteri har nå stått uten lading i 5 dager, og ladelampen blinker når jeg nå skal lade den.
1.lader nå opp 12v batteriet ( var nede på ca. 70%)
Det går heller ikke å kjøre bilen  ( ca 10% strøm igjen)
2. Trykket på reset knappen for å se om det hadde noe for seg men den blinker fortsatt.
3. Nå lader jeg 12v og har plugget i lader (9amp)  burde jeg sette den på 16amp?
Var det for lite strøm på 12v batteriet? Er det årsaken til at den blinker?

Med 10% strøm igjen på hovedbatteriet antar jeg egentlig at det har blitt kjølt ned i løpet av de siste 5 dagene og nå når du har plugget i ladekabel varmes det opp igjen (ladelyset blinker mens batteriet varmes opp). Det kan ta opp mot 30 timer om ikke mer og bilen vil da lade (ladelyset lyser fast) eller, om du er uheldig, ikke lade og ladelyset slukker. Men så lenge det blinker er det håp :)  LAding av 12V-batteri skader nok heller ikke, men la bare ladekabel stå i bilen, så vil den (forhåpentligvis) begynne å lade når batteriet blir varmt nok.

Sånn ellers: reset-knappen vil resette batteriet om den holdes inne i 10-15 sekunder mens bilen ikke står på lading. Om det bare trykkes ned uten noe mer skjer ingenting. Om du har brukermanualen står det mer info om dette der.

Gunhild

Takk for raskt svar.
Bilen sto til lading og den blinket når jeg trykket på reset bryteren, den sluttet å lyse et lite øyeblikk for så å gå tilbake til å blinke.... mener jeg bare holdt bryteren nede i rundt 5 sek. skal jeg bare bare la laderen stå koblet i, og håpe på det beste. Lar uansett 12v laderen stå i til i morgen!

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA